به گزارش ایرنا از سازمان پزشکی قانونی کشور، آمارهای توصیفی و تحلیلی از حوادث و آسیب های اجتماعی منبع اطلاعاتی مفیدی برای بررسی ابعاد مختلف این حوادث و در نظر گرفتن تمهیدات و راهکارهایی برای رفع دلایل بروز آن و کمک به کاهش وقوع آنها است؛ از جمله این موارد می توان به آمارهای تحلیلی و توصیفی تصادفات رانندگی اشاره کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ توسط سازمان پزشکی قانونی گردآوری و منتشر می شده است؛ این آمار در برگیرنده جزئیات مفید و قابل توجهی از دلایل مرگ در حوادث رانندگی است که در این گزارش به جزئیاتی از تصادفات موتورسواران و دلایل مرگ آنان در فاصله زمانی پنج ساله (از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) اشاره می شود.
براساس این گزارش، تلفات موتور نسبت به کل متوفیات حوادث رانندگی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد، در فاصله سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند، این رقم ۲۲ درصد کل تلفات حوادث رانندگی این محدوده زمانی را شامل می شود.
تهران بیشترین و ایلام کمترین تلفات موتورسواران
بنا به این گزارش در طول پنج سال (فاصله سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) استان های تهران با یکهزار و ۷۸۲، فارس با یکهزار و ۷۱۷ وخراسان رضوی با یکهزار و ۴۳۷ فوتی بیشترین و استان های ایلام با ۷۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۷ و اردبیل با ۱۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات موتورسوار را داشته اند. این در حالی است که استان های گلستان با ۳۸.۱ درصد، بوشهر با ۳۵.۴ درصد و هرمزگان با ۳۲.۹ درصد بالاترین و استان های کرمانشاه با ۸.۹ درصد، ایلام با ۱۰.۴ درصد و اردبیل با ۱۰.۸ درصد پایینترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل متوفیات حوادث رانندگی را داشته اند.
این گزارش میافزاید: در این سال ها ۳۸.۸ درصد تلفات موتورسواران در راههای درونشهری،۴۸.۱ درصد در جاده های برونشهری،۱۱ درصد در راههای روستایی و ۲.۱ درصد در سایر مسیرها جان خود را از دست داده اند. از کل تلفات موتورسواران نیز ۹۶.۱ درصد مرد و ۳.۹ درصد زن بودند.
نزدیک به نیمی از موتورسوران بر اثر ضربه به سر فوت می کنند
بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، درصد قابل توجهی از تلفات موتورسواران در گروه های سنی زیر ۴۰ سال و در افراد جوان هستند. در فاصله سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۶۶.۲ درصد از کل تلفات موتورسواران در محدوده سنی کمتر از ۴۰ سال قرار داشتند که رقمی قابل توجه است.
بر اساس این گزارش، از لحاظ سطح تحصیلات نیز ۷۶.۳ درصد از تلفات موتورسواران بیسواد و یا دارای تحصیلات پایین تر از دیپلم بودند؛ شغل ۴۱.۱ درصد آنان نیز آزاد،۱۷.۹ درصد کارگر، ۱۱.۹ درصد دانش آموز، ۸.۶ درصد کشاورز و مابقی در سایر مشاغل و یا نامعلوم بودند.
آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد که با وجود تأکیدات بسیار بر استفاده از کلاه ایمنی، متأسفانه همچنان شاهد هستیم که علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر است.
این گزارش خاطرنشان کرده است: در این محدوده زمانی ۴۸.۵ درصد موتورسواران به علت ضربه به سر، ۲۶.۱ درصد به دلیل شکستگیهای متعدد، هفت درصد خونریزی و ۱۴.۶ درصد به چند علت متعدد جان خود را از دست داده اند. علت مرگ ۳.۸ درصد سایر عوامل بوده است.
بر اساس این گزارش در این سال ها نحوه تصادف منجر به فوت ۷۸.۹ درصد از موتورسواران برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و ۱۰.۴ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، همچنین ۷۸.۹ درصد از موتورسواران راننده وسیله نقلیه و ۱۹.۸ درصد ترک موتور بوده اند.
همچنین خودروی درگیر با موتورسوار متوفی به ترتیب عبارت بودند از خودروی سواری ۴۲.۷ درصد، وانت بار ۱۰.۵ درصد، موتور سیکلت ۹.۵ درصد، کامیون و تریلی ۹.۲ درصد، اتوبوس و مینی بوس ۱.۷ درصد و ۸.۴ درصد خودروهای دیگر بوده است. موتور ۱۸ درصد از افراد متوفی نیز خودروی درگیر نداشته است.