به گزارش ایرنا، انتخابات رکن رعنای مردم سالاری، نمادی از حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش است که مردم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، اندیشه ها و آرمان های امام راحل و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب، اراده جمعی خود را برای بهبود و تحقق این مهم با حضور در پای صندوق های رای به زیباترین شیوه اعلام می کنند.
آرمان ها و ارزش های نهفته در درون انتخابات به عنوان برجسته ترین و مترقی ترین وجه جمهوریت نظام، از منظر و دیدگاه کارشناسان و اندیشمندان سیاسی، زمانی معنا ومفهوم حقیقی خود را پیدا می کند که مشتمل و معطوف بر آرا و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش باشد.
کارشناسان و کنش گران سیاسی در استان کهگیلویه وبویراحمد معتقدند که برخی تحرکات و کنش های سیاسی و اقدام شورای نگهبان که به مشخص شدن و تا حدودی تنوع بخشی داوطلبانی از جناح ها و طیف های مختلف انجامید، نوید بخش انتخاباتی پرشور و با پیش بینی حضور حداکثری مردم را رقم خواهد زد.
آنها می گویند: هر چه فضای رقابتی برای همه گروه های سیاسی که به قانون اساسی پایبند هستند دراین عرصه فراهم شود و مردم احساس کنند که می توانند از میان تعداد افراد وگزینه های مختلف، اقدام به انتخاب آزاد وموثر شخص مورد نظر خود کنند بدون شک می توان امیدوار به افزایش میزان مشارکت مردمی و ایجاد شور انتخاباتی بود.
تحلیل و تفسیر و تبیین فضای کلی انتخابات هم از سوی برخی صاحبنظران و حتی طیف های مختلف سیاسی نیز بر این امر صحه گذاشته و فضای رقابتی در صحنه انتخابات شکل بگیرد و چنانچه چنین امری تحقق یابد آن انتظار و هدف بلندی که در انتخابات نهفته است و آن هم تاثیر شگرف و امیدوارکننده حضور حداکثری مردم در این صحنه مهم سیاسی است، دست یافتنی خواهد بود.
فراموش نکنیم که این شور، شکوه و اقتدار هم می آفریند و افزایش میزان مشارکت و آرای بالای مردم همچنان که در برخی انتخابات گذشته به خوبی این مهم تحقق یافت سبب بالندگی و عزت روزافزون کشور در عرصه های مختلف خواهد شد .
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کهگیلویه وبویراحمد در همین راستا و در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قالب میزگردی با حضور ۲ نفر از احزاب و تشکل های سیاسی در این استان، رابطه رشد احزاب و توسعه مشارکت سیاسی و برخی آسیب ها و آفت های فراروی عرصه انتخابات مجلس را بررسی قرار داده است.
محمدرحیم دهراب پور از جریان حزب وحدت و شورای ائتلاف جریان اصولگرایی و علی جاودان از حزب اعتدال و توسعه و جریان اصلاح طلبان بر این موضوع که لیدر پروری و قیومت گرایی به عنوان آسیب های جدی در عرصه انتخابات استان است تاکید کرده اند و وجه مشترک و فحوای کلام انها نیز این است که خلاء احزاب و تحزب گرایی به شدت و بیش از سایر مناطق کشور بر عرصه انتخابات استان سایه افکنده است.
آقایان محمدرحیم دهراب پور از جریان حزب وحدت و شورای ائتلاف جریان اصولگرایی و علی جاودان از حزب اعتدال و توسعه و جریان اصلاح طلبان بر این موضوع که لیدر پروری و قیومت گرایی به عنوان آسیب های جدی در عرصه انتخابات استان است تاکید کرده اند و وجه مشترک و و فحوای کلام انها نیز این است که خلاء احزاب و تحزب گرایی به شدت و بیش از سایر مناطق کشور بر عرصه انتخابات استان سایه افکنده است.
ضرورت اصلی افزایش مشارکت در انتخابات ؟
علی جاویدان، عضور حزب اعتدال و توسعه کهگیلویه وبویراحمد: امروزه مردم با یک سوال بزرگ مواجه هستند، بدون شک یکی از شعارهای اولیه انقلاب اسلامی در بدو پیروزی و در استمرار آن تکیه بر مردم بوده است. تکیه بر مردم بخشی از آن در حوزه مشارکت اجتماعی در عرصه های مدیریتی اجرایی، تولید، اشتغال و دیگر موارد بوده است.
نماد مهم مشارکت مردم ما از اول انقلاب که از بحث رفراندوم شروع شد این بوده که مردم می توانند سرنوشت خودشان را انتخاب کنند و ما با افتخار می گوییم که چند درصد مردم به جمهوری اسلامی رای داده اند و برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شده است.
بعد از آن تغییر تاریخی وقتی ۹۹ درصد مردم به جمهورذی اسلامی رای می دهند یعنی مردم آن را می خواهند و پای کار هستند اما چهار دهه بعد از انقلاب احساس می کنیم که کمی مطالبات عوض شده است و به نوعی مردم سردرگم شده اند و اکنون سوال محوری مردم این است که آیا مشارکت من تاثیر دارد یا نه.
ما به دنبال مشارکت هستیم و همه از اول انقلاب دنبال این بوده اند که مردم در صحنه بیایند که این صحنه می تواند دفاع مقدس، آموزش و پرورش، جهاد سازندگی و یا انتخابات باشد.
هر جا ما این شعار را دادیم بستر و زیرساخت نیاز داریم، یعنی اول اینکه اعتماد سازی بشود. ما پشت میزها نباید صحبت کنیم و باید در بین مردم در کوچه و خیابان برویم.
اما آیا مردم همچنان آن اعتماد گذشته را دارند و امروز به گزینه های معرفی شده اعتماد دارند یا نه،
آیا مردم به گزینه های معرفی نشده اعتماد دارند یا نه ( چون وقتی من به گزینه های معرفی نشده اعتقاد داشته باشم به طور قطع به گزینه های معرفی شده ممکن است یک رایی هم به نظام جمهوری اسلامی بدهم، اما به گزینه ها رای ندهم)، در برخی انتخابات شاهد سیر نزولی مشارکت بودیم به دلیل همین مسائل.
حالا دیگر برای این انتخابات نامزدها معرفی شده اند و ما باید معرفی نشده ها را به مردم بقبولانیم که چرا معرفی نشده است و باید مردم بپذیرند عدم معرفی و یا عدم تایید یک کاندید چه دلایلی دارد. وقتی مردم قانع شدند قطعا سراغ نامزدهای دیگر می روند که تاکنون این اتفاق کمتر روی داده و همه چیز محرمانه بوده است.
بحث بعدی شرایط فعلی است، گزینه ها آمده اند و باید چه اتفاقی بیفتد تا مدیران و مسئولان افزایش مشارکت را داشته باشند.امانت و صداقت مسئولان در اجرای انتخابات بسیار مهم است.
انتخابات شروع شده است و نامزدهایی با گرایش های مختلف در صحنه هستند چالش عمده این است که مردم احساس کنند حاکمیت اداری به نامزد خاصی گرایش دارد.
شاید اولین آسیب و ضربه را مسئولان اینجا می زنند که من معلم احساس می کنم معیشتم به همراهی با مدیر مجموعه گره خورده است و من کارمند جهاد و فلان کارمند نباید معیشتم گره به مافوق ام بخورد که این اتفاق در استان تا حدودی دارد انجام می شود.
مورد دوم این است که ما نهادهای خاص حمایتی در این استان داریم و شخصی که به دلیل ناتوانایی شخصی خودش عقب ماندگی تاریخی دارد و نتوانسته از نظر سیاسی و اقتصادی خودش را بالا بکشد در پرتو لطف جمهوری اسلامی تحت حمایت یکی از این نهادهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی ره) قرار می گیرد.
مردم عادی اگر احساس کنند که معیشت شان به این نهاد گره خورده است این مهم یک نوع آسیبی است که مسئولان دارند.
آسیب سوم، حاکمیت با کم رنگ کردن جریانات سیاسی آمده بدیل اش را مسائل قومیتی قرار داده است که یکی از آسیب هایی است در آینده دور یا نزدیک قطعا گرفتار خواهیم شد.
محمد رحیم دهراب پور: عضو شورای ائتلاف اصولگران کهگیلویه وبویراحمد: حضور و مشارکت مردم در عرصه انتخابات به طور قطع بر اقتدار و عظمت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود و چه بسا این انتخابات فرصتی باشد که به مشکل خاص جهان مسلمین هم که غزه است خاتمه بدهد.
در این فرصت با مشارکت عمومی مردم و حضور یکپارچه مردم در انتخابات بسیاری از مشکلات از رهگذر همین حضور با شکوه مردم در این صحنه رفع خواهد شد؛ شرکت در انتخابات بارها توسط امام ره و مقام معظم رهبری تاکید شده است و فرموده اند شرکت در انتخابات تکلیف نه تنها اجتماعی است بلکه شرعی است.
اگر خوب توجه شود در این دوره از انتخابات مقام معظم رهبری بیشترین تاکید را بر روی انتخابات و آن هم جذب مردم و کسب رضایت مردم دارند چون مردم یکی از مولفه های پیروزی انقلاب اسلامی و تدام انقلاب است.
بعد از لطف خداوند و نقش رهبری، ایثار ومقاومت مردم هم انقلاب را پیروز کرد و هم انقلاب را حفظ کرده است.
امید است مدیران و مسئولان ما فرای از هر نوع سلیقه و تفکری که برای خودشان دارند به اصل قضیه که کسب رضایت مردم است بیشتر توجه داشته باشند و قبل از اینکه بخواهند به منافع فردی، باندی، جناحی فکر بکنند به انقلاب و مردم فکری بکنند..
حزب سالاری یا قومیت سالاری کدام ارجح تر است؟
دهراب پور: جایگزین کردن قومیت سالاری به جای حزب سالاری و جریان سالاری باعث می شود که به گذشته برگردیم؛گذشته ای که ریش سفیدان و گذشتگان ما روایت می کنند درگیری فلان قومیت با فلان قومیت و آسیب هایی که رسیده است و سرکوب این قوم توسط قوم دیگر این ها تکرار و پر رنگ می شوند.
در کهگیلویه و بویراحمد این مسئله قومیت آسیبی است که اگر به حال آن فکری نشود، آینده باز مجبوریم که با همان مسئله قومیت مواجه بشویم و هر قومیتی در مقابل قوم دیگری علم می شود.
مدیرانی که وقتی نامزدی انتخاب می شود به عنوان نماینده، قومیتی که پشت آن کاندید هست بر می گردد به اینکه مسئولیت های اجرایی همه مال قومیت و و این آسیب هم در شهرستان بویراحمد و شهرستان کهگیلویه به وفور دیده می شود و این اتفاقات دارد جایگزین حزب سالاری و جریان سالاری می شود.
حزب سالاری و جریان سالاری این مزیت را داشت که افراد از یک خانواده در دو تا سه حزب بودند و برخوردهای عاطفی و جسمی با هم نداشتند اما امروزه هر قومیت به عنوان یک دایره بسته می آید و مسئله امنیتی ایجاد می کنند.
خدمت به مردم بهترین ابزار مبارزه با آمریکا
این مردم قبل و بعد از انقلاب رکن سوم پیروزی انقلاب و تداوم انقلاب بوده اند که بنای آن اعتماد مردم به انقلاب و نظام بوده است.
خیلی ها بر این باورند که حساب مدیریت ها از حساب نظام جداست یعنی دولت ها از حاکمیت نظام جداست.
بعد از جنگ از اولین دولتی که شروع به کار کرد (دولت سازندگی) تا دولت کنونی همه این دولت ها با نظام که برگرفته از انقلاب و پرچم دار آن در دست رهبری است انحرافاتی داشته اند.
باید مردم را حفظ کرد
باید مردم را حفظ کرد تا اعتمادشان بیشتر می شد. کاهش اعتماد مردم تهدید کننده است و باورهایشان کم شده است. مدیران و مسئولان اگر راست هم بگویند مردم باورشان نمی شود.چرا به اینجا رسیده ایم.
ضمانت شغلی و معیشتی بسیار مهم است، در انتخابات سطح کلان کشور هر کسی برنده شد تنها آن تعداد و مجموعه ای که حامی شان بوده، برخوردارند و از لحاظ شغل و معیشت برخورداند که این موضوع مهم ترین مسئله امروز مردم ماست.
مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ که به این استان آمدند در اجتماع مردم فرمودند که استان کهگیلویه و بویراحمد مشکل سیاسی ندارد اما مشکلات این استان مشکل قومیتی است که به تبع از آن معضلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خود به خود رخ می دهد.
مدیریت های شبهه سیاسی
یکی مشکلات این استان، مدیریت شبه سیاسی است وافرادی که دم از سیاست می زنند اما سیاست مدار نیستند و دخالت دادن مسائل قومی و قبیله ای در مدیریت اجرایی یک آفت جدی است
چینش مدیریتی در کشور و استان نباید چینش انتخاباتی باشد و اکنون مشکلی را که ما در موضوع انتخابات جلو روی خودمان می بینیم و نسبت به زمان های دیگر تهدید می کند، رویارویی مردم با مدیریت ناکارامد است.
چالش خلا احزاب در عرصه انتخابات چیست؟
دهراب پور: مهمترین مشکل جامعه ما امروز نبود احزاب و تشکل هاست که شناسنامه دار هستند.حزب و تشکل سابقه دار و با برنامه در مملکت مان نداریم.
ما مردم نماینده به مجلس می فرستیم و وقتی که به مجلس رفت کاری به مردم ندارد چون کسی نیست که از او سوال بپرسد که تو چه می کنی، اگر حزب و یا تشکل بود بالاخره ایشان در قبال مسئولیتی که داشت مورد سوال و نظارت آن تشکل قرار می گرفت.
در مجامع غربی این امتیاز وجود دارد کسی که منتخب احزاب و تشکل هاست آنجا پاسخگوست. نمایندگان استان ما پاسخگوی مردم نیستند.
دولتی که چینش شده نمایندگان است نه تنها پاسخگوی مردم نیست بلکه در چارچوب خاص نمایندگان و منهای خاص مردم تصمصم می گیرند و کار می کنند و این نوعی بلاتکلیفی برای مردم است.
در این استان شاید این موضوعات به خاطر مسائل قومی و قبیله ای و تعصبات به گونه ای دیگر دیده شود اما در سطح کلان مملکت برخی نگرانی ها از سوی مردم و ضعف هایی که نمایندگان داشتند وجود دارد..
جاویدان: داستان احزاب از آن داستان هایی است که تراژدی غمناکی دارد ما با شعار اینکه خواندیم که در گذشته فقط یک حزب وجود داشته باشد آنهم حزب رستاخیز، ما در کتاب هایمان این را خواندیم و به دانش آموزان و دانشجویان مان گفتیم. طرح این موضوع این نوید را می داد که ما قرار است از روش گذشته برگردیم و قرار نیست ما تک حزبی باشیم.
نگاه اولیه به حزب با آن وضعیت فعلی احزاب در ایران متفاوت است حزب ها در کشورهایی که میزان دموکراسی شان بالاتر است، حزب های دولت ساخته، نخبه ساخته و مجلس ساخته نیستند.
حزب؛ نمادی از مطالبات مردم پایین دست جامعه
حزب نماد مطالبات مردم پایین دست که قرار است صدایشان به بالا برسد، حزب تشکیل می شود.
مردمی در دورترین و نزدیک ترین نقطه ها مطالباتی دارند و این مطالبات چندین راه دارد و از شیوه های نرم تا شیوه های سخت. حزب آمده این موارد را تلطیف می کند و اعلام می کند شما به عنوان یک صدا طرح و جمع بشوید و هدفتان را تعریف کنید و نماینده مشخص کنید و اساسنامه تشکیل بدهید و سهم تان را از حاکمیت بگیرید.
مجلسی تشکیل می شود و تعدادی نمایند جمع می شود و اعلام می کنند که فلان حزب را می خواهند تشکیل بدهند و حزب هم به استان می آید و به یک نخبه ای گفته می شود ۱۰ نفر را دور خودت جمع کن و این داستان احزاب در ایران شد.
در صورتی که هیچ جا در دموکراسی واقعی چنین ساختاری از احزاب وجود ندارد، به طور قطع باید آسیب شناسی بشود که آیا حاکمیت اجازه چنین احزابی را نمی دهد و یا فرهنگ چنین احزابی نهادینه نشده است.
با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب دیگر نمی توانیم ادعا کنیم که فرهنگ احزاب جا نیفتاده است.
ما رسیدیم به مرحله ای که درصد باسوادی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و در دورترین روستاهای ایران، نخبگان فرهنگی و فکری وجود دارد و هنوز اجازه این زیرساخت ها داده نشده است.
صداهای مخالف ، هم یک صدایی در این مملکت است که این صدا باید شنیده شود اگر بچه در خانه گریه کند به گریه آن بی توجه باشید ۲ اتفاق روی می دهد؛ یا منفعل می شود و یا به خشونت و پرخاشگری دست می زند و این بی توجهی در آینده این فرزند هم بروز خواهد کرد.
حزب مخالف هم صدایی است و باید صدایشان شنیده و دغدغه هایشان دیده شود، میدان به آن ها داده شود
آیا جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی به سوی تک صدایی می روند؟
جاویدان: حتی در درون گفتمان اصولگرایی هم دایره در حال محدود شدن است و برخی ها نامش را خالص سازی نهاده اند. این یک داستان غمناکی است.
همانطور که پیروزی انقلاب اسلامی با آغوش باز و تنوع سلایق سیاسی اتفاق افتاد در ادامه انقلاب، جنگ، دفاع مقدس با همین سلایق اتفاق افتاد. وجود این منتقدین و کسانی که دیدگاه مخالف دیدگاه ما دارند در درون هر نظام نعمت است.
بخشی از نخبگان ما امروز عملا بحث تحریم و سکوت را در پیش گرفته اند آیا با کمی تدبیر این ها را هم نمی توانستیم وارد پروسه مشارک کنیم.
جایگاه جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی در عرصه انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟
دهراب پور: بحث مشترک اصلاح طلبان و اصولگرایان منتقدین حامی انقلاب و نظام است که این موضوع در جامعه ما خوب تعریف نشده است. منتقدین حامی انقلاب و نظام با هر دو گرایش و سلیقه.
در حرکت مردمی ۹ دی ماه منتقدین نه منتقدین انقلاب و نظام بودند، بلکه همه حامی انقلاب و نظام بودند و همه نیروهای مردمی چه اصلاح طلب و چه اصوالگرا در آن حرکت حضور داشتند.
در جای دیگری هم ما وجه مشترک داریم منتقدین دولت دیگر اصلاح طلبی و اصوالگرایی ندارد و اینجا نباید هر دو و یا جدا جدا با یک چوب رانده بشوند. این ها هر دو منتقدین حامی نظام و دولت هستند اما مخالف عملکردها هستند.
مخالفان انقلاب و نظام بحث شان جداست و حساب شان از این دو گروه جداست.
اصول گرا و اصلاح طلب دو صف مقابل هم نیستند
بهترین تابلویی که دیدم تابلویی است که مقام معظم رهبری در سفر خود به استان کرمان در سال ۱۳۸۴ ترسیم فرمودند در جمع دانشگاهیان موضوع اصلاح طلبی و اصولگرایی را مطرح کردند. اصلاح طلبی و اصول گرایی دو صف مقابل نیستند بلکه دو تشکل موازی هستند برای تایید و تکمیل کارها و خدمات خودشان در جامعه.
این ها هیچ وقت در مقابل هم نباید قرار بگیرند و خیلی جالب است که بدانید بهترین تابلویی که ما می توانیم داشته باشیم یابگوییم اصولگرایی اصلاح طلبانه و یا اصلاح طلبی اصولگرایانه.
به بهانه اصلاح طلبی و اصولگرایی، نیروها را از صحنه نرانیم
مقام معظم رهبری فرمودند بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلب ام. اکنون ما می آییم و اعلام می کنیم فلانی اصولگراست و دیگری اصلاح طلب است و همدیگر را می رانیم و نیروها را از صحنه خارج می کنیم.
موضوع حزب یک موضوع پذیرفته شده در فرهنگ دینی ماست موضوع حزب اساسش در فرهنگ دینی ماست
.چنانچه در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین مجلس از مردم شروع کنیم و مردم احزاب و تشکلات را شکل دهند، آنوقت حزب معنای واقعی پیدا می کند.
جایگاه تحزب گرایی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
جاویدان: اکنون هر چه حزب داریم فصلی است و دولت ساخته و یا فرد ساخته است.
برخی ها در این مملکت برای خود موقعیتی می گیرد و سپس برای خودش حزبی راه می اندازد و برای حفظ موقعیت و منافع خودش و آن گروه اقلیتی که زیر چترش است، این کار را می کند.
خلا تشکل ها و احزاب اساسنامه دار و کارنامه دار معضلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
احزاب محرک انتخابات باشکوه
دهراب پور: مهم تر از این آنچه که مردم را به حرکت در می آورد همین احزاب و تشکل ها هستند و وقتی این ها نباشند مسئله اعتماد مردم کاهش می یابد و چطور باید این اعتماد احیا بشود بنابراین راهش راه اندازی احزاب و تشکلات مردمی است.
مدیران و مسئولان باید در تشکیل و تعیین تکلیف احزاب نباید کمترین نقش و دخالتی داشته باشند اما اکنون ما هر چه حزب و تشکل داریم خلاف این حقیقت هستند.
وقتی کاندید از طرف حزب معرفی نمی شود و سبد رای آن حزبی نیست چه اتفاقی می افتد. وی وارد مجلس مس شود و من پیرمرد بی سواد که در دورترین نقطه استان مشکلی دارم باید مشکل ام حل شود اما من که دسترسی به آن ندارم.
چالش اصلی انتخابات مجلس در کهگیلویه وبویراحمد چیست؟
جاویدان: پدیده لیدر پروری و یا نوچه پروری شکل می گیرد و هر روستایی به یک ایالتی تبدیل می شود
یک لیدر وجود دارد که آرا را هماهنگ می کند و بعد که نامزد قبول می شود باید از طریق این لیدر ارتباط برقرار شود و گاها جای مدیران و لیدرها عوض می شود.
زمانی من مدیر مشکل آن روستایی را برطرف می کنم که دستش در دست یک لیدر و نوچه ای باشد!.
پدیده ای به نام لیدرپروری
برای دیدن نماینده باید با این لیدر هماهنگ شود و این واسطه باید هماهنگی ها را انجام بدهد. این اتفاق در خلا احزاب شکل می گیرد وقتی که احزاب نباشند لیدر پروری و نوچه پروری آسیبی است که در استان ما یک آفت است.
دهراب پور: از تشکیل نشست های تشکل ها و احزاب یا خبری نیست و یا اگر هم خبری هست گاهی مسئولان و مدیران برای حفظ موقعیت خودشان و یا برنامه ریزی برای آینده خود و یا دیگران بکنند دستی به سر نیروها می کشند و هر مصوبه ای که خودشان خواستند و گفتند پیاده می کنند.
صدای مخالف صدای ضد انقلاب نیست و ضد حاکمیت نیست و صدای دادخواهی است و بهترین کمک به مدیران همین صداهاست که باید شنیده شود ..
فضای لیدر و لیدر پروری بلایی به جان استان کهگیلویه و بویراحمد است و ظلم در حق مردم است. اینکه مردم پول نمی گیرند و رای شان را نمی فروشند را به طور مطلق رد نمی کنم و این مطلب را اهانت به مردم می دانم اما لیدر ها به نام مردم پست، پول و موقعیت های دیگر می گیرند.لیدر پروری به بازار یابی و دلالی تبدیل شده است
این مسئله لیدر پیش تر به معنای رهبری و جلوداری را مطرح می کرد اما اکنون بیشتر موضوع هیاهو است و لیدرهای انتخاباتی بیشتر شایعه درست می کنند و فضای عمومی جامعه را شلوغ می کنند.
مردم ما مردم با شعور و فهیم هستند به آن ها سخت می گذرد اما می خواهند آبرومندانه زندگی کنند..
مردم ما در بحث نجابت و شرافت سرلوحه و سرآمد بودند اما چرا گاهی این مردم باید تحقیر شوند
وضعیت فعلی انتخابات کشور و استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
در گذر دوران شکوهمند انقلاب اسلامی و گذراندن نیمه پنجم آن باید خیلی از اشکالات جامعه ما رفع شده باشد اما حل که نشده بیشتر هم شده است .
مقام معظم رهبری در کمتر از یک ماه پیش که با ائمه جمعه سراسر کشور دیدار داشتند همه تاکید ایشان تشویق و کمک و جذب مردم در انتخابات بود.
جای تشکر است از همه کسانی که با سلایق مختلف در خودشان این شرایط را دیدند و کاندید مجلس شدند و این مهم به جذب مردم و مشارکت عمومی کمک می کند.
اگر در رد صلاحیت ها مواردی مستند باشد کسی حرفی ندارد اما گاهی خارج از موارد قانونی موضوعات دیگر بیاورند و تصمیماتی در سایه این قضایا گرفته شود راه برای عده ای خاص باز می شود و افرادی که می توانند نمایندگان واقعی مردم در مجلس باشند به مجلس راه نخواهند یافت.
گمان می شود برای عده ای فرصت سوزی ایجاد می شود تا وقت شان گرفته شود تا آرایشان را از دست بدهند.
منظور از شما از جنگ روایت ها در عرصه سیاسی چیست؟
جاویدان: دنیای امروز دنیای روایت هاست ما برخی روایت ها از جمله انتخابات و مشارکت و امانت داری مواجه ایم و در مقابل هم روایت هایی بر ضد این روایت ها گفته می شوند
در جنگ روایت ها آن روایتی که عینی تر باشد می نشیند و روایتی که جاذبه بیشتر و آمار بیشتری داشته باشد و استنادهای بهتری داشته باشد
رسانه های خارجی نسبت به رسانه های داخلی در جنگ روایت ها احساس می شود رسانه های خارجی کمی بیشتر می چربند.
چهار دهه از انقلاب می گذرد و این جنگ روایت ها باید به نفع ما باشد، ما زمانی جنگ روایت ها را می بریم که به برکت این دنیای ارتباطات بتوانیم مستند صحبت کنیم.
در این استان فرصت سوزی ها وجود دارد و نماینده برند استان است و نماینده ای که ما به مجلس می فرستیم زمانی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه های خارجی نطق اش پخش می شود، این نماینده نماد فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد است و بحث طایفه اصلا مطرح نیست .
باید بدانیم که بیان، لباس پوشیدن، عینک، خودکار و کفش و نشستن اش روی صندلی برند این استان است
در شهرستان کهگیلویه که از همه شهرستان های استان محروم تر است ما هیچ کاندید علمی و دانشگاهی در مدت این چهار دهه به مجلس نفرستاده ایم.
هیچ کدام که چهار سال در یک دانشگاه دولتی درس خوانده باشد، به مجلس نفرستادیم.
شاخص های نماینده در تراز جمهوری اسلامی؟
جاویدان: نطق نماینده است که برند شهرستان ما را مشخص می کند، نمایندگان این استان در لایحه بودجه اظهار نظر نکردند و در ریل گذاری مسائل فرهنگی کشور نماد فرهنگی استان را معرفی نکردند.
شاید کارهای عمرانی زیادی با کمک دولت انجام داده باشند اما ما این برند را نیاز داریم.
امید است مردم با توجه ظرفیت فرهنگی که ایجاد شده در سه حوزه نیروهایی از جنس دانشگاه ها و تحصیلکردگان آکادمیک انتخاب کنند و حداقل در یک حوزه تخصص داشته باشند.
نماینده مظهر شخصیت و معرفت مردم حوزه انتخابیه اش در ابعاد مختلف است.نمایندگان هم جایگاه مدیریتی دارند و نسبت به مدیریت اجرایی باید از این ویژگی ها بیشتر برخوردار باشند.
نماینده در درجه اول باید ایده مبتنی بر علم و دانش و تجربه داشته باشد .
اراده نماینده مهم است به گونه ای که اراده داشته باشد با مشکلات مردم دست و پنجه نرم کند حتی اگر در این مسیر هزینه هم بشود من نمی بینم نماینده ای خود را هزینه مردم بکند.
دهراب پور: این استان استانی مستعد و مستحق است. مستعد به این معنا که آمادگی اینکه هر کاری در این استان بشود وجود دارد و نیروی انسانی و منابع ان وجود دارد.
بعد از انقلاب مردم این استان حرف اول را زدند و در دوران دفاع مقدس ۲ حماسه بزرگ فاو( اولین نیروهایی که وارد فاو شدند در قالب لشکر ۲۵ کربلا نیروهای این استان بودند) و پد خندق بیشترین آزاده و شهید را داریم.
اکنون مردم استان با توجه به این رشادت هایی که انجام داده اند جایگاهی که باید ندارد و قشر ایثارگران بیشترین مشکل را دارد. مشکل بیکاری در خانواده های شهدا و ایثارگران بسیار به چشم می خورد و حق شان به آن ها داده نشده است.
چرا کهگیلویه وبویراحمد فقیر و توسعه نیافته است؟
دهراب پور: کهگیلویه وبویراحمد استانی بالقوه غنی و ثروتمند اما بالفعل فقیر و عقب مانده و نیازمند است. این استان به هیچ وجه محروم نیست، نعمت های خدادادی این استان در کشور و حتی دنیا حرف اول را می زند.
چرا این استان فقیر و عقب مانده است یکی از عوامل اساسی بحث سو مدیریت است. جای سوال است که آیا تسهیلات بانکی استان در جای خود هزینه شده اند و چقدر بازدهی و خروجی داشته است، برخی شهرک های صنعتی استان تبدیل به لانه کلاغ و انبار احتکار و کالای قاچاق شده اند.
در سال ۹۸ این استان کمترین توسعه را داشت و همچنان در حال درجا زدن است. همه این ها به مجلس و نمایندگان برمی گردد.
اعتقاد داریم که جامعه نیاز به اصلاح دارد، انقلاب شد، اصلاح شد اما اکنون دچار عقبگرد شده ایم و بی اعتمادی و نارضایتی مردم را در پی داشته است.
در این میان شهرستان کهگیلویه از لحاظ مسائل توسعه شهرستان آخر کشور است و نمایندگان آن باید پاسخ بدهند.
نماینده باید تابلوی بیان مردم باشد مردم ما بسیار فهیم و باشعور هستند و بدانیم که این انتخابات فرصتی است که کار به اهلش سپرده شود.
دهراب پور: جریانات سیاسی جامعه ما به دو جریان ختم شد و نگذاشتند بیشتر از این توسعه ای پیدا کند. دو جریانی که دولت ساخته و یا فرد ساخته اند و یا بنا به ضرورت فصلی هستند.
هر دو جریان وقتی نماینده شان را به مجلس فرستادند دیگر نه کاری به نماینده دارند و نه به مردم دارند فقط به این فکر هستند چه کسی را بردارند که خودشان بروند سر جایش.
از اوایل قضیه چون این جریانات سیاسی فعلی از دوره سوم مجلس به بعد شکل گرفت. در دوره چهارم و پنجم مجلس بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی مطرح شد و ریشه در اسلام دارند و ذات اسلام اصلاح است.
شیوه عملکرد اسلام اصلاح طلبی و اصولگرایی است، اکنون این جریانات در کشور، اصل قضیه نیستند و جریان اصلاح طلبان و اصولگرایان در زمان فعلی واقعی نیستند.
قبول دارم جریان اصولگرایی رویکردش تا حدودی به سمت تک صدایی بوده است و نمونه آن خلا احزاب و تشکلات بیشتر از سمت اصولگرایی است.
جایگاه جریان اصلاح طلبان در عرصه انتخابات ؟
جاویدان: اگر می گوییم شاهد روند کم رنگ شدن جریان اصلاح طلبی در فرآیند انتخابات و سپهر سیاسی دلیلش این است که برخی ها نمی خواهند که این جریان در صحنه باشد.
گفتمان اصلاح طلبی پربار از همیشه
بحث انتخابات را باید از دو زاویه دید یکی از این منظر که گفتمان اصلاح طلبی در جامعه ضعیف شده است و دوم اینکه آیا جریانات اصلاح طلبی ضعیف شده اند.
گفتمان اصلاح طلبی پربار تر از همیشه در حال ادامه دادن است، گفتمان اصلاح طلبی یعنی پاسخگو نمودن قدرت. شاید این مطالبه بخش کوچکی از جامعه بود اما اکنون مطالبه بخش عمده جامعه است.همه به این گفتمان نیاز دارند.
ما اعتقاد داریم که سیستم به سمت آنروپی حرکت می کند و سیستم به سمت اضمحلال و پیر شدن پیش می رود.
راه مبارزه با این آنتروپی و اضمحلال روانی زمانی است که پادتن آن تزریق بشود. پادتن آن گفتمان اصلاح طلبی است.
وقتی که یک نفر و یک جریان هر چه که بگوید مورد تایید باشد طبیعی است که نگاهی به ضعف ها و نداشته های خود نمی کنند و اصلاح نمی شود.
گفتمان اصلاح طلبی مورد نیاز جامعه از بدو تاسیس تاکنون بوده است. اگر گازهای گلخانه ای ایجاد بشود، دنیا را به سمت آنتروپی می برد و باید ضد آن ساخته بشود.
در داخل جریان اصلاح طلبی اعتقاد دارم این گفتمان نیاز همه جریان هاست.
به جریان اصلاح طلبی چندین نگاه وجود دارد. در منظر گفتمانی این را قبول نداریم که بگوییم ضعیف شده ایم.
دیگران شاید برداشت هایی داشته باشند که شما با ذائقه مردم سازگاری ندارید و به حاشیه رفته اید اما ما اعتقاد داریم بخشی از حاکمیت ما را هل داده است.
اصلاح طلبی حذف شدنی نیست
بخشی از حاکمیت که تنها دغدغه خودی داشته اند دوست داشته اند ما از این دایره خارج بشویم.هیچ جریان سیاسی دوست ندارد جریان سیاسی دیگری در کنارش باشد.
ما دلسوزانی هم داشتیم و تعدادی رفتند و تعدادی هم در صحنه ماندند
نسخه ای که ما امروز در این دعواهای سیاسی نیاز داریم و همه دوست دارند دیگری را حذف کنند منحنی میانگین است یعنی همه باید پیرامون این میانگین باشند.
طبیعی است عده ای بالاتر و عده ای پایین تر از میانگین هستند اما اگر به دنبال توسعه هستیم توسعه یک شبه محقق نمی شود و یک بعدی هم نیست و زماندار است ما به گفتمان اعتدال نیاز داریم
خارج از اینکه چه حزبی باشد ما نیاز به گفتمان اعتدال داریم و نیاز داریم دلسوزان دور هم جمع بشوند. ممکن است فردا فرصتی نباشد سیل که آمد خانه های در مسیر به جز خانه هایی که مقاوم شده اند را با خود می برد و آسیب می بینند.
اعتدال یعنی اینکه به دورترین و نزدیک ترین نقطه ها توجه بشود. امید است شکاف بین مردم و مسئولان که آسیبی است کمتر به آن پرداخته شده است و روز به روز عمیق تر می شود و در خیابان های ما نمود پیدا می کند
این شکاف بخشی طبیعی است اما آدم هایی که در بازار آشفته یک شبه پولدار شدند باعث شکاف می شوند
گفتمان اصلاح طلبی نسخه شفا بخش جامعه است و در داخل جریان اصلاح طلبی ممکن است که بگویند ایراداتی باشد اما اینکه بگویند اصلاحات ضعیف شده است این اعتقاد را ندارم.
چالش در درون یک گفتمان باید وجود داشته باشد تا پخته بشود.چالش های گفتمان اصلاح طلبی نعمتی برای این جریان است.
ای کاش آقایانی که در سطح کلان در تشکیلات و احزاب جلوداری ما را می کنند یک ذره صداقت ما را داشتند و دلسوزی و دغدغه ما را داشتند.
آقایان در سطوح بالا آنگونه که ما دغدغه داریم دغدغه ندارند و فکر نمی کنند.طوری که ما به منافع مردم و انقلاب فکر می کنیم، آنها فکر نمی کنند و نکرده اند و هر کدام هم که فرصتی برایشان پیش آمد برای منافع خودشان کوتاهی نکردند
امام صادق ع می فرماید هر جا سوال بشود چالش ایجاد می شود، جامعه ای که در آن سوال و جواب نیست سر از اختناق در می آورد.
تنها راه برای رفع مشکلات جامعه گفتمان منطقی است.مشکلات موجود در جامعه زاییده رانت ها و ندانم کاری هاست.
بعد از جنگ تاکنون پنج دولت داشته ایم، دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی با شعار سازندگی آغاز به کار کرد و فساد مدیریتی ما از آن دولت شروع شد از تکنوکرات های تحصیلکرده غربی که نه اصلاحاتی بودند و نه اصلاح طلب بلکه فرصت طلب بودند.حماسه ۲ خرداد ۱۳۷۶ نفوذ این ها در دولت اصلاحات باعث شد که دولت اصلاحات نتواند به آنچه که بر عهده اش بود عمل کند.
همین ها در دولت بعدی که دولت احمدی نژاد بود هم نفوذ کردند. این تکنوکرات های غربی اگر یک ذره هم ریشه فکری داشتند بیشتر به راست می خورد نه به چپ یعنی به اصولگرایان.
حربه آن ها نفوذ و فرصت طلبی بود و اکنون هم هست و مشکل جامعه کنونی ما هم ریشه از این تفکر است.
اصل قضیه گفتمان است و باید باشد اما این گفتمان در چارچوب مصالح نظام انقلاب و مردم باشد یعنی قانون جمهوری اسلامی همه ریشه در فرهنگ دینی دارند.
گفتمان شکافتن مسائل جامعه است زدودن آلودگی های موجود در جامعه است اما اگر بیاییم تکیه کنیم بر اجرای قانون.
بسیاری از نیروهای انقلاب اکنون فقیر هستند و در حد نیازشان هم گاهی اوقات با مشکل مواجه اند.
سرنشینان یک کشتی هستیم
همه ما چه اصلاحاتی و چه اصولگرا سرنشینان یک کشتی هستیم و در وسط اقیانوس در حال حرکت هستیم. اگر انسان مغرضی کشتی را سوراخ کرد همه غرق می شوند.
هر جا از اول نقلاب تاکنون دشمن توانست به ما ضربه بزند و نفاق ایجاد کرد و آشوب ایجاد بشود، فرصتی بود که ما برای دشمن ایجاد کردیم.
از روزی که این انقلاب شده است فتنه ها خواهد بود در جریان اصولگرا بیشتر مواقع خود به جان هم می افتند و هیچ کس برای دیگری حقی قائل نیستند. کسی که کاری نکرده و هزینه ای نداده با استفاده از فرصت طلبی به جایگاه می رسند.
اگر ما تشکل و احزاب مسئولیت دار داشتیم و مواظبت می کردیم اجازه نمی داد هر فرصت طلبی به جایگاهی برسد.
گفتمان ضرورت جامعه ماست مشروط بر اینکه فقهی و منطقی و قابل قبول و مردم پسند باشد و در چارچوب منافع مردم و انقلاب باشد نه منافع عده خاص.
ایرادی که نسبت به جریان اصولگرایی وجود دارد این است که مقدس سازی و تقدیس سازی دولت های حاکم اصولگراست تا زمانی که دولت ها در راس هستند شاید ورود به حریم آن ها بسیار سخت است
دهراب پور: لازم است این آقایان حساب دولت ها را از حساب کل نظام جدا کنند. پیش دواری ها در تضعیف باورهای دینی خیلی اثرگذار است.نیاز است دوستان اصولگرا در مورد دولت مستقر فعلی هم همین دیدگاه را داشته باشند و آن را مقدس نکنند.دولت یعنی اجرایی و اجرا به معنای آزمایش و خطا و کارکرد صحیح و اشتباه است.
چنانچه ائمه جمعه مشکلات مردم را بگویند دولت مجبور است بازنگری کنند و مردم هم احساس می کنند پناهگاهشان آنجاست اما امروزه کمتر می بینیم با این ادعا که نظام نیاز به ثبات دارد.
حساب دولت مستقل است اجرا قابل نقد است. مشکلات معیشتی مردم جلوه های مشکلات معیشتی مردم نمایان است.
اصولگرایان باید بیایند و دلسوزانه دولت را نقد کنند و نقد دولت به معنای پیشرفت است.
نقش مدیران و مسئولان در افزایش مشارکت در انتخابات؟
دهراب پور: بحث مشارکت و جذب عمومی در موضوع انتخابات امسال است و با دو مقوله مهم که شامل یکی مشارکت مردم و دیگری تاکید و توصیه مقام معظم رهبری در جذب عمومی است در ارتباط است.به این معنا که تلاش شود نظر مردم جلب شود و این جذب عمومی تحقق بپذیرید.
توصیه مقام معظم رهبری اینجا بیشتر به مسئولان و مدیران است که زمینه این مشارکت عمومی را به گونه ای فراهم کنند که مردم با خیال راحت در عرصه انتخابات حضور پیدا بکنند.
اعتقاد دارم که مردم خداجوی ما از قبل از انقلاب تا پیروزی انقلاب و تدام انقلاب و تا زمان حال همچنان عهدی را که بسته اند با این انقلاب و حفظ حاکمیت پدیده نظام مقدس جمهوری اسلامی که مولود این انقلاب است، از لحاظ مشارکت در پدیده های اجتماعی بارها امتحانات و آزمایش های خود را خوب پس داده اند و نشان داده اند.
نمونه های آن نقش اصلی مردم در دوران دفاع مقدس بود و پدیده های بعد از دفاع مقدس شامل ۹ دی برای خاموش شدن فتنه سال ۸۸ و حضور بسیار چشمگیر و شگفت انگیز در این ۲ سال قبل در ۲۲ بهمن ماه و آخربن روز ماه مبارک رمضان که این مردم پای کار هستند و همچنان پشتیبان این انقلاب و این نظام هستند. چون این انقلاب را درک کرده اند.
انتظار می رود که مسئولان و مدیران همراه و پا به پای مردم وظیفه خودشان را انجام دهند و اکنون که در واقع زمان بسیار حساسی است و برهه بسیار خاصی از دوران شکوهمند انقلاب است.