خرم آباد - ایرنا -‌ مدیرکل بازرسی لرستان گفت: شهروندان هر گونه تخلیه نخاله های ساختمانی و پسماندهای شهری را به این سازمان گزارش دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید رازانی روز چهارشنبه در جلسه مدیریت و ساماندهی پسماند اظهار کرد: یکی از مهمترین معضلات شهری خرم آباد ریختن نخاله های ساختمانی است و این رفتار نادرست علاوه بر اینکه طبیعت و مسیر جاده ها را نازیبا می کند مشکلاتی را نیز برای شهروندان به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه این معضل نوعی مشکل زیست محیطی است، افزود: قانونگذار این موضوع را به عنوان جرم تلقی کرده است و لازم است در کنار برخورد قاطع و قانونی و نظارت دقیق، به گونه ای فرهنگ سازی صورت گیرد که افراد خود رغبت به این داشته باشند که نخاله ها را به مکان های مشخص شده و به بیرون از شهر منتقل کنند.

رازانی ادامه داد: گاهی اوقات ریختن نخاله ها با انگیزه تصرف اراضی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: قانون مدیریت جمع آوری نخاله های ساختمانی به درستی انجام نشده و برخی شهروندان با رعایت نکردن توصیه ها و اخطارها، اقدام به دپوی خاک و نخاله و ضایعات در برخی زمین های بایر در سطح شهر یا حریم جاده ها می کنند که این امر علاوه بر ایجاد خطرات بهداشتی و زیست محیطی، موجب مخدوش شدن چهره شهر و آلودگی بصری می شود و مسیر های ورودی شهر از جمله بام لرستان چهره زشتی در منظر عمومی ایجاد کرده که مسوولان مربوطه باید در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام و تلاشی مضاعف داشته باشند.

مدیرکل بازرسی لرستان تصریح کرد: دستگاه های ذیربط باید نظارت کامل و دقیق بر ریختن نخاله های ساختمانی در حریم رودخانه ها و جاده ها داشته باشند و پلیس راهور با جدیت عوامل بازدارنده از جمله توقیف خودروها، ابطال گواهینامه و جریمه را برای این دسته از رانندگان لحاظ نمایند و هر چه سریعتر استقرار کیوسک ها و گشت ها ی مستمر در نقاط استراتژیک شهر عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های متولی باید در این زمینه اطلاع رسانی لازم از طریق صدا و سیما و نصب بنر در سطح شهر انجام دهند تا شهروندان هر گونه تخلفی را در سطح شهر ، حریم جاده ها و یا حریم رودخانه ها به سامانه ۱۳۶ استان و یا سامانه www.۱۳۶.ir بازرسی کل کشور و یا دادسرا گزارش نمایند تا متخلفان تحت پیگرد قانونی و قضایی قرار گیرند و به مجازات مقرر در ماده ۱۶ قانون مذکور و نیز توقیف خودروی تخلیه کننده طبق ماده ۲۰ این قانون به مدت یک تا ده هفته محکوم شوند.