مهمترین کشورهای آسیای شرقی چه رویکردی در قبال جنگ غزه دارند؟

تهران- ایرنا- با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه، شماری از کشورهای آسیای شرقی در این بازه زمانی حمایت خود را از مرده غزه اعلام کرده و در این مدت خواستار برقراری صلح میان طرفین درگیر شده اند.

به گزارش ایرنا وزارت بهداشت نوار غزه شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه را تا روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۲۳ هزار و ۹۶۸ نفر اعلام کرد. همچنین در این بیانیه آمار مجروحان این تجاوزات به ۶۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسیده است. از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل توسط گروه‌های مقاومت فلسطین در تاریخ ۱۵ مهرماه تاکنون شماری از کشورها در شرق آسیا حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده اند.


آسه آن
در تاریخ ۲۴ آبان ماه، وزیران دفاع «آسه‌آن» در آغاز هفدهمین نشست دو روزه این سازمان که در جاکارتا برگزار شد، آتش بس‌فوری در غزه و راه‌حلی برای بحران درازمدت میانمار را خواستار شدند.

پرابووو سوبیانتو وزیر دفاع اندونزی در این نشست گفت ما به عنوان بزرگترین کشور با جمعیت مسلمانان در جهان از شرایط دهشتناک غزه و بویژه شرایط انسانی ناگوار متاثر و غمگینیم.

وی در اظهارات ابتدایی شروع این جلسه تاکید کرد: موضع اندونزی مشخص و قاطع است. ما توقف فوری خصومت ها و جنگ و راه اندازی کریدورهای کمک های بشردوستانه به غزه را خواستاریم. از سوی دیگر جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی نیز که در اواخر آبان ماه سال جاری برای شرکت در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه به سانفرانسیکو سفر کرده بود در دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه پافشاری کرد.

در تاریخ ۲۸ آبان ماه نیز، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در پایان نشست خود در عربستان سعودی با محوریت تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی بر ضرورت توقف تنش در فلسطین اشغالی و ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند. در این بیانیه از همه طرف‌های درگیر خواسته شد که از غیرنظامیان محافظت کرده، از هدف قرار دادن آنها خودداری کنند و به قوانین بشردوستانه بین‌المللی، به‌ویژه اصول و مفاد کنوانسیون ژنو در رابطه با حمایت از افراد غیرنظامی در زمان جنگ پایبند باشند.

اندونزی
رویکرد اندونزی در قبال تحولات اخیر در غزه اندونزی یکی از کشورهایی در شرق آسیاست که روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی ندارد و حامی سرسخت فلسطینی هاست.

رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، روز سه شنبه (۲۸ نوامبر) در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر اهمیت تلاش کشورهای جهان برای ایجاد آتش‌بس دائمی به منظور دفاع از عدالت و انسانیت برای مردم نوار غزه تاکید کرده است. مرسودی در یک بیانیه مطبوعاتی آنلاین از نیویورک خاطرنشان کرد: آنچه مورد نیاز است آتش‌بس دائمی در غزه است تا بتوان جان انسان ها را نجات داد و کمک های بشردوستانه فوری را ارائه کرد.

او از همه کشورها خواست کمک های بشردوستانه خود برای مردم غزه را افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که این کمک ها می تواند بدون مشکل ارسال شود. جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست دوجانبه ای در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی‌ در ۲۲ آبان ماه در عربستان سعودی از دیدگاه مشترک دو کشور در حمایت از مردم فلسطین برای رسیدن به استقلال خبر دادند.

جوکویدودو در این دیدار تاکید کرد: اندونزی و ترکیه بر ضرورت حل علت اصلی این مشکلات و رسیدن به راه حلی مشترک (برای مساله فلسطین) توافق کرده اند. وی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌ خواست تا متعهد شوند و تمام تلاش خود را برای برقراری آتش بس صورت دهند. وی همچنین خواست تا جنگ برای مسائل بشردوستانه و کمک به مردم فلسطین در غزه که تحت حمله نیروهای اسرائیل قرار دارند، متوقف شود.

رئیس جمهوری اندونزی افزود باید از دسترسی امن، قابل پیش‌بینی و پایدار همه مردم این ناحیه محصور به کمک های بشر دوستانه اطمینان حاصل شود. جوکو ویدودو تصدیق کرد که اندونزی از همه کانال های در دسترس خود شامل مجمع عمومی‌ سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیوان کیفری بین المللی برای رساندن صدای عدالت و انسانیت مردم فلسطین استفاده می‌کند. در این دیدار دوجانبه، جوکو ویدودو و اردوغان بر تعهد خود نسبت به پیشبرد کشورهای خود در جهت همکاری در حل مشکلات غزه، حمایت از فلسطینیان برای به دست آوردن استقلال خود و تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کردند.

مهمترین کشورهای آسیایی چه رویکردی در قبال جنگ غزه دارند؟


در تاریخ ۶ آذرماه، جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در اجلاس بین المللی «آر ۲۰ مراجع دینی» بیان کرد: این واقعا پوچ و غیرعقلانی است. این‌که ما در دنیای امروز همچنان جنگ و نسل‌کشی داریم با وجدان‌مان سازگاری ندارد. او نسل کشی حال حاضر در فلسطین را قتل عامی خواند که جان شهروندان بی‌گناه و زنان و کودکان را گرفته است.

رئیس جمهوری اندونزی تاکید کرد که این تراژدی انسانی در فلسطین به هیچ عنوان قابل تحمل نیست. از دیگر سو، اندونزی از زمان آغاز جنگ در غزه در تاکنون صحنه تظاهرات و راهپیمایی های گسترده برای اعلام حمایت از اهالی غزه و تاکید بر لزوم توقف تجاوزگری رژیم صهیونیستی به این منطقه بوده است.

مالزی
حمایت مالزی از فلسطین در تاریخ ۱۸ آذر ماه، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی وتوی قطعنامه آتش‌بس بشردوستانه در غزه توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کرد. نخست وزیر مالزی تاکید کرد: تمام جهان اقدام‌های اسرائیل را محکوم کرده و علیه آنها اعتراض می‌کند و من هم همچنان به رویکرد آمریکا که به حقوق بشر بی‌توجه است اعتراض دارم و از آن ناراحت هستم.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که آتش بس بشردوستانه فوری در غزه را خواستاربود، روز جمعه توسط آمریکا وتو شد. این قطعنامه که پیش نویس آن توسط امارات ارائه شد و مورد حمایت بیش از ۱۰۰ کشور قرار گرفت، حمایت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را جلب کرده بود.

مهمترین کشورهای آسیایی چه رویکردی در قبال جنگ غزه دارند؟


انور ابراهیم در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد: تمایل دارم، به نیابت از دولت مالزی قویا تصمیم آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای مخالفت با آتش بس در غزه را محکوم نموده و به آن اعتراض کنم. او ادامه داد: ما باید کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان بی‌گناه را متوقف کنیم و هیچ دلیلی برای هیچ‌کس بر هیچ مبنایی وجود ندارد که آتش بس را نادیده بگیرد و این روند را مختل کند.

در اواسط دی ماه سال جاری نیز، وزارت خارجه مالزی در بیانیه‌ای از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری حمایت کرد. وزارت خارجه مالزی تشکیل پرونده نسل کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل اقدامات این رژیم در نوار غزه را گامی ملموس در جهت پاسخگو کردن این رژیم توصیف و حمایت خود را از آن اعلام کرد. وزارت خارجه مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آغاز روند قانونی علیه (رژیم) اسرائیل گامی ملموس برای پاسخگو کردن آن از طریق ابزارهای قانونی در قبال جنایات خود در غزه و به طور کلی فلسطین اشغالی است.

در این بیانیه از حمایت مالزی از فلسطین تاکید و از رژیم صهیونیستی خواسته شده است که فورا به حملات خود علیه نوار غزه پایان دهد. سفیر و نماینده مالزی در سازمان ملل در نخستین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جدید میلادی ۲۰۲۴ که به بررسی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا در شورای امنیت اختصاص یافته بود، اعلام کرد که چند فرد بیگناه دیگر در غزه باید کشته شوند تا شورای امنیت اقدام کند و شرایط "وخیم" طولانی مدت در غزه، اکنون زندگی را در این منطقه کاملا غیرقابل ممکن کرده است.

سفیر مالزی اعلام کرد که کشورش نگران است که هرگونه اقدام شورای امنیت سازمان ملل در این مرحله ممکن است، دیر باشد. او هشدار داد که هر عضوی از شورای امنیت که درخواست آتش بس را رد کند، دستانش به خون آلوده است.

مهمترین کشورهای آسیایی چه رویکردی در قبال جنگ غزه دارند؟


چین
نقش میانجی گرانه چین همزمان با افزایش نقش چین در منطقه غرب آسیا، نقش پکن به عنوان میانجی بی طرف در جنگ غزه نیز اهمیت گسترده ای یافته است.

در این چارچوب، چین کوشید نقش خود را در قالب صلح چینی بیش از پیش افزایش دهد. به باور کارشناسان، چین درحالی‌ از روابط سنتی با فلسطینی‌ها برخوردار است که در دهه های گذشته اسرائیل را به رسمیت شناخته و اسرائیل یکی از متحدان اقتصادی چین به شمار می‌رود.

آغاز مناسبات چین و فلسطین به دوره مائو تسه‌تونگ بنیان‌گذار حزب کمونیست چین باز می‌گردد که برای حمایت از جنبش‌های به اصطلاح «آزادی‌بخش ملی» در اطراف جهان برای فلسطینیان سلاح می‌فرستاد. با آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهر، اگرچه راهبرد حضور مرحله ای چین در منطقه با وقفه ای رو به رو شد و پکن در مقایسه با دیگر کشورها دخالت مستقیم در فرایندهای این بحران ندارد اما چین از همان آغاز جنگ فلسطین و اسرائیل، سه مساله شامل «اقدام فوری برای دستیابی به آتش بس»، «حفاظت از جان غیرنظامیان» و «جلوگیری از فجایع انسانی بزرگتر» را خواستار شده بود.

همچنین موضع شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در قبال جنگ غزه بسیار به موضوع پکن در قبال جنگ اوکراین نزدیک است. چین درباره جنگ اوکراین نیز بی‌طرفی اصولی خود را اعلام کرد و تلاش هایی را برای صلح انجام داد اما درعین‌حال روابط خود را با روسیه، عمیق‌تر کرد. همچنین معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در در نخستین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جدید میلادی ۲۰۲۴ از "خواسته جهانی" جامعه بین المللی برای آتش بس بشردوستانه و ناامیدی جهانی از وتوی دیگر آمریکا گفت و تاکید کرد که عدم برقراری آتش بس تنها منجر به رنج بیشتر خواهد شد.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل هم از "مجازات دسته جمعی" در غزه و هم از چشم انداز یک درگیری منطقه ای گسترده تر ابراز تاسف کرد و گفت کنار گذاشتن راه کاردو کشوری یک گزینه عملی نیست. درتاریخ ۲۵ دی ماه وانگ یی وزیر خارجه چین در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح الشکری همتای مصری خود در قاهره اعلام کرد که این کشور خواستار برگزاری یک کنفرانس صلح فراگیر و موثرتر در مورد مساله فلسطین است.

وانگ یی خواستار برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی جامع‌تر، معتبرتر و موثرتر برای تدوین نقشه راه به منظور اجرای راه حل دو دولتی برای حل و فصل مناقشه فلسطین شد. این دیپلمات ارشد چینی، گفت: چین همیشه خود را با انصاف و عدالت بین المللی همسو کرده، با کشورهای عربی و اسلامی برای پایان دادن به درگیری و خشونت کار کرده، تمام تلاش خود را برای حفاظت از امنیت غیرنظامیان به کار گرفته و تلاش‌های بی وقفه برای ترویج راه حل جامع، عادلانه و پایدار برای مساله فلسطین انجام داده است. وانگ همچنین طرح چهار ماده‌ای را برای حل و فصل مناقشه در نوار غزه پیشنهاد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha