قزوین - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: سطح کشت چغندرقند در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است.

حسن جلیلوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود: امسال ۷۵۰ هکتار از مزارع هدف استان قزوین به زیر کشت چغندرقند رفت و در حوزه تولید این محصول نیز با برداشت ۳۲ هزار تن (۲۸ هزار تن در سال گذشته) با افزایش ۱۴ درصدی همراه بودیم.

وی با بیان اینکه برای کشت چغندرقند تا ۲ هزار هکتار در استان قزوین هدف گذاری شده است، تصریح کرد: با برنامه الگوی کشت و همچنین پیش بینی ابزارهای تشویقی و تنبیهی انتظار داریم که در سال ۱۴۰۳ نیز بتوانیم به رقم مورد نظر رسیده و تمام مواد اولیه کارخانه قند استان را تامین کنیم.

جلیلوند با بیان اینکه رویکرد کشت چغندرقند در استان قزوین براساس کشاورزی قراردادی پیش می‌رود، بیان کرد: برای آن دسته از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند، از نظر هزینه برق، آب و همچنین تامین کود بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

این مسوول، ارقام جدید کشت چغندرقند را شامل بتاسید، ایزابلا و پیرولا دانست و تصریح کرد: در مزارع کشاورزی استان قزوین شاهد کشت ارقام یاد شده هستیم که درصد عیار قند بالاتری دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: چغندرقند یکی از کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود که با توجه به اهمیت آن همواره به عنوان یکی از برنامه‌های دارای اولویت وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.