تهران - ایرنا - کارشناس مسائل منطقه گفت: درخواست آمریکا از اسرائیل مبنی بر توقف حملات به رفح تنها متاثر از خواست مجامع بین‌المللی و موضوعات حقوق بشری نیست، بلکه آنها می‌بینند که دولت‌های عربی هم از آنها می‌خواهند که این حمله متوقف شود تا آنها بتوانند که جلوی ارتش‌ها و ملت‌های خود را بگیرند.

جعفر قنادباشی روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در خصوص آخرین تحولات جنگ غزه با توجه به حملات اخیر رژیم صهیونسیتی به رفح علی رغم هشدارهای غرب و آمریکا اظهار داشت: تنها یکی از دلایل انتقادات و مخالفت‌های غربی‌ها نسبت به حمله و تجاوزات اسرائیل در رفح، موضوع حقوق بشر به عنوان یک مولفه تأثیرگذار است.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل و اهرم‌های فشاری که طرف غربی را وادار به مخالفت با رویکرد اسرائیل در رفح کرده، فشار افکار عمومی در جهان است که دیدیم برخی به نشانه اعتراض به این اقدام رژیم صهیونیستی به سمت کنگره آمریکا حرکت کردند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: با توجه به تراکم جمعیتی که در رفح وجود دارد، این نگرانی هست که فاجعه‌ای بدتر از آنچه که در غزه رخ داد، اتفاق بیافتد.

قنادباشی افزود: دولت‌های عربی بیشترین درخواست را از آمریکا و انگلیس داشتند که جلوی اسرائیل در رفح را بگیرند زیرا آنها نمی‌توانند جلوی خشم و خروش ملت‌های خود را بگیرند. همچنین برخی معتقدند که ممکن است خواسته‌های ضد اسرائیلی در منطقه متعاقب حملات رژیم صهیونیستی به رفح منجر به ایجاد طوفان الاقصی ثانی شود.

وی ادامه داد: در واقع درخواست آمریکایی‌ها از اسرائیل مبنی بر توقف حملات به رفح تنها متاثر از خواست مجامع بین‌المللی، موضوعات حقوق بشری و افکار عمومی در جهان نیست، بلکه آنها می‌بینند که دولت‌های عربی هم از آنها می‌خواهند که این حمله متوقف شود تا آنها بتوانند که جلوی ارتش‌ها و ملت‌های خود را بگیرند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: غربی‌ها احساس می‌کنند که اگر حمله به رفح انجام شود ممکن است همه مراکز نفتی آنها در معرض خطر قرار گیرد و این نگرانی آنها متعاقب اتفاقات باب المندب و اقدامات بازدارنده مقاومت یمن، امری است که به واقعیت هم نزدیک است.