کاشت ۲۰ هزار اصله نهال در همدان

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: به دنبال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، از اوایل پاییز تاکنون عملیات کاشت نهال در بیش از ۱۰۰ هکتار به میزان ۲۰ هزار اصله نهال انجام شده است.  

اسفندیار خزایی روز یکشنبه در حاشیه نشست ویدیو کنفرانسی با حضور رییس سازمان منابع طبیعی و مدیران استانی منابع طبیعی سراسر کشور با محوریت بررسی روند آماده سازی عرصه و کاشت نهال در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید و کاشت سه میلیون اصله نهال در استان همدان مصوب شده است.

وی افزود: این میزان نهال با استفاده از ظرفیت نهالستان قدس ملایر،نهالستان های بخش خصوصی، مسوولیت اجتماعی و توان سایر اقشار تولید می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: برای این کار تامین نهاده مورد نیاز برای نهالستان قدس انجام شده است و همچنین در شهرستان ها با استفاده از ظرفیت و توان سازمان در حال گلدان گیری هستیم یعنی ادارات شهرستانی به صورت گلدانی و ریشه لخت در حال تکمیل سهمیه ابلاغی هستند.

خرائی همچنین گفت: گونه های مختلفی همچون بلوط، ارژن، بادامک، بنه، داغ داغان، سنجد، بادام شیرین، کاج و سرو و دیگر گونه مناسب اقلیم مناطق کاشت و گونه های کم آب بر، از سال گذشته تولید شده و در برنامه کشت پاییزه هستند.

کاشت ۲۰ هزار اصله نهال در همدان

جمع آوری ۱۸ گونه بذر در همدان برای غنی سازی جنگل ها

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸ گونه بذر از سوی همکاران ما جمع آوری شده است،افزود: برای تولید نهال بر اساس اهداف شامل احیا و غنی سازی جنگل ها با تاکید بر استفاده از ذخایر ژنی استان و تقویت این ذخایر، جنگل کاری و توسعه فضای سبز با استفاده از گونه هایی نظیر سنجد، اقاقی ها، ارغوان، افرا، زبان گنجشک در حال برنامه ریزی و اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: با توجه به نیاز کشور به چوب، تولید گونه صنوبر به عنوان گونه چوب ده و اقتصادی در قالب طرح زراعت چوب در مناطق مستعد مورد توجه قرار گرفته است.

خزائی بیان کرد: در حوزه کاشت نیز، ۱۲ طرح شامل احیا و غنی سازی جنگل، اجرای طرح های بیولوژیک آبخیزداری و مرتعداران و بیابان زدایی، درخت کاری در حاشیه راه ها، بازسازی محدوده های تخریب شده معادن، توسعه زراعت چوب و باد شکن حاشیه مزارع، توسعه فضای سبز کارخانه جات و مناطق صنعتی،جنگل کاری با مشارکت شهرداری ها در قالب قانون هوای پاک، جنگل کاری با مشارکت نهادهای نظامی، ایجاد بوستان های روستایی و پویش های مردمی در حال اجرا است.

کاشت ۲۰ هزار اصله نهال در همدان

شناسایی ۱۲۳ منطقه مستعد کاشت نهال در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان همچنین گفت: تاکنون ۱۲۳ مورد شناسایی مناطق انجام و تهیه نقشه و شناسنامه فنی صورت گرفته که به دنبال آن پویش نهال و بذر کاری در استان همدان شروع شد.

این مسوول اظهار کرد: در کنار کاشت نهال، مراقبت و نگهداری از آنها نیز یک اصل مهم است که باید با مشارکت جامعه محلی و مردم محقق شود.

خزائی افزود: در کاشت نهال ها به گونه ای برنامه ریزی شده که بتوان با کم ترین میزان آبدهی بیشترین میزان بازخورد را داشته باشیم.

وسعت اراضی ملی استآن همدان به ۷۰۵ هزار هکتار می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha