اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی

تهران - ایرنا - وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در اولین روزهای دومین ماه زمستان با استفاده از فرصت تعطیلی کلاس‌ها برای امتحانات، در اجلاسی سه‌روزه در مشهد مقدس مهم‌ترین مسایل آموزش عالی را بررسی کردند و برای روزها و برنامه‌های جدید آموزشی، پژوهشی و فناورانه آماده شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، همزمان با هفته اول بهمن و همزمان با برگزاری امتحانات نیم سال اول دانشگاه‌ها، ستاد وزارت علوم روزهای پُرخبر و پُرکاری را گذراند و نشست‌ها و مراسم گوناگونی برای آغاز کارهای جدید در وزارت علوم یا دانشگاه‌ها برگزار شد.

برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد، برگزاری نشست خبری معاونت آموزشی وزارت علوم برای تشریح اقدامات انجام شده در راستای اجرای سند آمایش آموزش عالی و سند تحولی دولت مردمی و آیین افتتاح خانه نوآوری دانشگاه شهید بهشتی از جمله مهم‌ترین رویدادهای این هفته بود.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها که به صورت فصلی برگزار می‌شود این بار و در آخرین اجلاس سال جاری (بعد از اجلاس اردیبهشت در دانشگاه شیراز و اجلاس شهریور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران) در مشهد مقدس و به میزبانی دانشگاه فردوسی با حضور روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و در سه روز از چهارم تا ششم بهمن برگزار شد.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی

مطابق معمول این اجلاس با حضور وزیر علوم و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همراه بود و بعد از آیین افتتاحیه معاونان مختلف وزارت علوم؛ مانند معاون پژوهشی، معاون فناوری و نوآوری، معاون آموزشی، معاون اداری، مالی و منابع، رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، مدیر مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس و مشاور وزیر علوم در برنام‌ریزی و امور راهبردی همچنین مدیران کل ادارات مختلف این وزارتخانه از برنامه‌های جدید هر کدام از ادارات و معاونت‌ها خبر دادند و آیین‌نامه و دستورالعمل‌های جدید را برای روسای دانشگاه‌ها تشریح کردند.

البته همزمان با این اجلاس وزیر علوم با آیت‌الله سیداحمد علم ‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی دیدار کرد و در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و فعلی دانشگاه فردوسی مشهد شرکت و از دو معاون فناوری و نوآوری و فرهنگی‌ اجتماعی این وزارتخانه به سبب تلاش‌ها در اجرای برنامه‌ها تقدیر کرد.

این نشست در نهایت یک مهمان ویژه هم داشت که دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و از موفقیت ناوگروه ۸۶ در ماموریت خود به دور کره زمین برای روسای دانشگاه‌ها گفت.

مراسم تقدیر از امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس دانشگاه فردوسی مشهد، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و رییس دانشگاه علوم دریایی نوشهر در ادامه این اجلاس برگزار شد و جامعه دانشگاهی از تلاش‌های نیروی دریایی ارتش در این زمینه تقدیر کرد.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی

همچنین مستندی از عباس نوریان پزشک و خیر حوزه آموزش عالی در این مراسم رونمایی شد و وزیر علوم به پاس توجهات وی به بخش آموزش عالی و کمک‌هایش به این حوزه از این پزشک خیر قدردانی کرد.

هفته پیش‌رو نیز هفته پُرکار و پُرخبری برای جامعه دانشگاهی است و روز یکشنبه ۱۵ بهمن با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق می کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در همین راستا با صدور نامه‌ای دستورالعمل برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر را که با شعار جشن ملی، مشارکت پرشور و آینده روشن تدوین شده است به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.

مهدی بادپا در این دستورالعمل به دانشگاه‌ها اعلام کرد: مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام االله دهه فجر، فرصـت مغتنم و ارزشـمندی برای عملی سـاختن منویات رهـبر معظم انقلاب اسلامی درحـوزه «جهـاد تبیین» و تشریح موفقیت ها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

گزارش این دستورالعمل را اینجا بخوانید.

گزارشی از روند اجرای سند آمایش آموزش عالی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در نشستی با خبرنگاران از بازنگری محتوای ۱۵۰۰ رشته خبر داد که از این تعداد ۸۳۳ رشته بازنگری شده است.

قاسم عموعابدینی اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه ۳۰ دانشگاه باید به دانشگاه حکمت بنیان تبدیل شوند تا در آینده حوزه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان نقش آفرینی کنند.

وی به انواع مهارت ها اشاره کرد و گفت: نظام جامع آموزش مهارتی طراحی و بخش هایی هم ابلاغ شده و بخش هایی هنوز باقی مانده است. همچنین آمادگی داریم بخش های دیگر را کامل کنیم. بر اساس دستور رییس جمهور، دستگاه‌ ها هم باید در آموزش مهارتی کمک کنند، مانند دانشجویان وزارت بهداشت که دانشجو در محل تدریس آموزش می بیند، دانشجویان وزارت علوم هم باید بتوانند در دستگاه ها آموزش مهارتی ببینند.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی

معاون آموزشی وزیر علوم شرح کاملی از پایش و ساماندهی رشته‌ها در زیرنظام‌های آموزش عالی شامل پیام نور، علمی‌کاربردی و غیرانتفاعی هم ارائه داد و یادآور شد: ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شد تا در حوزه دانشگاهی بهره وری مناسب تری داشته باشند. این واحدها یا مرکز رشد می شوند یا در اختیار دانشگاه فرهنگیان یا دستگاه ها قرار می گیرند و به طور کلی دانشجو نمی پذیرند. اساسنامه پیام نور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، باید بازنگری شود و بعد از آن دوباره به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

مدل آمایش مبتنی بر ساماندهی طراحی شده و اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود، اکنون‌ ۲ هزار و ۱۶۴ واحد دانشگاهی داریم که هم گرا و ساماندهی می شوند تا با ارزش افزوده در خدمت نظام آموزش عالی باشند. تعدادی از واحدهای علمی کاربردی هم تعدادی واحد ساماندهی شد.

عموعابدینی ادامه داد: همچنین از واحدهای غیرانتفاعی ۱۱۲ واحد پایش و ساماندهی شدند، این واحدها یا پذیرش دانشجو لغو یا کلا منحل شده اند.

گزارش کاملی از این نشست را اینجا بخوانید.

افتتاح برج نوآوری دانشگاه شهید بهشتی

فاز نخست برج نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز طی هفته گذشته افتتاح شد.

پروژه بزرگ برج نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در فاز نخست شامل چهار طبقه فوقانی با مساحت تقریبی هشت هزار متر مربع است که به عنوان یک زیرساخت مناسب در راستای توسعه هرچه بیشتر همکاری های بخش صنعت و دانشگاه به بهره برداری رسید.

پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی که مجوز تاسیس خود را در ۲۹ خردادماه ۱۳۹۵ از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کرده است، هم اکنون دارای ۱۰۰ واحد فناور، ۳۰ شرکت دانش بنیان است که تعداد ۲۵ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در این مجموعه توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه راه اندازی شده است.

برج نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در فاز اول با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و همراه اول به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه در حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات، اپراتورهای ارتباطی کشور سالانه چندصد میلیون دلار برای خرید نرم افزار و سخت افزار از خارج کشور پرداخت می کنند، افزود: ممکن است خرید سخت افزار توجیه‌پذیر باشد اما خرید نرم افزار و لایسنس با وجود خیل متخصصان دانشگاهی کشور قابل قبول نیست.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی

مهدی اخوان بهابادی ضمن قدردانی از زحمات همه افرادی که در این پروژه نقش داشته اند، تصریح کرد: پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و هنگامی که وارد حوزه صنعت شدم، مشاهده کردم که چقدر سطح مسائل موجود در این حوزه ساده و پایین تر از مباحث علمی و پیچیده دانشگاهی است.

وی افزود: برای ما عجیب بود چرا مسائل ساده حل نمی شوند؛ به طور حتم از دلایل مختلفی برخوردار است و یکی از مهمترین این دلایل فاصله صنعت با دانشگاه است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: با اینکه از نظر کمیت و کیفیت نیروی مناسب توانمند و علمی وجود داشت اما دو بخش صنعت و دانشگاه علاقه و اقبالی برای همکاری با یکدیگر نشان نمی دادند و شاید به همین دلیل بود که پارک ها و مراکز نوآوری در دانشگاه ها ایجاد شدند که البته هنوز هم با خلأهایی مواجه هستند و این خلأ نیاز به ورود شرکت های بزرگ دارد که هنوز مشکلات آنها پابرجاست.

اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به ۲۲ نفر از برترین‌های کنکور

دومین دوره جایزه ملی سردار شهید سلیمانی ۱۲ بهمن ماه به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شود. در این دوره به ۲۲ نفر از برترین‌های کنکور سراسری و تحصیلات تکمیلی کمک هزینه تحصیلی اعطا می شود.

مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان درباره دومین جایزه ملی سردار شهید سلیمانی گفت: این جشنواره با هدف شناسایی، تجلیل و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های کشور برگزار می شود.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی


سیدفردین تقی‌زاده ادامه داد: مراسم تجلیل از دانشجویان شاهد و ایثارگر با حضور برگزیدگان کنکور سراسری مقطع کارشناسی که توانستند بدون اعمال سهمیه رتبه‌های زیر ۵۰۰ در گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه زیر ۳۰۰ در گروه هنر و زبان و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد رتبه‌های زیر ۵ در هر کد رشته و مقطع دکتری رتبه‌های زیر ۳ در هر کد رشته را کسب کنند، برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی سردار شهید سلیمانی برای مدت ۶ ماه کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند، افزود: این جایزه برای دانشجویان کارشناسی و دکتری تخصصی در هشت فاز شش ماهه و برای دانشجویان کارشناسی ارشد در چهار فاز شش ماهه طراحی شده است.

تمدید پرداخت کمک هزینه تحصیلی در فازهای دوم به بعد به شرایط آموزشی دانشجویان برگزیده بستگی دارد؛ چنانچه این عزیزان شرایط شیوه‌نامه اعلام شده را داشته باشند، مشمول دریافت فازهای بعدی جایزه مذکور می‌شوند.

اعلام زمان نام‌نویسی تکمیل ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد هم اعلام کرد: نام نویسی و شرکت در تکمیل ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (بهمن ماه) در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از روز یکشنبه هشتم بهمن ماه آغاز می شود و تا روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

داوطلبان می توانند در تاریخ اعلام شده با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای نام نویسی را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، در صورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به نام نویسی و انتخاب رشته اقدام کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اعلام کرد نام نویسی و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته این دانشگاه از روز سه شنبه سوم بهمن ماه آغاز شد و تا روز یکشنبه هشتم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

داوطلبان می توانند در مهلت اعلام شده با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای نام نویسی را دریافت و در صورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به نام نویسی و انتخاب رشته اقدام کنند.

بازدید سفیر اسلوونی از دانشگاه شهید بهشتی

ایگور یوکیچ سفیر جمهوری اسلوونی و مایا یرمن دبیر سوم سفارت این کشور درتهران با حضور در دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی با محمدرضا بیگدلی رییس دانشکده و برخی از اعضای هیات علمی دیدار و گفتگو و از آزمایشگاه‌های این دانشکده بازدید کردند.

بیگدلی در این دیدار نقاط قوت، توان، ظرفیت و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشکده را برشمرد و در ادامه جلسه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی بین دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه‌های اسلووانی در خصوص تبادل استاد و دانشجو؛ ایجاد زمینه برای جذب پژوهشگران پسادکتری؛ ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت؛ برگزاری دوره‌های علمی‌پژوهشی به صورت آنلاین؛ دوره‌های مشترک و دوگانه، راهنمایی مشترک؛ ایجاد سازوکارهای حمایتی، و اعطای بورس‌های تحصیلی به دانشجویان از سوی دو کشور؛ اعزام اعضای استاد برای فرصت مطالعاتی، ماموریت‌های پژوهشی و همچنین برگزاری همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.

یوکیچ نیز در خصوص دانشگاه‌های اصلی اسلووانی و شرایط آن توضیحاتی ارائه داد و برای برقراری توسعه همکاری‌های علمی‌پژوهشی ابراز تمایل کرد.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد/گزارشی از پیشرفت آمایش آموزش عالی

استخدام ۵۳۳ نفر کارجو با ورود دانشگاه علمی‌کاربردی به عرصه کاریابی تخصصی

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از شروع به کار ۵۳۳ نفر از کارجویان توسط دفاتر کاریابی تخصصی مستقر در مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد.

فضل اله لک با اعلام این خبر افزود: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه مشترک این دانشگاه با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت مراکز آموزش علمی‌کاربردی تاکنون ۴۴ دفترکاریابی تخصصی علمی کاربردی در سطح ۱۹ استان کشور راه‌اندازی شده است.

باتوجه به ماهیت دفاتر کاریابی تخصصی به عنوان یکی از اجزای اصلی زیست بوم ملی اشتغال و تربیت نیروی انسانی ماهر که نقش بی‌بدیلی در شناسایی فرصت‌های شغلی بازار کار و نیازسنجی نیروی انسانی ماهر صنایع را برعهده دارند، با رسالت دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، این طرح با استقبال مراکز آموزش علمی‌کاربردی روبرو شده است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی که از عملیاتی‌سازی مفاد تفاهم‌نامه مذکور می‌گذرد، حدود ۱۳۰۰ کارجو به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی معرفی شده و تاکنون ۵۳۳ نفر مشغول به کار شده‌اند و با افزایش تعداد این دفاتر، سهم مراکز آموزش علمی‌کاربردی در ایجاد اشتغال پایدار و کمک به تأمین نیروی انسانی ماهر بیش از این مقدار می شود.

ثبت‌نام تکمیل‌ظرفیت رشته‌محل‌های بر اساس سوابق تحصیلی

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور هم در هفته گذشته از آغاز ثبت‌نام و انتخاب رشته برای شرکت در مرحله پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از روز یکشنبه هشتم بهمن ماه خبر داد.

علی صدر گفت: پذیرش در این مرحله برای ظرفیت‌های خالی مانده رشته محل‌هایی که در مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ تکمیل نشده است بر اساس سوابق تحصیلی (معدل مدرک کاردانی) برای نوبت بهمن ماه صورت می‌پذیرد و ثبت‌نام و انتخاب رشته از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش از روز یکشنبه (۸ بهمن) آغاز و تا روز پنج شنبه (۱۲ بهمن) ادامه خواهد داشت.

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: متقاضیان لازم است ضمن مطالعه مندرجات دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ که درتاریخ ۲۸ خرداد سال جاری منتشر شده است و همچنین اطلاعیه و جداول پذیرش تکمیلی این سازمان، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط پذیرش نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته حداکثر ۳۰ کدرشته محل از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha