به گزارش ایرنا، مسعود حمیدی نژاد روز دوشنبه در نخستین رویداد ملی ایدههای تحول آفرین در آموزش و پرورش در سالن شیخ مرتضی انصاری دانشگاه آزاد اسلامی دزفول افزود: گسترش فضای مجازی و رسانهای موجب شده تا تفکر و اندیشه دانش آموزان تحت تاثیر فرهنگ غربی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با انتقاد از سطح گسترده دسترسی کودکان و نوجوانان کشور به شبکههای اجتماعی و وسایل ارتباطی گفت: دسترسی کودکان و نوجوانان به تلفن همراه و شبکههای اجتماعی در هیچ جایی در دنیا به اندازه ایران نیست.
وی با بیان اینکه تغییر و تحول در آموزش و پرورش یک ضرورت است، افزود: مسیر تحول در کشور از آموزش و پرورش میگذرد ولی متاسفانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هنوز با گذشت بیش از یک دهه اجرایی نشده است.
حمیدی نژاد بیان کرد: ابعاد ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است که این سند در آستانه اجرایی است و اثرات اجرای این سند تا مهرماه سال آینده نمایان میشود.
وی ادامه داد: درس معارف در مدارس تدریس میشود ولی گرفتار شدن دانش آموزان به تفکرات غربی وارداتی نشان میدهد که این شیوه تدریس موثر نبوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش گفت: بیتوجهی به اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش موجب شده تا آموزش و پرورش کنونی پاسخگوی نیاز کودکان و نوجوانان نباشد.
وی افزود: دانش آموزان امروز به سطح گستردهای از دادههای درست و غلط در دنیای مجازی دسترسی دارند که مواجه شدن عالمانه با این پدیده نیاز به تحول در شیوهها و دروس آموزش و پرورش دارد.
حمیدی نژاد با بیان اینکه کودکان کنونی از نظر رشد عقلی قابل مقایسه با کودکان گذشته نیستند، گفت: تربیت این کودکان تحول یافته نیاز به معلمان تحول آفرین و شیوههای نوین تعلیم و تربیت است.
دانشکده تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد دزفول ایجاد میشود
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این همایش با بیان اینکه آموزش و پرورش موتور محرک پیشرفت توسعه کشور است، گفت: تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی و احیای تمدن عظیم ایرانی اسلامی جز با استقرار نظام کارآمد تعلیم و تربیت ممکن نیست.
سیدمحمدهدی صافی افزود: تربیت نیروهای متعهد و متخصص که پاسخگوی نیازهای کشور است جز با اجرای طرحهای تحول آفرینی ممکن نیست.
وی ادامه داد: ارتقا و تعالی آموزش و پرورش نیاز به اجرای ایدههای تحول آفرین دارد و این همایش میتواند گامی مهم در تحقق این تحول است.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول حدود ۱۰ هزار دانشجو، ۲۰۰ عضو هیات علمی، ۱۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی و ۲۰ رشته در تحصیلات تکمیلی دارد و تاکنون ۷۰ هزار دانش آموخته را به کشور تحویل داده است.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در کنار آموزش و پژوهش تلاش کرده است با توسعه مهارت آموزی و همچنین تربیت اخلاقی و هویتی به دانشگاهی مساله محور و کارآفرین تبدیل شود.
صافی با بیان اینکه ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول موجب شده تا این واحد دانشگاهی با استقبال دانشجویان مواجه باشد، گفت: برگزاری همایشهای علمی یکی از اقدامهای مهم در تبدیل دانشگاه به مرجعیت علمی است.
وی ادامه داد: راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول دارد که ایجاد این دانشکده باعث ارتقای کیفیت آموزش و پرورش منطقه خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بیان کرد: این واحد دانشگاهی آماده برگزاری همایش مشترک با سازمانها، دستگاهها و صنایع به منظور حل مسایل این سازمانها و دستگاهها است.
تحول در آموزش و پرورش باید به دغدغه اصلی کشور تبدیل شود
حجت الاسلام عبدالمجید مقامی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول نیز در این همایش، تحول در آموزش و پرورش را اقدامی ریشهای دانست و گفت: آموزش و پرورش نقطه تحول و رکن اساسی هر کشور است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش تاکنون مساله اصلی و محوری در کشور نبوده است و باید تلاش کرد تا این نهاد انسان ساز به دغدغه اصلی کشور تبدیل شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول اظهارکرد: دانش آموزان کنونی تمدن سازان آینده هستند به همین دلیل توجه به تربیت علمی و معنوی کودکان و نوجوانان لازمه رسیدن به این هدف است.
وی با بیان اینکه صدها شبکه فارسی زبان در حال بمباران اطلاعاتی افکار عمومی کشورمان هستند، افزود: ایران اسلامی مشعل فروزان خداپرستی، معنویت و مبارزه با استکبار در دنیا است به همین دلیل دشمن بر اندیشه نوجوانان و کودکان ایران متمرکز شده است.
حجت الاسلام مقامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی را در گرو توجه ویژه آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: تخصیص بودجه به آموزش و پرورش نه هزینه بلکه سرمایه گذاری کلان ملی است که خروجی آن تربیت دانشمندان و اندیشمندان در رشتههای مختلف است.
بهره گیری از مادران به عنوان دستیاران معلم در خانه موجب آسیب به کودکان شده است
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این همایش با بیان اینکه پرورش به معنای رشد همه جانبه ابعاد جسمانی، شناختی، عاطفی و اخلاقی است، گفت: آموزشهای موجود تامین کننده نیازهای اساسی دانش آموزان نیست.
ناصر سراج خرمی ادامه داد: نسبت به آموزش مهارتهای اجتماعی، کنترل اضطراب، شفقت، نظم و کنترل خشم که نیاز حال و آینده دانش آموزان است در آموزش و پرورش بی توجهی شده است.
وی با بیان اینکه رشد هم جانبه کودک و نوجوان ماموریت مهم آموزش و پرورش است، تصریح کرد: پژوهشها نشان میدهد که نفرات برتر کنکوری و تحصیلی از اضطراب رنج میبرند.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: شیوه منفعلانه و یکطرفه آموزشی کنونی نیاز به تحول اساسی دارد و در این زمینه تحول آموزش و پرورش ضروری است.
وی با بیان اینکه والدین نیازمند آموزش برای برآورده کردن نیازهای هیجانی کودکان هستند، تصریح کرد: خانواده و آموزشگاه ۲ رکن آموزشی است که ارتباط این ۲ رکن نقش مهمی در تربیت و شکوفایی کودکان دارند.
سراج خرمی گفت: بهره گیری از مادران به عنوان دستیاران معلم در خانه موجب آسیب به کودکان شده است چرا که مادر در خانه وظایفی متفاوت از معلمی به عهده دارد.
وی افزود: آموزش به عهده معلمان و آموزشگاهها و پرورش به عهده والدین است لذا اختلاط این ۲ وظیفه موجب آسیب به کودک میشود.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود: آموزش معلمان، اجرای شیوههای فعال آموزش و همچنین آموزش مهارتهای مورد نیاز دانش آموزان مولفههای تحول در آموزش و پرورش است.
۲۱۰ مقاله در این همایش پذیرفته شد
دبیر علمی نخستین رویداد ملی ایدههای تحول آفرین در تعالی نظام آموزش و پرورش با اشاره به پیگیریهای بیش از یکساله دیرخانه علمی این همایش گفت: ۲۱۰ مقاله توسط دبیرخانه علمی این همایش پذیرفته شد که ۱۰۹ مقاله به صورت سخنرانی حضوری و برخط ارایه و مابقی مقالهها نیز به صورت پوستر ارایه شدند.
فرانک امیدیان افزود: آموزش و پرورش تعالی، دارای ۲ ویژگی مهم از جمله داشتن هوش مصنوعی و هوش معنوی است و بر اساس پژوهشها این ۲ مولفه آموزش و پرورش تا ۲۰۵۰ میلادی در هم تنیده میشوند.
وی با بیان اینکه هوش معنوی درک ارزشهای اخلاقی و معنوی را در فرد ایجاد میکند، ادامه داد: رشد یکجانبه هوش مصنوعی خطرناک خواهد بود و باید این هوش در کنار و در خدمت هوش معنوی باشد.
دبیر علمی این همایش گفت: چشم انداز آموزش و پرورش تعالی مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران کشور بوده است که باید این موضوع به گفتمانی عمومی تبدیل شود.
وی افزود: تعریف کارگاههای آموزشی از مقالههای دریافتی به این همایش میتواند در اثربخشی این همایش موثر باشد.
امیدیان تصریح کرد: بسیاری از آسیبهای اجتماعی و شخصیتی ریشه در کودکی و ناتوانی فرد با مهارتهای خودمراقبتی دارد به همین دلیل گسترش کارگاههای آموزشی در مدارس ضروری است.
به گزارش ایرنا، این همایش در ۱۸ محور از جمله ایدههای تحول آفرین در آموزش مجازی، شیوههای نوین تدریس و نقش سند تحول بنیادین آموززش و پرورش در ایدههای تحول آفرین برگزار شد.
بیش از ۳۵۰ نفر در این همایش که با حضور اساتید،معلمان و فرهنگیانی از استاننهای مختلف کشور برگزار شد، حضور داشتند و ۲۶۰ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش ارسال و در نهایت ۲۱۰ مقاله به صورت پوستر و سخنرانی پذیرفته شد.