شیراز – ایرنا – جشنواره فحر این روزها شور و رونق را به پرده‌های نقره‌ای شیراز آورده است، سالن‌ سینماهای میزبان، پر می‌شود از دوستداران هنر هفتم، تازه‌ترین آثار سینمایی را می بینند و سپس در تالار حافظ همراه با اساتید فن به نقد و تحلیل دیده‌هایشان می‌نشینند؛ این بار نوبت "آغوش باز" بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «آغوش باز» عنوان تازه‌ترین ساخته بهروز شعیبی، کارگردان نام‌آشنای جشنواره فیلم فجر امسال بود که در بخش اصلی برای گرفتن نشان سیمرغ رقابت می‌کند.

این اثر، فیلم دومین شب جشنواره فجر فارس در تالار حافظ و هنرشهر آفتاب بود و امشب در چهارمین شب سینما شیراز اکران می‌شود؛ "آغوش باز" شعیبی در سالن غزل تالار خافظ با حضور مسعود احمدی و سعید ذوالنوریان از فیلم‌سازان و منتقدان سینما و جمعی از سینما دوستان و دانشجویان این رشته نقد و بررسی شد.

نمایی کلی از آغوش باز

فیلم «آغوش باز» روایتگر سه داستان خانوادگی مرتبط با هم است که در قالب داستانی از برپایی یک کنسرت موسیقی جریان دارد؛ فیلم با صحنه تمرین و آماده کردن شرایط برای برپایی کنسرت و دغدغه‌ها و بحث‌های لفظی آغاز می‌شود و همین سکانس مقدمه‌ای برای رخدادهای سراسر فیلم می‌شود.

داستان "آغوش باز" در یک روز می‌گذرد؛ روز کنسرت پیام که در ابتدای صبح گروه با صحنه سوختن و نابودی دکور مواجه می‌شود و تمام روز را برای مهیا کردن آن تلاش می کنند؛ از یکسو همسر شخصیت اول داستان بدون اطلاع رفته و وظیقه نگهداری از ۲ فرزند پسر و دختر به دوش پیام افتاده است، در روایت دیگر با زندگی مردی با همسر خود روبروییم که مبتلا به آلزایمر است و در پایان مشخص می شود که والدین پیام هستند و روایت دیگر زندگی حامی مالی(اسپانسر ) برپایی کنسرت با همسرش که طراح لباس و دکور نیز هست در سکانس نخست با خواننده درگیری لفظی پیدا می‌کند و در نهایت مشخص می‌شود که او دکور را تخریب کرده است.

بیشتر صحنه‌های این فیلم به رفت و آمد و تقلا برای فراهم کردن شرایط برپایی کنسرت پیام و تلاش برای مطلع نشدن او از وضعیتِ پیش آمده می‌گذرد و در پایان، از سه داستان جاری در فیلم رمزگشایی می‌شود.

حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی، مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی، هاتف شعیبی و نفس نکی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

آغوش باز روی میز نقد و تحلیل

این فیلم مانند دیگر آثار اکران شده در شیراز با استقبال پرشمار سینمادوستان شیرازی مواجه شد و براساس مشاهده خبرنگار ایرنا، ظرفیت تالار حافظ تقریبا تکمیل شده بود.

اما رضایت از این فیلم، دستکم آنطور که از لابه‌لای پرسش و پاسخ‌های سالن غزل شنیده می‌شد چندان مطلوب نبود.

این فیلم بر روی میز نقد و تحلیل مسعود احمدی و سعید دوالنوریان قرار گرفت و در ادامه با اظهارنطر و سوالات تماشاچیان این فیلم ادامه یافت.

آغوش باز، مظروفی که در ظرف تهران نمی‌گنجد

سعید ذوالنوزیان، منتقد سینما تحلیل خود را با این توضیخ آغاز کرد که ما در سینما چیزی به نام "نشانه " داریم که شخصیت دارد؛ ما در صحنه نخست و سراسر فیلم نمای برج آزادی را می‌بینیم و با ملو درامی مواجهیم که در کلانشهر تهران می‌گذرد.

او ادامه داد: برج آزادی یعنی قرار است داستان در تهران رخ دهد و تهران یعنی شلوغی و ازدحام و جایی که نمی‌توان به سرعت به همه کارها رسید.

ذوالنوریان گفت: این در حالی است مه در طی داستان یک روزه چندین و چندبار مسافت‌های مختلف به صورت رفت و برگشتی طی شد و همچنان فرصت باقی بود.

به گفته این منتقد سینما در این فیلم شاهد شکست روابط علت و معلولی و شکست قرارداد تطبیق زمان روایی و واقعی یودیم؛ اگر فیلم سوررئال بود این شکست زمان پذیرفتنی بود اما در این ملودرام دافعه ایجاد کرد.

او در یک کلام اظهار کرد: "آغوش باز مظروفی بود که در ظرف تهران نمی‌گنجید"، و انگار در شهری کوچک‌ رخ می‌داد.

شنیدن بوی بورژوازی در "آغوش باز"

این منتقد سینمای درباره محتوای "آغوش باز" نیز گفت: بوی بورژوازی از سینمای ما شنیده می‌شود؛ در صحنه های مختلف این فیلم با ویلا و کنسرت و سازها و خانه‌هایی مواجهیم که بیان کننده سبکی از زندگی هستند؛ برج آزادی نشانه این اثر سینمایی بود اما این زرق و برق در کجای زندگی مردم قرار داد؟

او البته بیان مشکلاتی مانند زندگی با همسرزی مبتلا به آلزایمر را مثبت ارزیابی کرد، اما گقت: این مسائل "یونیفرمی بدبو پوشیده بود" و با نگاهی "هندی وار" روبرو بودیم.

ذوالنوریان بهترین بازیگر فیلم را دختر کوچک شخصیت مخست داستان (نفس) دانست چرا که واقعی‌ترین بازی و کاراکتر را به واقعیت داشت.

"آغوش باز" می‌تواند در گیشه موفق باشد

مسعود احمدی دیگر منتقد حاضر در این نشست نقد و بررسی معتقد بود که با فیلمی "سانتی مانتال" روبرو بودیم که چندان با واقعیت نزدیک نبود.

از نظر او این ساخته بهروز شعیبی هرچند برای حشنواره موفق نیست اما می تواند در گیشه موفق باشد.

"آغوش باز" پنجمین حضور بهروز شعیبی در جشنواره فیلم فجر در مقام کارگردان بوده و علاوه بر این شعیبی سابقه داوری دو دوره از این رقابت‌ها را هم دارد. بهروز شعیبی پس از فیلم‌های بدون قرار قبلی، روز بلوا، دارکوب، سیانور و دهلیز است به سراغ یک داستان عاشقانه رفته است..

جشنواره فیلم فجر در سه سینمای شیراز در جریان است در مجموع، تالار حافظ، هنرشهر آفتاب و سینما شیراز ۱۷ فیلم را در ۴۲ نوبت اکران می‌کنند.