بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۱۲ کیلومتر از طول رودخانه اترک واقع در این استان در چند سال اخیر لایروبی و بازگشایی شده است.

وحید واسطه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲۳۵ کیلومتر معادل حدود ۳۵ درصد از طول رودخانه اترک در استان خراسان شمالی واقع شده است که حدود ۸۲ کیلومتر آن نیاز به لایروبی دارد.

وی تصریح کرد: بخش هایی از رودخانه اترک در خراسان شمالی به دلیل گسترش نیزار و رسوب گذاری گنجایش عبور سیلاب های بزرگ را ندارد که در این راستا اقداماتی انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: لایروبی و بازگشایی ۱۲ کیلومتر از رودخانه، آزاد سازی مساحت ۲۴ هکتار از اراضی بستر رودخانه اترک، نظارت بر ساماندهی رودخانه اترک در داخل شهرها که توسط شهرداری ها انجام می شود از جمله دیگر اقدامات است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی خراسان در طرح لایروبی اترک مشارکت دارد گفت: این مجتمع صنعتی از سال ۱۴۰۰ تاکنون با در اختیار قراردادن یک دستگاه بیل مکانیکی در اجرای مسوولیت اجتماعی جهت لایروبی و بازگشایی رودخانه اترک با این شرکت همکاری داشته است.

نیاز ۸۲۰ میلارد ریالی برای لایروبی کامل اترک

واسطه گفت: ۸۲ کیلومتر باقیمانده از لایروبی رودخانه اترک به ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: براساس بررسی های انجام شده در ایستگاه های سنجش آب عبوری رودخانه اترک در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به نسبت میانگین دراز مدت حجم آب عبوری با کاهش۵۳ درصدی مواجه شده است .

واسطه گفت: خشکسالی،‌ کاهش سطوح برف، تغییر اقلیم، افزایش شدت بارش در زمان کم و عدم فرصت جذب بارش در خاک، تغییر کاربری اراضی با کشت سطحی به محصولات پر آب طلب از عوامل مهم کاهش آبدهی رودخانه اترک محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، اترک بزرگترین رودخانه خراسان شمالی ۲۳۵ کیلومتر طول دارد که از ارتفاعات شرق قوچان منشا می‌گیرد و رو به سوی استان گلستان جریان می‌یابد.

رودخانه اترک با ۵۳۵ کیلومتر مسافت، پنجمین رودخانه بلند کشور محسوب می‌شود که سر راه سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان قرار دارد.

خراسان شمالی دارای ۲ حوزه آبریز اصلی در شمال استان حوزه آبریز اترک و در جنوب حوزه آبریز کویر مرکزی قرار دارد.

۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل در این استان است که ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن رودخانه ها و مسیل های مهم و دارای اولویت برای لایروبی و ساماندهی می باشد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.