مشهد-ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: انقلاب اسلامی خودباوری و اعتمادبه‌ نفس را در ملت ایران و قشر فرهیخته و دانشگاهی ما احیا کرد و قدرت و عزت علمی که دانشمندان و قشر دانشگاهی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به نمایش گذاشتند نتیجه کسب این خودباوری و اعتماد به نفس است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در مشهد افزود:دشمن از یک سو به دنبال حذف فیزیکی دانشمندان و از سوی دیگر در تلاش برای ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در میان نخبگان ماست.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در اکثر سخنرانی‌های خود در ابتدای انقلاب درباره خودباوری و اعتماد به‌ نفس مردم به ویژه قشر دانشگاهی تأکید کردند و همواره آن را متذکر می‌شدند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به علم، دانش، نوآوری، خودباوری و اعتماد به نفس گفت: پیش از انقلاب مقهور فرهنگ غرب بودن به شکل‌های مختلف در میان ملت ایران و قشر دانشگاهی کشور پمپاژ می‌شد اما امروز دیگر این تفکر که برای رسیدن به علم و دانش باید از هویت ایرانی و اسلامی تهی شد جایگاهی در کشور ندارد و این حاصل تلاش‌های دانشمندان، دانشگاهیان و قشر فرهیخته کشور است.

مروی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای افزود: جهاد علمی دانشمندان هسته‌ای باید ادامه یابد و دانشگاهیان ما می‌توانند علم و دانش را از انحصار غربیان که از آن برای برده داری استفاده می‌کنند خارج سازند.

وی اضافه کرد: ما از جامعه نخبگان و دانشگاهیان توقع داریم به مقوله زیارت به لحاظ علمی بپردازند زیارت مساله‌ای عادی نیست و این که سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر با هزینه شخصی به این مکان مقدس مشرف می‎ شوند، موضوعی قابل تأمل است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در دوران شیوع کرونا بسیاری از جامعه شناسان با نگارش مقالات و تحلیل‌های جامعه شناسی نسبت به کاهش توجه به امر زیارت پس از همه‌گیری کرونا اظهار نگرانی می‌کردند اما تجربه‌ نشان داد برخلاف آنچه برخی تصور می‌‎کردند اقبال به زیارت پس از کرونا نه تنها کمتر نشد بلکه بیشتر نیز شد و این قبیل موضوعات حکایت از آن دارد که زیارت، پدیده‌ای معمولی نیست.

مروی با بیان این که تحلیل پدیده زیارت نیازمند کار علمی است افزود: مساله علاقه مردم و جذبه بارگاه قدس رضوی قابل تحلیل علمی است و این که برای عمق بخشی بیشتر زیارت و تبدیل آن به زیارتی متعالی و با معرفت چه باید کرد، نیاز به کار علمی و پژوهشی دارد؛ لذا از دانشگاه‎ها درخواست داریم برای تحقق این مهم به کمک ما بیایند.

وی ادامه داد: در آستان قدس رضوی به کار علمی معتقد هستیم و به این معنا اعتقاد و ایمان داریم که اگر کاری بخواهد ماندگار و اثرگذار شود باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد و بر همین مبنا طرح زیرگذر حرم مطهر با بازدید کارشناسان و تأیید دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.