تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی‌بر اعمال مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، «باج‌گیری گستاخانه و نادرست» واشنگتن را رد و نسبت به بازنگری در «هرگونه سازوکار همکاری» با این کشور تهدید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) مجوز اعطا شده در حمایت از توافق‌ باربادوس (Acuerdo de Barbados) که در اکتبر گذشته (مهر- آبان) میان دولت و مخالفان ونزوئلا انجام شد را تمدید نخواهد کرد؛ این اقدام آمریکا در پاسخ به ردصلاحیت ۱۵ ساله ماریا کورینا ماچادو (María Corina Machado) نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری آتی به اتهام تلاش برای کودتا عنوان شد. واشنگتن همچنین مهلتی را تا ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) برای مقام‌های قضایی ونزوئلا تعیین کرده است تا اقداماتی مطابق با تفسیر واشنگتن از پیمان یادشده میان مخالفان و دولت کاراکاس اتخاذ کنند.

دلسی رودریگس (Delcy Rodríguez) معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش شدید به این موضع‌گیری مداخله‌جویانه دولت آمریکا در امور داخلی ونزوئلا اعلام کرد: ونزوئلا باج‌گیری و اولتیماتوم بی‌ادبانه و نادرست بیان شده توسط دولت ایالات متحده را رد می‌کند.

وی با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس تهدید کرد: در صورتی‌که آن‌ها گامی اشتباه در تشدید تهاجم اقتصادی علیه ونزوئلا بردارند، بنا به درخواست نوکرهای تندرو در این کشور، از ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) پروازهای بازگشت مهاجران ونزوئلا به کشور لغو می‌شود و هرگونه مکانیسم همکاری موجود به عنوان یک اقدام متقابل در برابر تلاش عمدی برای ضربه زدن به صنعت نفت و گاز ونزوئلا مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

ایوان خیل (Yvan Gil) وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز از طریق این شبکه اجتماعی، در اعتراض به «بیانیه بدبینانه» کاخ سفید گفت: ایالات متحده از طریق اجبار و تهدید به‌دنبال تحمیل کودتا، نادیده گرفتن نهادهای جمهوری، اعمال اقدامات قهری جدید و بی‌ثبات کردن اقتصاد ونزوئلا است.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا به‌تازگی در واکنش به اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تحریم‌های سیاسی احتمالی به‌ دلیل رد صلاحیت دو تن از اعضای جناح مخالفان دولت تاکید کرد که نهادهای ونزوئلا با وجود باج‌گیری آمریکا، کار می‌کنند و فعال هستند.

مادورو همچنین مخالفان دولت را به «شکستن» توافق باربادوس با مشارکت در «پنج توطئه» علیه مقام‌های این کشور متهم کرد.

وی در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: پلتفرم مخالفان با شکستن توافق باربادوس نقاب از چهره برداشت. آن‌ها جرات حمایت از تحقیقات پنج توطئه و محکومیت سوء‌قصدها را نداشتند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در ویدئوی ضمیمه شده به این پیام خود با اشاره به توافقنامه امضا شده با مخالفان در اکتبر گذشته (مهر- آبان) اعلام کرد که طبق این توافق، دولت از مخالفان خواست تا «از خشونت دست بکشند، به قانون احترام بگذارند و برای بهبود وضعیت ونزوئلا همکاری کنند، اما آن‌ها رعایت نکردند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که شرکت‌های این کشور تا ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) فرصت خواهند داشت تا تراکنش‌های مالی خود را با شرکت مینِروِن (Minerven) ونزوئلا تسویه کنند. مینرون یک شرکت دولتی استخراج طلا در ونزوئلاست.

یک مقام دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مجوزهای خزانه‌داری آمریکا برای همکاری با صنعت نفت ونزوئلا نیز فقط تا ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) اعتبار خواهند داشت و اگر کاراکاس اجازه حضور ماچادو نامزد مخالفان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را صادر نکند، این مجوزها تمدید نخواهند شد.

تنش‌های سیاسی در حالی در ونزوئلا بالا گرفته است که در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر- آبان)، دولت و مخالفان ونزوئلا دو توافقنامه جزئی را در باربادوس امضا کردند که مقرر می‌دارد به حق هر یک از بازیگران سیاسی برای انتخاب آزادانه نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری احترام گذاشته شود.

دو طرف همچنین توافق کردند که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اواخر مهر ماه به‌دنبال از سرگیری مذاکرات بین دولت ونزوئلا و مخالفان داخلی تحت حمایت واشنگتن، بخشی از تحریم ونزوئلا را کاهش داد.