۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85386375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ فقره تسهیلات صنایع دستی در شیروان خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان گفت: ۴۰ فقره تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به میزان ۲۰ میلیارد ریال از ابتدای سالجاری تاکنون به فعالان این حوزه در شهرستان پرداخت شد.

حمید رازقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این میزان از تسهیلات به فعالان حوزه های گلیم، سفره کردی، جاجیم، انواع کناره، چاروق دوزی، کیف دوزی، معرق کاری و البسه ترکمنی و کردی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: میزان این تسهیلات برای هر هنرمند از ۴۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیاد ریال متغیر است که با توجه به سود پایین و بازپرداخت بلندمدت نسبت به سال های گذشته با استقبال صنعتگران همراه بود.

به گزارش ایرنا، تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد به دولت اجازه می دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

ثبت نام ۱۳۶ هنرمند در سامانه رصد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان عنوان کرد: تاکنون ۱۳۶ هنرمند صنایع دستی این شهرستان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه رصد ثبت نام کرده اند و متقاضی دریافت هستند.

وی عنوان کرد: بانوان بیش از ۷۰ درصد فعالان این حوزه در شهرستان را تشکیل می دهند و بیشتر در رشته های گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

رزاقی در ادامه گفت: بازدید و نظارت از کارگاه های صنایع دستی در تمام طول سال در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۴۰۰ مورد بازدید از فعالیت هنرمندان در کارگاه ها انجام شده است.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha