همدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان گفت: اعتبارات عمرانی همدان در بخش استانی (به جز ملی) در ابتدای سال جاری ۱۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال بود که این رقم به ۱۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

تورج الوانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نزدیک به ۴۵ درصد از این اعتبارات تاکنون تخصیص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان اظهار کرد: میزان اعتبارات عمرانی استان همدان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی محدود به بودجه استانی نمی شود، یادآور شد: اعتبارات عمرانی یاد شده مختص بودجه استانی بوده و بخشی از اعتبارات عمرانی نیز به شکل ملی است که به طرح های نیمه کاره و یا در دست اجرای استان تخصیص داده می شود.

این مسوول با بیان اینکه نکته مهم و مثبت اعتبارات عمرانی امسال تخصیص نقدی بود به طوری که تا امروز ۹۵ درصد تخصیص های انجام شده به صورت نقدی پرداخت شده است که یکی از مزایای پرداخت نقدی به جای روش های دیگر مانند اوراق این است که تورم سالیانه مشمول آن نمی شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان اظهار کرد: در سال جاری به جای اینکه منبع اعتباری در اختیار دستگاه ها قرار گیرد و آنها اعتبارات را هزینه کنند در ابتدا اولویت ها از آنها استعلام شده و اعتبارات برای بخش های مورد نیاز یا محروم مورد استفاده قرار گرفته است.

الوانیان با بیان اینکه دولت می کوشد تا به جای افزایش اسمی اعتبارات میزان تخصیص و پرداخت ها را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در بودجه سال ۱۴۰۳ به دنبال این است که سهم اعتبارات عمرانی را به ریال افزایش ندهد بلکه بر روی تخصیص تمرکز داشته باشد چرا که از سال های قبل طرح نیمه تمام زیادی وجود داشته و اولویت تکمیل طرح های نیمه تمام است.

وی با بیان اینکه در استان همدان سن طرح های عمرانی زیاد نیست و متوسط سن نسبت به بقیه کشور کمتر است، ادامه داد: قرار است بسیاری از طرح های نیمه تمام اولویت دار ۲ ساله تکمیل است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: علاوه بر این اعتبارات برخی از طرح ها از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود که در این راستا، هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های ملی استانی شده و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل توازن برای استان پیش بینی و درنظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان، تکمیل طرح های آبرسانی را از اولویت های استان در پیشبرد پروژه های عمرانی عنوان کرد و گفت: برای طرح آبرسانی از سد تالوار به شهر همدان در قانون بودجه ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد و امسال ۷۰۰ میلیارد ریال بود و تاکنون ۱۵ هزار میلیارد ریال جذب این طرح شده است.

وی خاطر نشان کرد: استان همدان هزار و ۶۰۰ طرح نیمه تمام و در مرحله بهره برداری دارد که در سامانه دارایی های دولت بارگذاری شده است.