تهران- ایرنا- وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که میخائیل گالوزین معاون وزیر خارجه روسیه و لی هوی نماینده ویژه چین در امور اورسیا برای حضور روسیه در مذاکرات حل و فصل مناقشه اوکراین با یکدیگر توافق کردند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از رویترز، بر اساس این بیانیه، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا در نخستین مرحله از دومین سفر اروپایی خود با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و طرفین درباره حل و فصل سیاسی مناقشه اوکراین با یکدیگر گفت وگو کردند.

گالوزین و لی در خاتمه این دیدار اعلام کردند که دستیابی به هرگونه راه‌حل سیاسی برای حل و فصل مناقشه اوکراین بدون حضور مسکو امکان‌پذیر نخواهد بود.

لی قرار است در ادامه سفر اروپایی خود از کشورهای لهستان، اوکراین و آلمان نیز دیدار و با مقامات این کشورها درخصوص حل و فصل مناقشه اوکراین گفت وگو و رایزنی کند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.