نوشهر- ایرنا- تنور تبلیغات غیر رسمی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در شهرستان های غرب مازندران روز به روز داغ‌تر و بیشتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، اعلام نتایج بررسی اولیه صلاحیت نامزدها و سپس تایید صلاحیت شده ها از سوی هیات های اجرایی و نظارت استانی، روند تبلیغات غیر رسمی نامزدها را در شهرستان های غرب مازندران افزایش داده است.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران از حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه این استان در مجموع ۷۴۸ نفر برای تصاحب یکی از ۱۲ کرسی مازندران در مجلس دوازدهم نام‌نویسی کردند که پس از بررسی پرونده‌ها و صلاحیت نامزدها در ۲ مرحله توسط هیئت اجرایی در استان و هیئت نظارت بر انتخابات کشور، در نهایت تا این لحظه با آمار جدید ارایه شده از سوی شورای نگهبان ۴۶۱ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

مازندران ۹ حوزه انتخابیه شامل "ساری و میاندورود"، "قائمشهر، ‌سوادکوه، سوادکوه شمالی، ‌سیمرغ و جویبار"، "نکا، گلوگاه و بهشهر"، "تنکابن، ‌رامسر و عباس‌آباد"، "نور و محمودآباد"، "نوشهر، چالوس و کلاردشت"، "بابل"، "آمل" و "بابلسر و فریدونکنار" دارد که از این ۹ حوزه در مجموع ۱۲ نماینده راهی بهارستان می‌شوند که غرب مازندران در مجلس شواری اسلامی سه نماینده دارد.

طبق برنامه زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. استان مازندران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد.

در حالی که افزون بر ۲۰ روز مانده به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، نامزدهای این دوره از انتخابات در غرب مازندران علاوه بر بهره گیری از شیوه های سنتی، تبلیغات از روش های نو و جدید نیز برای شناساندن خود و جلب آرای عمومی استفاده کنند.

اگر در گذشته ارتباطات چهره به چهره در قالب شب نشینی ها و شرکت در محافل خصوصی ابزاری برای تبلیغ غیر رسمی نامزدها به شمار می آمد، امروز این شیوه به اعتقاد کارشناسان رشته علوم سیاسی تا حد زیادی دستخوش تغییرات اساسی شده است.

در زمان حاضر برخی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با روش های آشکار و مستقیم و گاه پنهان و به روش ماهرانه خود را به رای دهندگان معرفی می کنند تا زمینه شناساندن خودشان را برای تبلیغات رسمی فراهم کنند.

انتشار مطلب در شبکه های اجتماعی با عنوان یک کارشناس ارشد، ارسال پیامک به مناسبتهای مختلف نظیر تبریک اعیاد و تسلیت و حضور در اینگونه مراسم، شرکت در جلسات قومی و قبیله ای و خانوادگی از جمله روش هایی است که در انتخابات سال های اخیر برای جلب افکار عمومی متداول شده است.

علاوه بر این شیوه ها، شرکت در مجالس عزا و عروسی، عیادت از بیماران، حضور در آیین اجتماعی شهری، اظهار نظر در جمع اهالی هر منطقه با هدف حل مشکلات، دیدار با شخصیت های هنری، ورزشی و مذهبی از دیگر راه هایی غیر رسمی است که نامزدها برای شناساندن خود به مردم استفاده می کنند.

هرچه به روز برگزاری تبلیغات رسمی انتخابات نزدیک تر می شویم، شدت برگزاری جلسات قومی و قبیله ای در شهرستان های غرب مازندران افزایش می یابد به طوری که به گفته شهروندان غرب مازندران اکنون در بیشتر جلسات خانوادگی صحبت از انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده و این مساله سیاسی به موضوع داغ در بین اقوام تبدیل شده است.

وجود مسائل قومی و قبیله ای در شهرستان های غرب مازندران به اعتقاد صاحبنظران امر در افزایش تبلیغات غیر رسمی نامزدها بسیار موثر است البته کارشناسان تاکید دارند که اگر بستر ساز و کار تبلیغات رسمی نامزدهای انتخاباتی در کشور فراهم بشود به طور قطع روش های تبلیغات غیر رسمی نیز کمتر خواهد شد.

دانشجوی دوره دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران تبلیغات انتخاباتی را یکی از ابزارهای مهم فعالیت های سیاسی نامزدها برشمرد و گفت : هر چه احزاب در جامعه بیشتر فعالیت داشته باشد اینگونه مباحث تبلیغات غیر رسمی را نخواهیم داشت.

مسعود تسلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در موضوعات سیاسی و تبلیغات باید همه ساز و کارهای دمکراسی در چارچوب قانون فراهم بشود تا چنین دغدغه ای سیاسی در چنین ایامی نباشد.

وی اظهارداشت : هنگامی که مباحث سیاسی وارد حوزه های اجتماعی نظیر عزاداری ها و عروسی ها بشود برخی از شهروندان چون حضور یک نامزد را غیر رسمی و غیرمترقبه در چنین مراسمی می بینند، تعبیر خوب نمی کنند.

این دانشجوی غرب مازندران تصریح کرد : البته فراموش نکنیم باید راه درست تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی در کشور قانونمند شود و حتی قبل از آغاز رسمی تبلیغات انتخابات سازوکار لازم دیده شود، اگر این مهم دیده شود آنگاه هیج نامزدی حضور در مراسم یادشده نخواهد داشت.

تسلیمی با تاکید بر ضرورت عدالت تبلیغاتی تصریح کرد : همه نامزدها باید به طور یکسان تبلیغات کنند چرا که افراد شناخته شده نیاز به تبلیغات ندارند و یا ابزارهایی در اختیار دارند که آن را برای منافع خود بکار می گیرند، در این میان نامزدهایی که چندان معروف و شناخته شده نیستند به طرق مختلف خودشان را معرفی می کنند.

بسیاری از کارشناسان امر معتقدند فرصت یک هفته ای تبلیغ رسمی برای معرفی نامزدها و برنامه هایشان چون احزاب به معنای واقعی در کشور فعالیت ندارند، کافی نبوده و این مهم نیز نیاز به بازنگری دارد.

آنان یکی از دلایل رشد تبلیغات غیر رسمی نامزدهای انتخابات را کوتاه بودن مدت تبلیغات رسمی انتخابات می دانند و گفتند نبود امکانات تبلیغی مناسب و وجود برخی از احزاب فصلی بر فرآیند تبلیغات غیر رسمی نامزدها شتاب بیشتری می بخشد.

این کارشناسان معتقدند برخی از نامزدها از منابع مالی کافی برخوردار نیستند از این رو تبلیغات غیر رسمی تا حدی زیادی برای آنان به صرفه تر است عمل می کنند و نامزدها سعی دارند با بهره گیری از این روش به جلب آرای عمومی بپردارند در حالی که طرفداران نامزدها هم در رشد تبلیغات غیر رسمی نقش چشمگیری دارند.

مسوولان امر می گویند اگر شرکت نامزد در مراسم مختلف نظیر عزاداری و غیره اگر هدف تبلیغ رسمی وی نباشد، مانعی ندارد و روش های غیر رسمی تبلیغ وسیله ای است تا نامزدها به معرفی خود و برنامه های خود بپردازند.

به تاکید فرمانداران غرب مازندران نامزدهای انتخاباتی باید طبق قانون عمل کنند و در تبلیغات رسمی و غیر رسمی از تخریب رقبا پرهیز کنند.

دبیر ستاد انتخابات مازندان از تایید ۲۹ داوطلب دیگر نمایندگی مجلس شورای اسلامی استان خبرداد و گفت: در ۲ مرحله ۶۵ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مازندران تایید صلاحیت شدند که این امر به گرم تر شدن فضای انتخاباتی در این خطه از شمال کشور کمک شایانی می کند.

علی پیرفلک روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تایید صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود:‌ آخرین مهلت اعلام نتایج اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده ۱۹ بهمن ماه است.

وی ادامه داد:‌ تاکنون در یک هفته گذشته صلاحیت ۶۴ نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مازندران از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

دبیر ستاد انتخابات مازندران اضافه کرد:‌ در این مرحله بررسی صلاحیت ها و اعلام شکایت داوطلبان صلاحیت که از سوی هیات نظارت استانی تایید و احراز نشده است تا ۱۹ بهمن می توانند اعتراض کنند.

وی گفت:‌ ۳۵ نفر و ۲۹ نفر ا ز داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مازندران صلاحیت آنها تایید شده است.

پیرفلک اظهار داشت:‌ در این دوره از انتخابات ظرفیت تبلیغات گسترده ای از جمله در اختیار گذاشتن فرکانس های محلی رادیو و تلویزیون برای داوطلبان حوزه های ۹ گانه انتخابات است که هر داطلب از یک کانال می تواند استفاده کندتا طرح ها و اید های خود برای حضور در فضای رقابتی استفاده کنند

برچسب‌ها