کرمان- ایرنا- معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ۱۳ نوع بورس تعریف و هماهنگی های آن شروع شده است گفت:با سازمان اداری و استخدامی قرارهایی داشته‌ایم تا در آینده نزدیک بورس مشاغل و دستگاه‌های اجرایی راه بیافتد.

به گزارش ایرنا، هاشم داداش پور روز چهارشنبه در نشست معاونان دانشجویی سراسر کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ بورس دانشجویی معنای خود را از دست داده بود یادآور شد: این استدلال وجود داشت که امکان پذیرش دانشجو در تمام رشته‌های مورد نیاز کشور وجود دارد و نیاز به بورس به خارج نیست.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم و دیدیم اغلب کشورهای پیشرفته در عین مدیریت جمعیت دانشجویی به داخل کشور تلاش می کنند این جمعیت داخلی به خارج از کشور هم برود و فرصت های موجود در خارج از کشور را هم به داخل جلب کند.
داداش‌پور با تاکید بر اینکه بورس کردن برای فهم تحولات در عرصه جهانی است اضافه کرد: اگر دانشجوی ما بویژه در سطح دکترا بورس باشد فرآیند را فهم و به داخل کشور منتقل می‌کند.
وی افزود: هزینه‌های بورس یک سرمایه گذاری کشور برای تحولات علمی و فناوری است که در دنیا اتفاق می افتد.

تعریف انواع بورس‌ها

داداش‌پور با بیان اینکه ۱۳ نوع بورس را تعریف کردیم اضافه کرد: بورس صنعت و مشاغل ایده ما بوده تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه را از طریق دانشجویان بورسیه‌ای صنعت برقرار کنیم.


وی تاکید کرد: با توجه به وجود مهاجرت دانشجویان تلاش می کنیم از این طریق برخی از آنان را در بخش صنعت کشور نگه داریم.
معاون وزیر علوم بورس مشاغل را یکی دیگر از بورس های پیش بینی شده دانست و ادامه داد: این بورس بخش خدمات را هدف می‌گیرد که بخشی از جریان نخبه ما وارد دستگاه های اجرایی شود.
داداش‌پور گفت: به این دلیل که ما در نظام رتبه بندی خود هیچ جایگاهی برای کشورهای جنوب باز نکرده بودیم، دانشجویان تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی دارند.

جایگاه دانشجویان خارجی

معاون وزیر علوم همچنین در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری افزایش شمار دانشجویان خارجی در کشور از ۹۵ هزار نفر موجود به ۳۲۰ هزار دانشجو گفت: نخستین سند دیپلماسی دانشجویی را تنظیم کردیم، باید موانع را برداریم و دانشجویی که از کشور دیگری به ایران می‌آید با همان نگاه مثبتی که آمده برگردد.

به گفته وی در برنامه هفتم توسعه قرار است ۳۲۰ هزار دانشجوی بین المللی داشته باشیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های ما باید سهم خود را در جذب دانشجویان بین المللی افزایش و ۱۰ درصد دانشجویان خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند تا به این برنامه ریزی برسیم که اتفاق بزرگی خواهد بود.
وی با بیان اینکه البته رقبای قدرتمندی در منطقه و جهان داریم افزود: با توجه به ظرفیت های علمی کشور این تعداد دانشجو عدد بزرگی نیست چون کشورهایی در سطح ما ۵۰۰ هزار دانشجو را هدف گذاری کرده‌اند.
داداش‌پور ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی قرار باشد به عنوان یکی از هاب‌های جهانی دانشجویان بین‌المللی عمل کند و از طریق آن محقق کننده مرجعیت علمی باشد، راه آن جذب دانشجویان خارجی است.
وی اضافه کرد: در رتبه بندی های جهانی وقتی صحبت از همکاری های علمی می شود یکی از آنها مربوط به جذب دانشجویان بین المللی است.
معاون وزیر علوم گفت: تلاش ما در این مسیر است که دانشگاه‌های کشور چهره بین المللی بگیرند و وقتی دانشجویی خارجی در دانشگاه وجود نداشته باشد صحبت از بین المللی شدن دور از انتظار است.
وی یادآور شد: مرجعیت علمی که نقشه راه امروز و آینده وزارت علوم است نیاز به تلاش های گسترده دارد که یکی از آنها جمعیت دانشجوی خارجی است.
داداش‌پور افزود: حدود هفت میلیون دانشجو در دنیا در حال جابه جایی هستند که باید سهم خود را افزایش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سازمان دانشجویان در پی زیست سالم دانشجویی است و در این راستا بر پیشگیری تمرکز کرده‌ایم و ورزش را هم جدی گرفته‌ایم.
رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: نبود پایگاه اطلاعات دانشجویی عیب بزرگی برای سازمان امور دانشجویان است که طراحی آن صورت گرفته و تلاش می کنیم راه‌اندازی شود.
معاون وزیر علوم یادآور شد: از طریق این پایگاه می‌توانیم تحولات را به صورت آنلاین و آفلاین داشته باشیم.