تهران- ایرنا -یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه در دولت سیزدهم، حکمت‌بنیان شدن دانشگاه‌ها آغاز شده است، گفت: همه متون علوم طبیعی و تجربی با حکمت گره خورده است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تحقق این مهم پیش قدم شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسماعیل منصوری لاریجانی در همایش دانشگاه حکمت بنیان که صبح امروز سه‌شنبه ۳ بهمن در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد اظهار داشت: حکمت در قرآن به صُنع الهی که حفیقت کل اشیاست اطلاق می شود جوهره وجودی از ملک تا فلک، حکمت است.

وی ادامه داد: از رابطه علم با حکم مشخص می‌شود که غایت همه علوم کشف حقیقت اشیاست یعنی همان صنعت الهی است که خداوند در همه پدیده ها قرار داده است و حکمای ما باید دنبال این باشند.

منصوری لاریجانی با بیان اینکه حکمت به دو حکمت بحثی که همان فلسفه و برهان است و حکمت ذوقی یا اشراقی تقسیم می‌شود گفت: این نوع حکمت اعطایی خداوند است و به کسانی اعطا می شوندکه صدور امین و اندیشه رزین دارند این همان منشأ گرفتن اربعین است بهترین اربعین برای پژوهشگران این است که صیاد حکمت باشند در این صورت چشمه های حکمت در آنها جاری می شود.

این مدرس دانشگاه درباره حکمت علوی اظهار کرد: امیرالمومنین با وجود آنکه حکمت را جوهر همه اشیا می داند اما در مورد انسان آن را یک عهد فطری با خدا می داند و باید به این عهد عمل کنیم در نهج البلاغه هدف از بعثت همه انبیا را همین موضوع می داند تا آن دفینه که در درون بشر است بیرون بیاید لذا نسبت علم با حکمت مثل نسبت وجه است با کُنه و هر کُنهی که انتهایش حکمت نباشد، وجه نمی یابد.

منصوری لاریجانی با تاکید بر اینکه حکمت عقل را واقع بین می کند ادامه داد: وقتی قلب انسان با حکمت روشن می‌شود نه تنها در این دنیا بلکه در آخرت هم روشن می شود. امیرالمونین می فرمایند حکمت که میثاق فطری است، راه ورود به آن، ما اهل بیت هستیم، علم پوسته است و لُب آن حکمت است.

وی بیان کرد: کسی حامل حکمت علوی می شود که صدور امین و سینه امانت دار داشته باشد بعنی جز خدا در قلب ما نباشد در غیر این صورت اولین خیانت را به خود ما می کند در مرحله بعد باید اندیشه های رزین داشته باشد خاصیت عقل نکته دانی و هوشمندی و تدبیر است، لذا عقل رزین عقلی است که بنده خدا باشد و در مسیر خدا باشد.

این مدرس دانشگاه درباره حکمت علوی بیان کرد: سالی که انقلاب فرهنگی شروع شد در خرداد ۵۹ که ۳ سال دانشگاه ها تعطیل بود از آن زمان دنبال وارد کردن متون قرانی به درس های آموزشی بودیم اما در این زمینه توفیق چندانی نداشتیم به من گفتند شما متون حکمی را شناسایی کنید من ۳۸۶۰ اثر را شناسایی کردیم که همگی صبغه و رنگ علوی و الهی دارند، من همراه دینانی ۱۸ سال برنامه معرفت را اجرا کردیم ولی فقط ۴۰ کتاب حکمی علوی را توانستیم عرضه کنیم که نشان می دهد از دریای عظیم حکمت که خودمان داریم، بی خبریم.

لاریجانی با بیان اینکه عثمان یحیی مصری از حکمای بزرگ است اظهار داشت: وی می گوید رسول الله اولین مخلوق خداست اگرچه به احاظ وجود عنصری، آخرین پیامبر است اما به لحاظ ذات حقیقی جد جد آدم است و علی (ع) نزدیکترین فرد به ایشان و دومین مخلوق است به عبارت دیگر علی بیت الحکمه است عثمان یحیی می گوید حرف به حرف نهج البلاغه دریای حکمت است اما استادان و دانشجویان ما چه قدر به نهج البلاغ آشنایی دارند؟

منصوری لاریجانی اذعان داشت: در کتاب تحلیل دموکراسی در آمریکا آمده اگر عقل در دست حکیم باشد، خادم بشریت می شود و اگر در دست حکیم نباشد و در دست صاحبان قدرت و ثروت باشد به بشریت خیانت می کند.

وی افزود: چه قدر در دانشگاه های ما از نهج البلاغه گفته می‌شود؟ هانری‌کُربن فرانسوی ۴۰ سال در حکمت باستانی ایران تحقیق کرده است و سالی ۳ ماه به ایران خدمت علامه طباطبایی می آمد؛ وی روزی با شادی و شعف در محضر علامه گفت گم شده ام را پیدا کردم پرسیدند گم شده ات چه بود؟ به علامه‌ گفت استاد عزیز دنبال حکمت می گشتم نزد ائمه فلاسفه غرب شامل کانت و دکارت و هایدگر رفتم آثار آنها را مطالعه کردم متافیزیک را رد نکردند ولی کانت گفت نمی توانم آن را ثابت کند کتاب هایدگر را خواندم دیدم نمی تواند بین وجود و موجود تفکیک ایجاد کند اما این‌گم شده را نزد امیرالمومنین سلطان‌حکمت یافتم که گفت سَلونی قبل أن تفقدونی، ای کاش اینها را به دانشجویانمان می‌گفتیم.

این مدرس دانشگاه درباره حکمت علوی خاطرنشان کرد: در این دولت، حکمت بنیان شدن دانشگاه ها آغاز شده است، حکمت و فیزیک، حکمت و شیمی حکمت و پزشکی و حکمت و کشاورزی و همه متون علوم طبیعی و تجربی با حکمت گره خورده است حداقل چنین کتابهایی را ترجمه کنیم به دانشجویان بدهیم، دانشگاه جامع امام حسین(ع)  در حکمت بنیان شدن دانشگاه پیش قدم شده است.

منصوری لاریجانی بابیان اینکه من این ۳۸۰۰ کتاب حکمی را به ۶۰۰ صفحه تلخیص کرده ام گفت: این ۶۰۰ صفحه را برای اساتید دانشگاه هایی که داوطلب می شوند دوره آموزشی - مطالعاتی برگزار و ارائه کنید اگر در این مسیر حرکت کنیم مشکلات ما حل می شود مکتب ما مکتب گفتمانی است باید فضای جهانی را گفتمانی کنیم فقط در علم سیاست اعلام کرده ام که راه اداره کشور حکمرانی علوی است برگردیم به این عقبه افتخارامیز، خواجه نصیر به تنهایی دانشگاه حکمت بنیان راه انداخت، رصدخانه مراغه صرفا علوم نجوم نبود ۴۰۰ کتاب حکمی در این رصدخانه را صرفا ما شناسایی کرده ایم، پیشنهاد رشته ارشد را ارائه کرده ایم ما پزشک و مهندس حکیم داریم.

وی ادامه داد: حکمت، دفینه عقل است و هر کس آن را شناسایی کرد، از آن لذت وافر می‌برد، امیدواریم بررسی حکمت علوی شود. امیرالمومنین اصحاب حکمت می‌خواهد، ابن ابی الحدید معتزلی بزرگترین شارح نهج البلاغه می گوید من اسیر عشق مولا علی شدم و می‌دانم که جان از عشق تو سالم به در نمی‌برم ای کاش دنیا بفهمد تو کیستی و چه یادگاری به اسم نهج البلاغه برای بشریت باقی گذاشتی؛ تا خراب مولا علی نشوی آباد نمی شوی خرابات کسی است که همه چیز خود را از نو بسازد پایه و اساس دانشگاه حکمت بنیان در درون ماست و باید ان را اول باور و سپس در بیرون اجرایی کنیم.