کرمانشاه - ایرنا- امیدها برای خانه‌دار شدن کرمانشاهی‌های فاقد مسکن بیشتر شده است چرا که پروژه‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن با پیشرفت مطلوبی در شهر کرمانشاه در حال اجرا است و پیش بینی می شود متقاضیان مسکن در آینده‌ای نزدیک صاحب خانه شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ امروز پنجشنبه و در اولین روز از دهه مبارک فجر به همت اداره کل راه و شهرسازی استان و با پیگیری روابط عمومی استانداری کرمانشاه، جمعی از خبرنگاران و عکاسان رسانه های استان در قالب تور مطبوعاتی «راویان پیشرفت» از چند پروژه مسکن در شهرهای بیستون و کرمانشاه بازدید کردند.

خبرنگاران ابتدا صبح امروز در معیت مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از پروژه «بلوردی» در نزدیکی شهر بیستون در شرق شهر کرمانشاه (بعد از سه راهی هرسین به سمت بیستون و پشت روستای بلوردی) بازدید کردند که مختص اجرای قانون جوانی جمعیت است. به گفته «رامین الماسی» این طرح در زمینی به مساحت ۱۰۳هکتار و در قالب هزار و ۳۰۰ قطعه اجرا می شود.

وی همچنین توضیح داد که در این زمین ها در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ واحد ۲ طبقه حیاط‌دار برای مشمولان قانون جوانی جمعیت ساخته می شود.

به گفته او شهرکی با تمام امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی ساخته می شود و ساکنان آن می‌توانند همه نیازهای خود را در این مجموعه تامین نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه همچنین یادآور شد که واگذاری قطعات پس از آماده سازی به نفرات واجد شرایط ساخت توسط خود نفرات با تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی انجام می شود.

وی به موضوع مهم کیفیت واحدهای مسکونی در حال ساخت نیز اشاره کرد و گفت: تمام واحدها براساس استانداردهای مقررات ساختمان ساخته می شود و مقررات ایمنی و زلزله در آنها رعایت می شود و مستحکم و مقاوم در برابر حوادث قهری مانند زلزله هستند.

به گفته الماسی در طرح نهضت ملی مسکن دولت به دنبال این است که هزینه های تمام شده و آورده متقاضیان طرح کاهش یابد و این کاهش را در دستور کار قرار داده ایم. وی توضیح داد که کاهش طبقات، جذف آسانسور برای بلوک های سه واحدی و حذف پارکنیگ به کاهش هزینه های تمام شده واحدها کمک می کند و به متقاضیان فشار اقتصادی وارد نمی کند.

وی خواستار همکاری مردم برای ساخت سریع واحدها شد و گفت: مردم تا این مرحله خوب همکاری کرده اند و انتظار داریم تا پایان این همکاری را ادامه دهند و انصراف ندهند.

در هوای سرد زمستانی و با وجود سرما، پروژه های مسکن در شهر کرمانشاه فعال بود و کارگران مشغول ساخت و ساز بودند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن واحدها را به متقاضیان تحویل دهند.

مقصد دوم خبرنگاران پروژه سراج جنب بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه بود. پروژه‌ای که در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در قالب چهار فاز و در ۶ و ۷ طبقه ساخته می شود. فاز اول این پروژه شامل ۳۶۰ واحد، دوم هزار و ۱۲۰ واحد، سوم هزار و ۷۳۵ واحد و چهارم نیز در ۶۰۰ واحد ساخته می شود و در مجموع سه هزار و ۸۱۵ واحد در دست ساخت است.

فاز ۱ و ۲ این پروژه به بنیاد مسکن جهت ساخت واگذار شده و به ازای هر واحد تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت می شود.

پروژه ۴۷ هکتاری بنیاد مستضعفان در انتهای شهرک امام خمینی شهر کرمانشاه نیز دیگر پروژه فعال نهضت ملی مسکن است که در قالب ۲۷۰ بلوک که هر بلوک شامل ۲۰ واحد است ساخته می شود و در مجموع در پنج طبقه مسکونی پنج هزار و ۴۰۰ واحد احداث می گردد.

پروژه امید در پادگان توحید ابتدای شهرک دانش و روبروی هوانیروز دیگر پروژه مورد بازدید خبرنگاران بود که در زمینی به مساحت ۹ هکتار و در هشت بلوک در دست ساخت است و قرار است در هفت طبقه مسکونی و ۲ طبقه پارکنیگ و در مجموع ۴۴۸ واحد ساخته شود.

این پروژه توسط بنیاد تعاون سپاه انجام می شود و به هر واحد ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات نیز پرداخت خواهد شد.

از دیگر پروژه های فعال نهضت ملی مسکن در شهر کرمانشاه می توان به ۷۱۲ واحدی در انتهای شهرک امام خمینی (ره) اشاره کرد که در زمینی به مساحت ۹ هکتار و در قالب ۸۹ بلوک و هر بلوک هشت واحد و چهار طبقه و پیلوت ساخته شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه قطعات این زمین برای ساخت به انجمن شرکتهای ساختمانی جهت ساخت واگذار گردیده و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نیز به آنها پرداخت می شود.

پروژه «اربابی» در انتهای شهرک دولت آباد شهر کرمانشاه که توسط انجمن انبوه سازان در حال ساخت است از دیگر پروژه های مورد بازدید خبرنگاران در این تور مطبوعاتی بود. این پروژه در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار شامل ۹۸ بلوک و هر بلوک ۶ واحد در حال ساخت است و قرار است سه طبقه مسکونی حیاط دار در آن ساخته شود.

در مجموع ۵۵۸ واحد در این پروژه ساخته می شود و قطعات آن به انجمن انبوه سازان جهت ساخت واگذار شده و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد نیز پرداخت می گردد.

خبرنگاران حاضر در این تور نیم روزی در پایان از پروژه خود نیز بازدید کردند. پروژه ای که به نام شهید آوینی نامگذاری شده و قرار است در آن واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن برای خبرنگاران ساخته شود.

به گفته رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ۶ هکتار زمین برای این پروژه در نظر گرفته شده و قرار است ۶۴ بلوک شامل هر بلوک ۶ واحد و به صورت سه طبقه حیاط دار ساخته شود.

به گفته او در مجموع ۳۸۴ واحد در این زمین ساخته می شود و قطعات به انجمن شرکت های ساختمانی جهت ساخت واگذار شده و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نیز به ازای هر واحد پرداخت می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در پایان این تور مطبوعاتی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم برنامه احداث چهار میلیون واحد مسکونی توسط دولت به استانها ابلاغ گردید که سهم استان کرمانشاه از این تعداد ۱۱۹ هزار و ۴۹۹ واحد است.

الماسی، تعداد متقاضیان ثبت نام شده استان را تاکنون ۲۱۰ هزار و ۴۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۶۷ هزار و ۷۵۵ نفر تایید شده اند.

به گفته او طول ساخت پروژه های در دست احداث حدود سه سال است و برخی پروژه ها شاید زودتر هم به اتمام برسد و به متقاضیان واگذار گردد.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.