تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: برای جلوگیری از وقوع سیلاب و ایجاد فرسایش، تقویت پوشش گیاهی و تغذیه منابع آب زیرزمینی، ۱۲ طرح آبخیزداری سال ۱۴۰۲ در این استان اجرا شده است.

اسفندیار خزائی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالگرد پیروز انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای تبیین اهداف و ارائه عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه های مختلف است، یکی از کارهای مهم این مجموعه را اجرای طرح های آبخیزداری برشمرد و افزود: ۱۲ طرح آبخیزداری در قالب پروژه های مکانیکی و بیولوژیکی با اعتبار ۱۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: امسال در حوزه معاونت فنی و در راستای احیا و اصلاح مراتع، طرح های بیولوژیک (بذرپاشی ) و بیومکانیک در سطحی معادل یک هزار و ۴۳۱ هکتار و توسعه رویشگاههای گیاهان دارویی در سطح ۶۷۵ هکتار از مراتع استان همدان اجرا شد که بیشتر فعالیت های صورت گرفته به صورت مشارکتی و با حضور بهره برداران و جوامع محلی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۲، سهم استان همدان کاشت سه میلیون اصله نهال در سال است که تاکنون نزدیک به ۲ میلیون اصله نهال با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

خزائی افزود: ۳۱ گونه مقاوم به شرایط آب و هوایی استان در زمینه های احیا و غنی سازی جنگل ها، فضای سبز و زراعت چوب نیز تولید شده است.

وی ادامه داد: نهال های تولید شده ای که قابلیت انتقال به عرصه را دارند در قالب پویش های مردمی و با مشارکت آحاد مردم از جمله دانش آموزان، دهیاران، بسیجیان، همیاران طبیعت و دیگر اقشار در عرصه های مشخص شده و به صورت مکان محور کاشته می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: همچنین پویش های بذرکاری با مشارکت مردم در سطح ۶۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان انجام شده است.

خزائی اضافه کرد: به منظور فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی بیش از ۱۰ هزار نفر به عنوان همیار طبیعت در سامانه همیاران طبیعت ثبت نام و آموزش های لازم را در موضوعات مختلف به منظور ترویج فرهنگ منابع طبیعی فرا گرفته اند.

به گفته وی، در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و براساس تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان همدان طرح "هرمدرسه یک نهالستان " به منظور مشارکت دانش آموزان در تولید و کاشت نهال در استان اجرا شده که تاکنون با مشارکت پنج مدرسه ۱۰۰ هزار اصله نهال توسط دانش آموزان تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: معاونت حفاظت و امور اراضی برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در سطح ۱۴۰ هزار هکتار کشت و مراقبت انجام داده است.

خزائی ادامه داد: به منظور حفاظت موثر از اراضی، کمربند حفاظتی به طول ۱۵ کیلومتر در شهرستان نهاوند اجرا شد همچنین برای پیشگیری از آتش سوزی و کنترل حریق ۱۵۰ کیلومتر خطوط آتش بُر در سطح عرصه های منابع طبیعی احداث شده است.

وی گفت: یگان حفاظت محیط زیست برخورد با متخلفان و متعرضان به عرصه های منابع طبیعی را در دستور کار قرار داده که امسال در این راستا ۸۴۳ فقره پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: براساس آرای صادره ۴۴۶ فقره اجرای حکم قضایی در سطح ۵۳۷ هکتار به منظور برخورد با متخلفان و رفع تصرف از عرصه های منابع طبیعی انجام شد.

وسعت اراضی ملی به حدود ۷۰۰ هزار هکتار می رسد.