کرمانشاه - ایرنا - سرپرست انجمن زوران کشور با تاکید بر اینکه زوران به عنوان ورزش ریشه‌دار و باستانی کرمانشاهی در سطح کشور اشاعه می‌یابد، گفت: به زودی برنامه‌های این ورزش پرطرفدار اجرایی خواهد شد.

«بهرام بهروش» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بابیان اینکه تاکنون گام‌های مثبتی برای زوران در سطح استان و کشور برداشته شده است، افزود: پس از پیگیری‌های مجدانه، ورزش باستانی زوران به نام کرمانشاه و مرکزیت کنگاور ثبت ملی شد و تلاش می‌کنیم این ورزش باستانی، در فدراسیون ورزش‌های روستایی جهان ثبت شود.

سرپرست انجمن زوران کشور با بیان اینکه از چندسال پیش فعالیت های زوران در کرمانشاه به صورت جدی‌تر آغاز شد، عنوان کرد: متاسفانه باوجود اینکه برنامه های خوبی که برای آن در نظر گرفته بودیم، اما شیوع کرونا و بی توجهی برخی از مسوولان استانی باعث شد تا نتوانیم آنها را به مرحله اجرا برسانیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم امسال با برگزاری کلاس های آموزشی و مسابقات مختلف شرایط را برای ثبت جهانی این ورزش سنتی تسهیل تر کنیم.

۳۲ داور کرمانشاهی موفق به اخذ مدرک داوری زوران شدند

بهروش در ادامه برگزاری کلاس های توجیهی، آموزشی، داوری و مربیگری را اقدامی ضروری برای توسعه و فعال سازی این ورزش در استان دانست و اظهار کرد: ۳۲ شرکت کننده در این دوره حضور داشتند که با گذراندن دوره داوری موفق به دریافت گواهینامه درجه سه شدند.

بهروش خاطرنشان کرد: با کمک و همکاری فدراسیون توانستیم مجوز برگزاری این کلاس ارزشمند و مهم را به میزبانی کرمانشاه بگیریم و طی حدود پنج ماه گواهینامه ۳۲ داور درجه سه زوران از سوی فدراسیون صادر شد.

وی بابیان اینکه تحقق این هدف امکان برگزاری مسابقات کشوری را فراهم می کند، اعلام کرد: پس از توسعه زوران در سطح استان ها، راه اندازی این رشته در بین چند کشور همسایه هدفی است که در پی آن هستیم.

بهروش تاکید کرد: در این راستا، دعوت از کشورهای همسایه و آموزش زوران به آنها به منظور رسمیت بخشیدن بیشتر به این رشته را اجرا خواهیم کرد.

وی یادآورشد: با توسعه زوران در کشور و راه اندازی آن در چند کشور همسایه می‌توانیم مسابقات بین المللی زوران را در کرمانشاه به عنوان خاستگاه این رشته برگزار کنیم.

زوران ورزشی کهن و ریشه‌دار است که از دیرباز در منطقهٔ کرمانشاهان رواج داشته است. این ورزش در تیرماه ۱۳۹۴ به نام استان کرمانشاه و با مرکزیت کنگاور در فهرست میراث فرهنگی ملی ایران ثبت شد.

گفتنی است سابقه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در کنگاور به ۶۰ سال گذشته بر می‌گردد و کنگاور خاستگاه اصلی ورزش زوران در کشور محسوب می‌شود.