سنندج- ایرنا- "مهدی ضیایی" نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان گفت: در صورت ورود به مجلس، اولویت کاری بنده احیای واحدهای تولیدی و اشتغالزایی از این طریق خواهد بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کردستان و کمک به شناساندن بهتر آنها به مردم و اعلام برنامه‌هایشان، اقدام به انجام مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات با موضوعات استانی و ملی کرده ‌است و تا روز چهارشنبه (براساس قانون زمان تبلیغات) فرصت برای حضور همه نامزدها وجود دارد.

مشروح گفت و گوی ایرنا مرکز سنندج با "مهدی ضیایی" نامزد حوزه انتخابیه قروه و دهگلان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه می آید.

ایرنا: خودتان را معرفی کنید و از میزان تحصیلاتتان بگویید.

ضیایی: مهدی ضیایی هستم تحصیلکرده رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد خوانده ام و از حوزه انتخابیه قروه و دهگلان در خدمت شما هستم.


ایرنا: شغل شما چیست و فکر می کنید چقدر در حوزه کاریتان موفق بوده اید؟

ضیایی: بنده کارمند رسمی دولت و زیر مجموعه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هستم. در کار خود تا جایی که توانستم تلاش کردم و در آن زمانی که در اختیار دولت بودم، حداکثر استفاده را کردم.

خارج از بحث کاری، دغدغه اقتصادی در استان های کردستان، قزوین، زنجان و مرکزی، فعالیت های اقتصادی با مشارکت مردم داشتم. در همین راستا تلاش کردم و امیدواریم مفید باشد.

ایرنا: از قدرت مجلس برای حل مسائل اساسی کشور بفرمایید.

ضیایی: همانطور که امام راحل فرمودند، مجلس در راس امور قرار دارد. اگرچه مشکلات اصلی کشور، مسائل فرهنگی است ولی همان مسائل ریشه در اقتصاد دارد. چون غالب مشکلات مردم اقتصادی است، اگر بتوانیم یک سری قانون گذاری های اقتصادی برای استفاده از برنامه هفتم توسعه و بهره گیری کل جامعه از این برنامه ها داشته باشیم می تواند تاثیر بسزایی در جامعه و بهبود کیفیت زندگی مردم داشته باشد.

ایرنا: مجلس شورای اسلامی چه نقشی در مسئله مبارزه با فساد و حذف بسترهای فسادزا دارد؟

ضیایی: فکر می کنیم این حرکت باید از خود نمایندگان مجلس شروع شود. ما اگر خودمان شفافیت داشته باشیم. شفافیت در بحث آرا یک سری الزاماتی هست که قدرت تفکیک مسائل کلان را نداشته باشند ولی وقتی برای هر موضوعی از مردم منطقه درخواست می شود که همکفری کنند، در همه حوزه ها می توانند در تصمیم گیری ها و شفاف سازی ما را یاری دهند. پس اول باید خودمان شفاف سازی داشته باشیم و بتوانیم با رصد کامل مشکلات را بررسی کنیم و به آن هدف نهایی که مبارزه با فساد است دست یابیم.

ایرنا: کدام مورد برای شما مهمتر است؟ مشارکت حداکثری یا پیروزی خودتان در انتخابات؟

ضیایی: هدف اول ما مشارکت حداکثری و دوم انتخاب فرد اصلح است بلاخره شورای نگهبان تعدادی را تایید کرده که مردم باید تشخیص دهند کدام افراد قول واهی می دهند یا ما را گمراه کنند. قطعا مشارکت حداکثری هدف اول ماست.

ایرنا: اولین مسئله ای که در صورت ورود به مجلس برای استان پیگیری خواهید کرد، چیست؟

ضیایی: استان کردستان جزو جوان ترین استان های کشور است و جزو استان هایی است که در بحث بیکاری رنج می برد. مشکل اصلی کشور و استان و شهرستان ها مسائل اقتصادی، معیشت و بیکاری جوانان و مشکلات سرپرستان خانوار و تورم است.

ولی اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم، برنامه ای که من از چند سال قبل داشتم و روی آن تحقیق کردم، بحث احیای واحدهای تولیدی است که ما می توانیم از این طریق بیشترین اشتغالزایی را داشته باشیم من لیست واحدهای تولیدی که در تملک بانکهاست را دارم اگر بتوانیم با سرمایه گذاری حداقلی مردم و مشارکت مردم در امر اقتصادی برگردانیم و اشتغالزایی فراوان داشته باشیم. سرمایه ما معادن و کشاورزی هست ولی درصدش قابل توجه نیست؛ بزرگترین سرمایه ما مردم و جوانان هستند.

ایرنا: مهمترین مسئله و چالش حوزه انتخابیه خودتان چیست و اینکه چه برنامه ای در این رابطه دارید؟

ضیایی: مشکلات حوزه انتخابیه متاثر از سه موضوع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. مسائل اقتصادی در زندگی همه ما تاثیر دارد تا مسائل کلان کشوری.

اگر بتوانیم احیای واحدهای تولیدی و تاسیس شرکت تعاونی های توسعه وعمران شهرستانی را انجام دهیم، البته این شرکت تعاونی ها یک سری ویژگی و با تعاونی های دیگر فرق دارد که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و شورای نگهبان تایید کرده و دولت ملزم بوده اجرا کند که متاسفانه کامل انجام نشده است. اگر این بحث را در حوزه انتخابیه خودمان محقق کنیم تمام مردم می توانند از مزیت ها و ظرفیت های آن کنند.

در حوزه فرهنگی، هنرمندانی داریم که در مجامع ملی رتبه کسب کرده اند، ولی فارغ از اینکه سالن آمفی تئاتر برای آنان در بحث تمرین داشته باشیم. مشکلات این قشر و معلمان را حل کنیم.

بحث اجتماعی که ناشی از اعتیاد، طلاق و بیکاری جوانان است و برای این موضوع یک سری برنامه ریزی داشته باشیم که به حداقل برسانیم. طلاق و مشکلات خانوادگی شدت پیدا کرده و همین مسائل اقتصادی موجب اتفاقات فرهنگی و اجتماعی ناخوشایند شده است.

ایرنا: اگر نماینده شوید چکار می کنید؟

ضیایی: متعهد می شوم اگر نماینده شوم، صفر تا ۱۰۰ در اختیار مردم خواهم بود. همسر بنده معلم است و در صورت نماینده شدن، متعهد می شوم، همسرم در طول این چهار سال استعفا دهد و به خانه داری بپردازد تا دغدغه فکری نداشته باشیم.

ایرنا: میزان هزینه کرد تبلیغاتی شما چقدر است؟ آیا حاضر هستید به صورت شفاف اعلام کنید و اینکه منابع مالی شما از کجا تامین شده است؟

بله ۱۰۰ درصد. من حتی لیستش را هم دارم و می توانم تک به تک به شما اعلام کنم کل هزینه های تبلیغاتی من شخصی بوده و در حد استاندارد. نه اسراف و نه خودنمایی داشتیم. همه طبق تصمیم قانون گذار و ستاد انتخابات کشور و حتی کمتر از آن هزینه کردم که اسراف نباشد. من کاملا اینها را شفاف می کنم و هر تعهدی باشد در محضر مردم حاضرم امضا کنم.