تهران- ایرنا- وزرای امور خارجه اندونزی و مالزی، در نشست سازمان ملل درباره غزه پاسخگویی رژیم صهیونیستی را در مجامع بین‌المللی به دلیل جنایات مرتکب شده در غزه، خواستار شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران غزه، از روز گذشتنه در مقر سازمان ملل در نیویورک در حال برگزاری است و کشورهای مسلمان به دنبال ایجاد صلح کامل در این منطقه هستند.

به گزارش خبرگزاری اندونزیایی آنتارا، رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی در این نشست به شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد که این شورا وظیفه حفظ صلح و امنیت بین المللی را دارد و جنگ و نسل‌کشی مانند آنچه در فلسطین رخ می دهد را تحمل نمی کند.

وی با زیر سوال بردن نقش شورای امنیت سازمان ملل، اظهار داشت: سوال من از شورای امنیت سازمان ملل این است که چند قطعنامه در مورد فلسطین تصویب شده؟ و چند مورد اجرا شده است؟

وزیر امور خارجه اندونزی گفت: اندونزی مشاهده کرد که چندین قطعنامه در مورد فلسطین نقض شده است، اما هیچ گاه تحریمی برای عاملان آن اعمال نشده است. اگر شورای امنیت سازمان ملل چندین دهه قطعنامه‌های خود را اجرا نکرد، جایی که اسرائیل می‌تواند آزادانه فلسطینی‌ها را سلاخی کند، فلسطین باید به کجا شکایت کند؟

مرسودی تاکید کرد: هیچ کشوری فراتر از قانون نیست و اسرائیل باید پاسخگوی اقدامات خود از جمله جنایات غزه باشد.

وزیر امور خارجه اندونزی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا فوراً به وخامت اوضاع در غزه و کرانه باختری پایان دهند زیرا شورای امنیت سازمان ملل متشکل از ۱۰ کشور است که پنج کشور از آنها اعضای دائمی و دارای حق وتو هستند که می توانند هرگونه تلاش شورای امنیت برای تصویب هر قطعنامه را خنثی کنند.

سپس به این واقعیت توجه کرد که بیش از ۲۵ هزار فلسطینی در جریان نسل‌کشی کشته شدند و افراد بیشتری گرسنگی و شرایط آب و هوایی سرد را تجربه کردند، زیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت دادن هر اقدامی تعلل کرده است.

دولت اندونزی حضور مرسودی در این جلسه را به عنوان دلیلی بر تعهد اندونزی در حمایت از مبارزه مردم فلسطین اعلام کرد.

محمد حسن، وزیر امور خارجه مالزی نیز آرزوی مالزی برای پذیرفته شدن فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد و همچنین درخواست آتش بس کامل را از سوی ابراهیم انور به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ابلاغ کرد.

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، گفت: این تماس با بیانیه گوترش در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در کامپالا، اوگاندا مبنی بر اینکه حق مردم فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل قابل انکار نیست، مطابقت دارد.

وی افزود: صلح تنها در صورتی حاصل می شود که حقوق واقعی به کسانی که شایسته آن هستند بازگردانده شود. اگر اجازه گسترش ظلم، خشونت، محرومیت از حقوق و سیاست های تبعیض گرایانه داده شود، هیچ پایان امنی در زندگی وجود نخواهد داشت و روزی کسانی که مظلوم و از همه حقوق خود محروم هستند، علیه این نوع بی عدالتی قیام خواهند کرد.

نخست وزیر مالزی گفت: مالزی بر موضع اصولی خود تاکید کرد که فلسطینیان سزاوار کشور مستقل و کامل خود بر اساس مرزهای قبل از ۱۹۶۷ با پایتختی بیت المقدس شرقی هستند.

محمد در سخنرانی خود در بحث آزاد شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین امروز، گفت: مالزی پاسخگویی در مورد نقض آشکار قوانین بین المللی اسرائیل در غزه را خواستار است.

وی گفت: عدم پاسخگویی در مورد جنایات جنگی اسرائیل در غزه، مشروعیت قوانین بین المللی و تلاش ها برای پایان دادن به اشغال غیرقانونی فلسطین را تضعیف می کند.