به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه صنعت خودرو در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار میشود، افزود: گاهی یک فضا را برای نمایشگاهی میسازند اما فضایی که ساخته میشود، امکانات مناسب برای همه مجموعهها را ندارد.
وی اظهار کرد: ما باید از آن نمایشگاه انتقاد کنیم نه از فضایی که بر پایه برگزاری ساخته شده است
به گفته وی، اکنون درباره مجموعهای که برای ساخت آن فکر شده و به گونهای زیبنده ایجاد شده که یکی از نمایشگاههای برتر خاورمیانه است و میتواند برای برگزاری بسیار مناسب باشد لذا از چنین محل و نمایشگاهی استقبال میکنیم.
چمران ادامه داد: امیدواریم هم صنعتگران و هم وزارت صمت برای برپایی نمایشگاهها به یک محل ارزنده در سطح بینالمللی که مایه آبروی ماست رو به بیاورند و در فضایی که مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد میکند، اصراری به برگزاری نمایشگاه نداشته باشند. وی با بیان اینکه در ارتباط با خودرو چالشها و مشکلات زیادی داریم. اضافه کرد: در ساخت خودرو و هم فروش آن به مردم، بکارگیری تکنولوژی و هم خصوصیاتی که باید خودروی داخلی متناسب با استانداردهای روز دنیا داشته باشد؛ در همه این موارد دارای مشکلاتی هستیم
ریس شورای شهر تهران ادامه داد: انتظار داریم و بدنبال این هستیم که در قیاس با خودروهایی که در کشورهای دیگر ساخته میشود در تولیدات خودمان هم به استاندارهای جهانی برسیم.
چمران افزود: ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و فشارهایی از سوی برخی کشورها وارد شود ولی همانگونه که ماهواره به فضا میفرستیم باید بتوانیم خودروهای داخلی را در حد استانداردهای بین المللی تولید کنیم.
وی تاکید کرد: زمانی باید به خود ببالیم که بتوانیم خودروهای داخلی را در بازارهای جهانی با قیمت مناسب بفروشیم نه اینکه قیمت یک چندم را به آنها بدهیم که خودروهای ما را بخرند.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه گفته میشود حد متوسط مصرف بنزین ما حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است و با مصرف کشورهای بزرگ دنیا برابری میکند، تاکید کرد: میزان مصرف سوخت ما با تعداد اتومبیل و جمعیت کمتر نسبت به کشورهایی که چندین برابر ما جمعیت و خودرو دارند، برابر است و این به موضوع خودرو بر میگردد.
وی افزود: اتومبیلهای ما مصرف سوخت مناسب ندارند و نتیجه سوزاندن بنزین در خودروها، آلودگی هوا است در حالیکه باید از دیدن هوای آلوده تعجب کنیم امروز از دیدن هوای پاک و صاف تعجب میکنیم.
چمران یادآور شد: ما هنوز اتومبیلهایی داریم که در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ لیتر سوخت مصرف میکنند در حالیکه خودروهای روز دنیا به سمت مصرف چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میروند، اینجا است که خودروساز ما باید برای استانداردسازی به میدان بیاید.
وی ادامه داد: موقعی میتوانیم بگوییم که صنعت خودروسازی ما پیشرفته است که از نظر مصرف سوخت در حد پایینی باشد.
به گفته او، بخشی از آلودگیهای هوا بدلیل فرسودگی خودروها و موتورسیکلتهاست. بطوریکه گفته میشود ۲۰ تا ۲۲ درصد آلودگی هوا مربوط به تردد موتورسیکلتهای فرسوده است.
چمران در خصوص موضوع اتوبوس و تولید داخل آن نیز گفت: دو سال است که در شهر تهران تلاش میکنیم اتوبوس تامین کنیم اما کارخانههای تولید کننده داخلی اعلام کردند در ماه حداکثر اتوبوسی که به ما تحویل میدهند ۵۰ دستگاه است و در بحث خودروهای سواری نیز همین کمبود را داریم تا جایی که کار به قرعه کشی برای خرید خودرو میرسد.
شهر آفتاب نمایشگاهی مناسب برای عرضه محصولات
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب نیز در این مراسم اظهار کرد: نمایشگاه محلی برای عرضه محصولات حاضر و نقطه اتصال به آینده است.
عباس تقدسی نژاد افزود: نمایشگاه را برای آینده میسازند و محور توسعه کشورهای پیشرفته دنیا این است که در کارگاهی به نام نمایشگاه، عرضه و توان تولیدشان را به رخ بکشند، نمایشگاه، محور توسعه و پیشانی تجاری کشورهای صاحب اقتصاد است.
وی اضافه کرد : آنچه که شعار محوری نمایشگاه شهر آفتاب بویژه در سال جاری است اینکه هر نمایشگاه باید حلال یک مشکل از یک صنعت باشد.
به گفته وی، برگزاری بیش از ۶۰۰ نمایشگاه در استانهای مختلف کشور این انتظار را به وجود میآورد که حداقل هر نمایشگاه یک مساله را حل کند.
وی تاکید کرد: میتوان نمایشگاه را محل حل بسیاری از مشکلات تجار و بازرگانان قرار داد، بحث خودرو به عنوان یک صنعت مهم که چهار درصد جی. دی. پی کشور را تشکیل میدهد و وقتی در محتوای این صنعت ورود میکنیم میبینیم هم حاکمیت، هم تولید کننده و هم مردم گلایه دارند، به نظر میرسد برگزاری نمایشگاه خودرو رویدادی برای ارتباط این سه ضلع است، شاید این نمایشگاه بتواند به حل مسایل وارد بر این صنعت کمک کند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب گفت: پاسخگوی مطالبات مردم بودن در حوزه خودرو چالشی است که مدت هاست با آن سرو کار داریم.
به گفته او، حل مشکلات حوزه خودرو نیاز به یک کار جهادی و دغدغه مندی جدی دارد که امیدواریم مطالبه صنعتگران و مردم در این نمایشگاه ظهور و بروز کند.
وی اظهار کرد: ادعا کردیم که نمایشگاه خودرو شهر آفتاب باید در کارکرد خود و گزارشی که در روز پایانی ارائه میدهد عملیاتی باشد که منجر به بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی و استفاده خودروهای بهینه برای مردم باشد تا شاهد سالیانه ۲۰ تا ۲۵ هزار کشته در جادهها بدلیل ناایمن و بی کیفیت بودن خودروها نباشیم.
تقدسی نژاد یادآور شد: نمایشگاه شهر آفتاب میتواند با کمک دولت و متولیان این حوزه یک مرکز دائمی را در حوزه صنعت خودرو ایجاد کند که این مرکز رونق بخشی، مطالبه گری، آسیب شناسی و مغز افزار تولیدی تجاری و اقتصادی مرتبط با صنعت خودرو را دنبال کند.
وی تاکید کرد: از آنجایی که نمایشگاه شهر آفتاب زیر مجموعه مدیریت شهری پایتخت است میتواند به ارتقای کیفیت زیست شهری هم کمک کند.
وی ادامه داد: از برنامههای ماست که بتوانیم سهم خود را به عنوان بخشی از مجموعه مدیریت شهری در این موضوع با ایجاد فضا برای تولید و ارائه خودروهای هیبریدی و برقی ایفا کنیم.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب افزود: تلاش کردیم که صنعت نمایشگاهی را انحصاری نکنیم لذا آماده شنیدن اشکالات احتمالی هستیم تا نمایشگاه سال بعد را به نحو بهتری برگزار کنیم.
تقدسی نژاد اضافه کرد: فضای زیربار رفته نمایشگاه حاضر نسبت به سال گذشته، سه برابر افزایش یافته و از ۲۰ هزار متر به ۶۰ متر افزایش پیدا کرده است.