به گزارش ایرنا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خانمحمدی ضمن ابلاغ دستورالعمل ساخت، توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی، اظهار دات: طراحی، ساخت و تجهیز آزمایشگاه در راستای توسعه و غنیسازی واحد اطلاعات، منابع و محیطهای یادگیری آموزش و پرورش در سطح مدارس به عنوان محیط تعلیم و تربیت در راستای برقراری تعامل اثربخش مدارس با رعایت اصل غنیسازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاهها مورد توجه و تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ایده اولیه طرح در یکی از سفرهای استانی توسط وزیر آموزش و پرورش مطرح و دستورالعمل مربوطه در جلسات کارشناسی و هم اندیشی تهیه شده است، افزود: با توجه به گسترش مراکز آموزشی در کشور و تخصیص بخش زیادی از اعتبارات مراکز آموزشی برای خرید و تأمین تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، ساماندهی تجهیزات مذکور امری ضروری به نظر می رسد. طبق بررسی های به عمل آمده، این تجهیزات در قالب آزمایشگاههای کوچک و پراکنده، در قسمت های مختلف آموزشی جانمایی و تعداد قابل توجهی از آنها به صورت موازی توسط مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی خریداری شده است. با وجود هزینههای زیادی که صرف آن شده، بهره برداری کافی از آنها صورت نگرفته و برخی از این تجهیزات به دلیل نگهداری نامناسب و عدم استفاده صحیح، غیرقابل استفاده و مستهلک شده است.
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: فضای آزمایشگاهی ذیل برنامه توسعه فیزیکی پژوهشسراها تعریف و به منظور تنوع بخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی نیز ساخت و تجهیز چنین فضاهایی در راستای تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است، از اینرو سازمان نوسازی مدارس کشور با هدف ساماندهی وضعیت موجود تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی از نظر نرمافزاری و سختافزاری همسو با سند تحول و زیر نظام فضا و تجهیزات »دستورالعمل ساخت، توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی « در مدارس و پژوهشسراها را تدوین و جهت اجرا ابلاغ کرده است.
اجرای مجتمعهای آموزشی و پرورشی در کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم درباره اهم اهداف ساماندهی و ایجاد آزمایشگاه مرکزی ادامه داد: نهادینه کردن فرهنگ اشتراکگذاری منابع و توانمندیهای علمی و آزمایشگاهی (سخت افزاری و نرم افزاری فضاهای آموزشی)، امکان برنامه ریزی و مدیریت خدمات آزمایشگاهی ،متمرکز شدن تجهیزات آزمایشگاهی جهت ارائه خدمات بهینه پژوهشی و فناوری توسط کارشناسان آموزش دیده و متخصص، زمینه سازی برای مدیریت نگهداری و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی، ایجاد شبکه آزمایشگاهی در سطح مدارس با محوریت آزمایشگاه مرکزی، تسهیل در بهره برداری بهینه از آزمایشگاه ها و کارگاه های موجود در مدارس، تسهیل خدمات رسانی در شبکه آزمایشگاههای علمی ایران و امکان مشارکت فعال در اجرای پروژه های تحقیقاتی استانی، ملی و بین المللی از اهدف مهم در این اقدام تحولی است.
خان محمدی با اشاره به موضوع و اولویتهای اجرایی این طرح، خاطرنشان کرد: با توجه به در دست اجرا بودن مجتمعهای آموزشی و پرورشی در کشور و نیز برنامهریزی برای طراحی و اجرای عملیات عمرانی جدید موردنیاز کشور، نسبت به اولویت بخشی فضای آزمایشگاه مرکزی در این فضاها مطابق مفاد برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان گزینه میان مدت اقدام میشود.
این مقام مسئول درباره تامین منابع مالی این طرح اضافه کرد: خیرین همواره در طرحهای مهم و توسعه ای پیشقدم بوده اند، ضمن اینکه بخشی از اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت ها را می توان به این سمت هدایت نمود ، در کنار آن اعتبارات استانی و ظرفیت های قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز کمک حال ما در اجرایی سازی این دستورالعمل مهم خواهند بود.
مطابق این دستورالعمل ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانها موظف هستند با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان، ضمن شناسایی آزمایشگاههای هدف در هر شهر و برنامهریزی اجرایی در پروژههای موجود و در دست اجرا، باید گزارش پیشرفت کار و عملکرد اجرایی دستورالعمل را هر دو ماه یکبار به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارسال کنند.