توسعه فناوری‌های پیشران و کمک به حل مسائل کشور، اولویت وزارت علوم 

تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کمک به حل مسائل ملی و منطقه‌ای و توسعه فناوری‌های پیشران اولویت‌های این وزارتخانه است‌.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سجاد محمدعلی نژاد امروز (دوشنبه) در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری به تاریخچه پژوهش در جهان پرداخت و افزود: حدود ۷۰ سال پیش موضوع تبدیل علم به ثروت اصلی ترین دغدغه مراکز آموزش عالی جهان بود، حل مسائل بین المللی بعداز آن به دغدغه تبدیل شد و حدود یک دهه بعد حفظ این نظام مهم بود و طی ۲ دهه اخیر نقش آفرینی دانشگاه ها در جامعه و مسئولیت اجتماعی آن به ادبیات اصلی این حوزه تبدیل شد. این موضوع امروز در حاکمیت و حتی میان مردم هم وجود دارد که چگونه دانشگاه می تواند نیازهای اجتماعی را رفع کند.

وی ادامه داد: اولویت توسعه فناوری هایی است که نیازهای ملی و منطقه ای را رفع کند و بر اساس این بخش عمده ای از برنامه ها را تنظیم کرده و کمک ها را به پارک های علم و فناوری اختصاص می دهیم‌. همچنین توسعه فناوری هایی که پیشران باشد و بتوانند فناوری های دیگر را نیز توسعه دهند مانند هوش مصنوعی، زیست فناوری و کوانتوم از دیگر اولویت های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم است.


ماموریت های معاونت فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه این معاونت سه ماموریت خلق، توسعه و تکمیل فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و ترویج علم و فناوری در جامعه فناورانه کشور را دنبال می کند، تصریح کرد: یک دستورالعمل را به زودی در مورد حمایت از پایان نامه ها ایلاغ می کنیم که بر اساس آن از پایان نامه ها حمایت می کنیم.

محمدعلی نژاد یادآور شد: دبیرخانه رویش فناورانه را در پارک دانشگاه تربیت مدرس ایجاد کرده ایم و در این چهارچوب از پایان نامه هایی حمایت می کنیم که قابلیت رسیدن به محصول در حد سطح آمادگی فناوری ۲ یا ۳ را دارند، با این نگاه که وقتی دانشجو از پایان نامه خود دفاع کرد، بتواند هسته فناور در مرکز رشد یا پارک علم و فناوری شکل دهد. این تجربه مشابه در پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس اجرا شد و اکنون در حال گسترش آن هستیم.

وی به ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: آیین نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان که به زودی در شورای معاونان وزارت علوم مطرح می شود، بر رعایت حق مالکیت فکری تاکید دارد. بر اساس آن بعد از پایان هر پایان نامه باید نسبت حق مالکیت فکری استاد، دانشجو و دانشگاه تعیین تکلیف شود. این موضوع به ارزش گذاری دارایی های فکری و معنوی کمک می کند و وظیفه قانونی است که باید سهم هر کدام از طرفین مشخص باشد.

راه‌اندازی کارگزاری‌ کنار پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها

معاون وزیر علوم در ادامه سخنان خود از راه اندازی کارگزاری هایی در پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها خبر داد و تصریح کرد: این کارگزاری ها به دارندگان طرح و ایده کمک می کنند طرح را به بخش خصوصی ارائه دهند. به این شکل بخش بزرگی از دغدغه در تعامل استاد با بخش خصوصی و خارج از دانشگاه برای جذب سرمایه و فروش محصول رفع می شود و کارگزاری این کارها را انجام می دهد.

محمدعلی نژاد اقدام بعدی را توجه و تکمیل زنجیره ارزش راهبردی پیشنهادی برای هر دانشگاه بیان کرد و اظهار داشت: نگاه ما این است که در موضوعات مختلف کشور باید زنجیره تامین یا زنجیره ارزش راهبردی کامل شود. هر پارک علم و فناوری یا دانشگاه می تواند بخشی از این خلأها را رفع و زنجیره را کامل کند.

وی ادامه داد: برای هدایت زنجیره های ارزش راهبردی با وزارت کشور و وزارت صنعت مذاکره کرده ایم تا در جریان نیازهای این وزارتخانه ها باشیم و در نهایت دبیرخانه ای تشکیل می دهیم که وظیفه جهت گیری و هدایت پارک های علم و فناوری را در تامین نیازهای وزارتخانه ها برعهده داشته باشد و اتصالات را بین وزارتخانه ها، معاونت علمی، وزارت علوم و پارک های علم و فناوری ایجاد کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم یکی از دغدغه های جدی و اولویت های اصلی این معاونت را تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی بیان کرد و یادآور شد: قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت های زیادی دارد که از آن به خوبی استفاده نشده است. در حالیکه منابع دولتی برای توسعه زیرساخت های فناوری کافی نیست.

محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان که اجازه اعتبار و معافیت مالیاتی می داد ظرفیت خوبی است و می توان با آن زیرساخت های موجود را توسعه داد و بهبود بخشید. برای نمونه می توان آزمایشگاه های مرجع را با معافیت مالیاتی مجموعه های تولیدی بزرگ توسعه داد و این موضوع در شورای راهبردی دانش بنیان هم تصویب شده است؛ ولی دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری غیراز پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از این فرصت به خوبی استفاده نکرده اند.

وی گفت: این معاونت می تواند برای راهنمایی مذاکرات و جلب فرصت ها به منظور استفاده از ظرفیت های این قانون به دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری کمک کند.

معاون وزیر علوم همچنین اظهار داشت: همچنین ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت خوبی در حوزه ارتباط با صنعت به خصوص برای بنگاه ها و شرکت های دارای بخش تحقیق و توسعه دارد.


استفاده از ظرفیت انجمن های علمی

محمدعلی نژاد با تاکید بر اهمیت انجمن های علمی دانشجویی افزود: یک تفاهم نامه به تازگی بین معاونت فناوری و نوآوری با معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برای استفاده از ظرفیت های انجمن های علمی دانشجویی امضا شد. این انجمن ها می توانند در مجموعه های دانشجویی امید ایجاد کند، با این تفاهم نامه اعضای انجمن های علمی دانشجویی می توانند با شرکت های دانش بنیان بهتر و بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: همچنین آنها می توانند به ترویج علم و فناوری، ارتقای توسعه فردی دانشجو و تشکیل هسته پیش‌رشد کمک کنند. برای این هدف دبیرخانه ای را تشکیل می دهیم که از طرح های ویژه این انجمن ها از هر دانشگاهی حمایت کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از همه دانشگاه ها خواست یرنامه ای برای ورود و نقش آفرینی اعضای انجمن های علمی در حوزه فناوری تهیه کنند تا از توان و انگیزه آنها برای حل مسائل استفاده شود.

محمدعلی نژاد گفت: آماده هستیم از ۱۰۰ برنامه ویژه دانشگاه ها در حوزه دانشجویی و از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد که برای توسعه مهارت های فردی فعالیت می کنند، حمایت کنیم.

وی از برپایی نشستی با حضور دبیرهای انجمن های علمی دانشگاه های کشور در هفته آینده در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خبر داد و یادآور شد: در این نشست برنامه ریزی های لازم برای انجمن های علمی دانشگاه ها انجام می شود.

به گزارش ایرنا، پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آِموزش عالی و پارک های علم و فناوری امروز با حضور معاونان این وزارتخانه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha