یاسوج -ایرنا-نخبگان دانشگاهی و اعضای هیات های اندیشه ورز بسیجی کهگیلویه و بویراحمد در همایشی راهکارهای مختلفی را برای شتاب بخشی توسعه این استان ارایه کردند.

به گزارش ایرنا،در این آیین که امروز شنبه سی ام دی ماه در سالن همایش های سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد صاحب نظران فراهم کردن شرایط پرورش ماهی در قفس،ایجاددهکده گیاهان دارویی، راه اندازی کارخانه کنستانتره سیب و هلو را به عنوان راهکارهای شکوفایی ظرفیت های اقتصادی استان معرفی کردند.

این کارشناسان ایجاد شرایط فرزندآوری و جوانی جمعیت و ساماندهی رشته های دانشگاهی براساس ظرفیت های استان را از دیگر راهکارهای توسعه مطرح کردند.

این صاحب نظران با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون و ۵۰۰هزار هکتار جنگل و مرتع،۱۰درصد روان آب های کشور،۲۰درصد از منابع نفت ایران سرمایه های طبیعی زیادی دارد که هنوز از آن در روند توسعه اقتصادی این خطه بهره برداری نشده بر استفاده از این سرمایه های خدادادی تاکید کردند.

پرورش ماهی در قفس

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج و یکی از نخبگان شرکت کنندگان در این آیین گفت:برآوردهای کارشناسی نشان می دهد کهسدهای چمشیر،کوثر و مارون در کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت ایجاد یکهزار شغل از طریق پرورش ماهی در قفس را دارد.

دکتر امیر بشاورد افزود که ترویج پرورش ماهی در قفس در استان افزون بر ایجاد فرصت های شغلی مستقیم می تواند منجر به خلق شغل با راه اندازی کارخانه های بسته بندی و خوراک دام شود.

وی بیان کرد: امنیت غذایی و ارزآوری از طریق صادرات محصولات تولیدی از پیامدهای دیگر استفاده از ظرفیت سدهای کهگلیویه و بویراحمد به منظور پرورش ماهی در قفس است.

او تاکید کرد: ماهیان قزل آلا،کپور،سفید و شیر از انواع محصولاتی هستند که به صورت پرورش در قفس در سدهای کهگیلویه و بویراحمد قابلیت پرورش دارند.

پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی‌پروری است که در این روش در سال‌های اخیر با توجه به مزایای آن مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته است،در این روش، بنا به شرایط محیطی، منطقه‌ای و گونه‌های مدنظر، از قفس‌هایی با اشکال و جنس‌های مختلف استفاده می‌شود که در آن آب به صورت آزاد بین قفس و منبع آبی در جریان است.

در دنیا، سالیانه بیش از یک میلیون تُن انواع مختلف ماهیان دریایی تولید می‌شود که میزان قابل توجهی از آن از طریق قفس‌های دریایی تولید می‌شود،در ایران نیز مطالعات امکان‌سنجی و پتانسیل‌یابی پرورش ماهی در قفس در سال ۱۳۸۰ توسط یک شرکت نروژی در استان‌های جنوبی کشور و در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز و کم‌کم این نوع پرورش ماهی در دیگر نقاط کشور که منابع آبی قابل استفاده در این زمینه داشتند نیز اجرایی شد.

پرورش در محیط طبیعی، نزدیک بودن طعم و مزه آبزیان تولید شده به ماهیان صید شده از منبع آب طبیعی، مقرون به صرفه بودن، مدیریت آسان‌تر و پایین بودن هزینه‌های ثابت نسبت به دیگر روش‌ها از مزایای پرورش ماهی در قفس است.

ساماندهی رشته های دانشگاهی

یکی دیگر از کارشناسان حاضر در این آیین گفت: ساماندهی رشته های دانشگاهی براساس ظرفیت های منطقه از راهکارهای مهم توسعه استان است که تا حدود زیادی مغفول مانده است.

سلیمان مصلح عنوان کرد که توجه به این امر باعث می شود تا ظرفیت های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد براساس سرمایه های انسانی منطقه شکوفا شود.

وی با اشاره به اهمیت رضایتمندی مردم از نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد:جای خالی برخی رشته ها و فراوانی برخی دیگر باعث شده که امکان اشتغال ساکنان بومی مناطق احداث کارخانه های استان فراهم نشود.

ضرورت توجه به مقوله‌ جوانی جمعیت

مدرس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به روند جمعیت استان از دو دهه گذشته تاکید کرد:کاهش تمایل جوانان به فرزندآوری از مسایل مهمی است که برای آینده بهتر استان باید برای آن برنامه ریزی شود.

دکتر ناهید یعقوبیان افزود: تغییر آهنگ جمعیت در کشور و استان کهگیلویه و ّویراحمد نیازمند عملیاتی شدن قانون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در سال 1400 است.

براساس اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب جلسه ۱۴۰۰/۷/۲۴ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی که با عنوان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

ضرورت حمایت از ایده های نخبگان در برنامه های عملیاتی استان

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از مسوولان خواست تا طرح های نخبگان را در کارگروه های مرتبط بررسی و عملیاتی کنند.

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: بخشی از عوامل عقب ماندگی کهگیلویه و بویراحمد در بهره وری از ظرفیت های طبیعی برای بهبود معیشت ساکنان استان به مسوولان و بخشی دیگر به شهروندان بر می گردد.

وی تاکید کرد:وجود معارض اجتماعی زمین های محل اجرای طرح های درخواستی سرمایه گذاران و طولانی بودن بروکراسی های اداری باعث رویگردانی سرمایه گذاران از راه اندازی طرح های تولیدی در استان شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.