بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان گفت: ۴۰ فقره تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به میزان ۲۰ میلیارد ریال از ابتدای سالجاری تاکنون به فعالان این حوزه در شهرستان پرداخت شد.

حمید رازقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این میزان از تسهیلات به فعالان حوزه های گلیم، سفره کردی، جاجیم، انواع کناره، چاروق دوزی، کیف دوزی، معرق کاری و البسه ترکمنی و کردی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: میزان این تسهیلات برای هر هنرمند از ۴۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیاد ریال متغیر است که با توجه به سود پایین و بازپرداخت بلندمدت نسبت به سال های گذشته با استقبال صنعتگران همراه بود.

به گزارش ایرنا، تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد به دولت اجازه می دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

ثبت نام ۱۳۶ هنرمند در سامانه رصد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان عنوان کرد: تاکنون ۱۳۶ هنرمند صنایع دستی این شهرستان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه رصد ثبت نام کرده اند و متقاضی دریافت هستند.

وی عنوان کرد: بانوان بیش از ۷۰ درصد فعالان این حوزه در شهرستان را تشکیل می دهند و بیشتر در رشته های گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

رزاقی در ادامه گفت: بازدید و نظارت از کارگاه های صنایع دستی در تمام طول سال در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۴۰۰ مورد بازدید از فعالیت هنرمندان در کارگاه ها انجام شده است.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.