به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، یورونیوز در مطلبی به قلم اسامه رضوی تحلیلگر اقتصادی و انرژی نوشت: همه کالاهایی که با کانتیر عبور می کنند اکنون نه تنها دیر به مقصد می رسند بلکه با افزایش هزینه ها مواجه اند.
در سایه چنین سناریویی، اروپایی ها و مردم آنها می توانند هزینه های بالاتر انرژی، تاخیر در انتقال محموله ها و بازگشت تورم را انتظار داشته باشند. چنین تحولاتی در کل می تواند مشکلاتی را برای کسب و کارهای محلی و مصرف کنندگان ایجاد کنند.
این رسانه با اشاره به آغاز حملات آمریکا و انگلیس علیه ارتش یمن مدعی شد بر اساس گزارش های رسمی نیروهای ائتلافی بیش از ۱۹ شهر و ۶۰ هدف را مورد حمله قرار داده اند.
به نوشته یورونیوز، دخالت نیروهای ائتلافی و آمریکا و انگلیس آنچه را که یک بحران منطقه ای بود به بحران جهانی تبدیل کرد و اگر این وضعیت تشدید شود اقتصاد جهان از جمله اقتصاد اتحادیه اروپا خسارات سنگینی را متحمل خواهد شد.
اروپا ممکن است با بهای بالاتر انرژی مواجه شود
در بخشی از این گزارش آمده است: تنش ها تاکنون قیمت نفت را افزایش داده و بهای نفت برنت به مرز ۸۰ دلار رسیده است.
دریای سرخ ۱۲ درصد از تجارت جهانی نفت از طریق دریا و هشت درصد از گاز طبیعی مایع (LNG) را تشکیل می دهد.
مقدار عبور نفت خام از کانال سوئز از سال ۲۰۲۰ تقریبا ۶۰ درصد افزایش یافته که به دلیل افزایش تقاضا بعد از دوران همه گیری کرونا در اروپا است.
بعلاوه اروپا نفت را از زمان تحریم اروپا علیه روسیه به دلیل درگیری اوکراین، از طریق کانال سوئز وارد کرده است.
به گفته تحلیلگر داده های حمل و نقل در شرکت ورتکسا تغییر مسیر حمل محموله های دریایی به دلیل اختلالات در دریای سرخ می تواند منجر به افزایش ۵۸ تا ۱۲۹ درصدی مدت زمانی شود که به طور معمول تانکرهای نفتی برای سفرهای متداول خود از مسیرهای اصلی جهان از جمله هند به اروپا و خاورمیانه به اروپا نیاز دارند.
این تاخیر به ویژه با توجه به آغاز زمستان در اروپا و احتمال اختلال در عرضه انرژی که می تواند به طور مستقیم خانوارها را تحت تاثیر قرار دهد، نمی تواند از نظر زمانی از این بدتر باشد.
اختلالات زنجیره تامین
این گزارش می افزاید: بیش از ۱۵ درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی از طریق دریای سرخ انجام می شود و این دریا را به یکی از مهم ترین آبراه های راهبردی در جهان تبدیل کرده است.
بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۲۳.۵ میلیون تُن کالا از طریق دریای سرخ مبادله می شود و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۲ هزار کشتی از این مسیر عبور کردند. به طور کلی ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی از این مسیر تجاری استفاده می کنند.
با این حال، به دلیل اختلالات ناشی از درگیری های اخیر، کانتینرهای تجاری کشتیرانی جهان از مسیر طولانی تر استفاده می کنند و با دور کردن از دریای سرخ، دماغه امید نیک را دور می زنند.
در نتیجه، تمام کالاها و کالاهایی که با کانتینر حمل می شوند، نه تنها دیر به مقصدشان میرسند، بلکه هزینه ها و قیمت کالاها را نیز افزایش می دهد که به خودی خود به معنای افزایش قیمت ها و افزایش کلی تورم است.
تورم و افزایش نرخ بهره
بر اساس گزارش شرکت بیمه «آلیانز ترید» اختلال در عبور محموله ها از دریای سرخ می تواند باعث افزایش ۰.۷ درصدی تورم در اروپا شود که به خودی خود بیش از گذشته احیای اقتصادی اروپا را به تاخیر می اندازد.
این امر همچنین میتواند بانک مرکزی اروپا (ECB) را مجبور کند برای حفظ تلاش های خود برای مبارزه با تورم، نرخهای بهره را برای مدت طولانیتری بالاتر نگه دارد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ۱۰ بار افزایش داده است.
نرخهای بهره بالاتر میتواند بر کسبوکارها فشار وارد کند و همچنین فعالیتهای اقتصادی بیشتر را از بین ببرد. شاخص مدیران خرید نشان می دهد که تولید منطقه یورو برای هشت ماه متوالی کاهش یافته است.
یورونیوز در ادامه آورده است که دورنمای تورم اروپا به تازگی بهبود یافته است، اما هنوز راه زیادی در پیش است. در آلمان، تورم قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه دسامبر ۳.۸ درصد افزایش داشت که بالاتر از ۲.۳ درصد در نوامبر بود.
فرانسه همچنین افزایشی را در تورم قیمت مصرف کننده ثبت کرد که در ماه دسامبر به ۴.۱ درصد رسید. این شاخص در ماه نوامبر برای این کشور ۳.۹ درصد بود.
افزایش بهای انرژی و اختلال در زنجیره عرضه احتمالا نگرانی ها اقتصادی کنونی برای کشورهای اروپایی را افزایش می دهد. تنش در دریای سرخ می تواند تبعات جدی برای جهان به طور اعم و اروپا به طور اخص داشته باشد.