۵ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۵۳
کد خبر: 82744180
T T
۰ نفر

زوران به نام كرمانشاه ثبت جهاني مي شود

۵ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۵۳
کد خبر: 82744180
زوران به نام كرمانشاه ثبت جهاني مي شود

كرمانشاه- ايرنا- رئيس هيئت ورزش روستايي و بازي هاي بومي محلي استان كرمانشاه از تلاش اين هيات براي ثبت جهاني زوران به نام كرمانشاه خبر داد.

به گزارش ايرنا، بهرام بهروش روز يكشنبه در بازيد از زورخانه شاه مردان كنگاور، با اشاره به اينكه در حال جمع آوري و فراهم كردن اسناد مورد نياز براي ثبت جهاني ورزش زوران هست، اظهار داشت: در اين زمينه از تمامي محققان و پژوهشگران ورزشي دعوت مي كنيم هرگونه اسناد و اطلاعاتي در زمينه اين رشته ورزشي قديمي و ريشه دار دارند به منظور ثبت در اختيار اين هيات قرار دهند.
وي با اشاره به اين كه ورزش پهلواني زوران بايد به نام ايران و استان كرمانشاه ثبت شود، گفت: براين اساس بايد نسخ خطي و منابع موجود در اين راستا جمع آوري و به مراجع علمي ارسال كنيم.
رئيس هيات ورزش روستايي و بازي هاي بومي محلي استان كرمانشاه در ادامه به ضرورت اين كار براي حفظ ورزش هاي اصيل و باستاني و پررنگ كردن آنها در جامعه اشاره كرد و گفت: خاستگاه زوران كرمانشاه و شهرستان كنگاور است و ثبت جهاني آن به نام استان مي تواند گام مهمي در اين راستا باشد.
وي با بيان اينكه به دنبال احداث يك سرسراي ورزشي براي برگزاري مسابقات كشتي زوران در سطح ملي و بين المللي هستيم، افزود: در صورت همكاري و حمايت خيرين و ورزش دوستان كنگاوري اين سرسراي ورزشي در كنگاور احداث خواهد شد.
بهروش در ادامه حمايت هيات ورزش روستايي و بازي هاي بومي محلي استان كرمانشاه از ورزش هاي باستاني و زورخانه اي را اولويت هاي خود برشمرد و خاطرنشان كرد: در اين راستا يك تخته تاتامي به مساحت 60 متر مربع و به مبلغ 25 ميليون ريال براي تعويض كف گود زورخانه شاه مردان كنگاور اهدا شد.
سابقه ورزش هاي پهلواني و زورخانه اي در كنگاور به 60 سال گذشته بر مي گردد.هم اكنون حدود 40 نفر در كنگاور بصورت فعال مشغول اين ورزش باستاني هستند.
شهرستان كنگاور با جمعيتي افزون بر 76 هزار نفر در 94 كيلومتري شرق كرمانشاه واقع شده و دروازه ورودي اين استان غربي است.
8066/7447 خبرنگار:مجيد رحمتي ** انتشار دهنده:علي مولوي