یزد- ایرنا- ورزش زورخانه‌ای تلفیقی از فرهنگ و سنن ایرانیان و آموزه‌های دین مبین اسلام است که سابقه طولانی در یزد دارد و این استان از قطب‌های مهم این ورزش در کشور است، وجود برخی مشکلات مانع توسعه این ورزش بین نوجوانان و جوانان استان شده است.

به گزارش ایرنا، ورزش پهلوانی و باستانی نقش موثری در ترویج و تقویت روحیه پهلوانی و جوانمردی در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، به همین دلیل ترویج و توسعه آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یزد از استان‌های مطرح کشور در ورزش پهلوانی و باستانی است ولی وجود برخی مشکلات و محدودیت‌ها، ترویج و تقویت این ورزش بومی ایرانی را در استان با چالش‌هایی مواجه کرده که رفع آنها علاوه بر حمایت مسئولان، مشارکت بخش خصوصی و شهروندان را می‌طلبد.

طی سال‌های گذشته با همکاری مردم و خیران در کنار تعامل مسئولان اجرایی و ورزشی در ۱۲ شهرستان استان به خصوص در شهر یزد شاهد ساخت گود زورخانه و همچنین اقدامات متعدد برای توسعه این ورزش ملی و اسلامی و ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی هستیم ولی برخی محدودیت‌ها باعث شده تا هنوز از تمامی ظرفیت‌های این رشته در استان استفاده نشده است.

در این خصوص تعدادی از فعالان و ورزشکاران رشته پهلوانی و زورخانه‌ای استان در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مرکز یزد با تشریح سابقه این ورزش و اقداماتی که برای آن صورت گرفته، مطالبات خود مطرح کردند و حل مشکلات را مورد تاکید قرار دادند.

یکی از باستانی کاران یزدی که ۲۰ سال است در رشته ورزش پهلوانی فعالیت می کند، مشکل اصلی موجود در مسیر توسعه این رشته را نپرداختن رسانه‌های گروهی و دیده نشدن ذکر کرد کرد و گفت: باید در فضای مجازی و رسانه‌های گروهی، بخشی به اطلاع رسانی و معرفی این رشته به نوجوانان و جوانان اختصاص یابد.

"رضا قاسمی" افزود: برای فرهنگ سازی و توسعه هر فعالیت ورزشی باید رسانه‌های گروهی با آن توجه داشته باشند در حالی که ورزش باستانی جزو ورزش ملی و دینی است و در کشورمان سابقه طولانی دارد ولی کمتر در فضای مجازی و رسانه‌ها به آن می‌پردازند.

وی بیان کرد: در گذشته شاهد حضور بیشتر نوجوانان و جوانان در گودهای زورخانه در مناطق مختلف استان بودیم که هم‌اکنون حضور این قشر کم‌رنگ شده است و باید برای حفظ این ورزش و توسعه آن در کنار اقدامات مختلف بیش از گذشته رسانه‌های گروهی همکاری کنند.

در زمانی که دشمنان با همه وجود در قالب جنگ ترکیبی و تبلیغاتی برای ضربه زدن به ارزش‌ها و اعتقادات نسل جوان وارد میدان شده‌اند بدون شک ورزش و ورزش باستانی نقش مهمی در شکست اهداف آنها دارد و جوانی که اهل ورزش باشد کمتر دچار آسیب‌ها می‌شوددیگر باستانی کار یزدی نیز اعتقاد دارد که عمده کارهای زورخانه‌ها و محل ورزش باستانی و پهلوانی در محلات توسط خیران و عموم علاقه مندان پیگیری و اقدام می‌شود و کار خوبی است و باید ادامه یابد ولی در کنار مردم باید حمایت‌های دولتی نیز افزایش یابد.

"رضا زارع" افزود: اگر همان طوری که به برخی از رشته‌های ورزشی امکانات و بودجه اختصاص پیدا می‌کند از محل اعتبارات دولتی نیز حمایت و همراهی بیشتری صورت گیرد، قطعا شاهد یک تحول بزرگ در بعد سخت افزاری و نرم افزاری در ورزش باستانی می‌شدیم .

"حسینعلی دهقان" که مرتب در محله بغداد آباد مهریز به ورزش باستانی می‌پردازد بر گسترش این رشته با همکاری آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید این رشته ملی و مذهبی با همکاری مربیان ورزش در مدارس تبلیغ شود.

وی بیان کرد: در زمانی که دشمنان با همه وجود در قالب جنگ ترکیبی و تبلیغاتی برای ضربه زدن به ارزش‌ها و اعتقادات نسل جوان وارد میدان شده‌اند، بدون شک همه فعالیتهای ورزشی و ورزش باستانی نقش مهمی در شکست اهداف آنها دارد و جوانی که اهل ورزش باشد کمتر دچار آسیب‌ها می‌شود.

وی گفت: ورزش باستانی همراه با معنویت است و روح انسانیت و اخلاق را گسترش می‌دهد و هرچه برای توسعه و گسترش آن بین مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تلاش شود باز کم است و امیدواریم به دلیل اهمیت موضوع شاهد یک اقدام جدی و موثر برای توسعه آن باشیم .

یکی از کارشناسان ورزش یزد هم گفت: ورزش‌های زیادی وجود دارد ولی رشته باستانی و پهلوانی جزو ورزش ملی ماست و باید برای توسعه آن از ظرفیت صنایع و معادن به عنوان حامی مالی استفاده شود و برگزاری مسابقات، جشن‌ها و کارهای فرهنگی و رسانه‌ای در تقویت آن ضروری است و باید در اولویت باشد.

"حسین اعتماد" افزود: هم‌اکنون در برخی محلات قدیم و جدید محل‌هایی برای ورزش پهلوانی با همت و همراهی مردم و خیران ایجاد شده و اقداماتی سالانه انجام می‌شود ولی برای یزد کافی و جوابگو نیست و انتظار می‌رود با همراهی بیشتر خیران و صنایع این ورزش تقویت شود.

همچنین دبیر هیات ورزش‌های پهلوانی و باستانی یزد می‌گوید: هم‌اکنون در سطح استان ۱۱۲ زورخانه در بافت قدیم و جدید در ۱۲ شهرستان استان وجود دارد که از این تعداد ۳۳ مورد آن در شهر یزد است و تاکنون بیش از چهار هزار باستانی کار در استان ثبت سامانه شدند.

"محمد هاشم روغنی" افزود: ۹ زورخانه دیگر شامل سه زورخانه در شهر یزد و بقیه در ۱۱ شهرستان دیگر استان در دست ساخت است که امیدواریم با همت و همراهی بیشتر مسئولان و خیران شاهد بهره برداری از آنها در سال آینده باشیم.

وی بیان کرد: عمده مشکل ورزش باستانی یزد کمبود بودجه و برخی امکانات برای زورخانه‌ها است که به دلیل صنعتی و معدنی بودن استان یزد، انتظار می رود، صنایع و معادن بیش از گذشته به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و حوزه ورزش را در انجام برنامه‌های فرهنگی و وززشی یاری دهند.

ورزش زورخانه‌ای در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه این ورزش در استان یزد به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد، یزد در زمینه ورزشی باستانی بعد از استان های کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم کشور قرار دارد.

در تاریخ معاصر استان یزد در رشته ورزش باستانی و پهلوانی نام مشاهیری مانند «پهلوان بزرگ یزدی»، «پهلوان ابراهیم حلاج» و «پهلوان محمدعبدل معروف به پهلوان کوچک» ثبت شده که نشان از قدمت ورزش پهلوانی زورخانه ای در یزد دارد.

این ورزش مجموعه ای از حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب، آداب مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است و شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری است.

در یزد از کودک پنج ساله تا پیرمرد ۸۵ ساله در این رشته فعالیت دارند و ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می‌دهند.

استان یزد با جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر، ۵۰ هیات ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار ورزشکار بیمه شده زیرپوشش در رشته‌های مختلف دارد.