یاسوج- ایرنا- پل چهارم (بشار) یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران به عنوان پروژه ای مهم در راستای کاهش بار ترافیک این شهر در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد و پس از حدود ۹سال پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۹۷ درصد رسیده است، با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلات و نوروز و گسیل خیل جمعیتی بسیار از گردشگران به استان، شهروندان انتظار دارند این پل قبل از عید امسال به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا،مهمترین مشکل شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد حمل و نقل و ترافیک است زیرا خیابانهای این شهر استاندارد نیست و خود شهر نیز در میان جنگل ها و مراتع قرار گرفته است در نتیجه نمی توان درون شهر کار زیادی انجام داد.

رشد بی رویه و ناهمگون یاسوج مرکز استان روز به روز بر معضلات شهری و و ترافیکی این شهر می افزاید.هر چند تاکنون اقدامات زیادی برای خروج از بحران ترافیک شهر یاسوج از سوی مسوولان صورت گرفته اما این اقدامات چندان راهگشا نبوده و همچنان نیازمند توجه کلان و بیش ازپیش است.

انتظار می رود با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر یاسوج و ورود چند صد هزار نفری گردشگران در روز های تعطیل و ایام نوروز با تامین زیرساخت های شهری زمینه جذب هر چه بیشتر گردشگران را به این شهر زیبا فراهم کرد.

وجود بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ جاذبه گردشگری، طبیعی، تاریخی و مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد، این استان را میزبان خیل عظیم گردشگران در روزهای تعطیل کرده است.

سرگذشت پل چهارم بشار در یک نگاه

رودخانه بشار شاهرگ حیاتی یاسوج است که شهر یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.

برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.

رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود و دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پل های سوم و چهارم می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.

پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک خواهد بود.

پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.

پل چهارم بشار(پل سردار شهید نورالله یزدان‌پناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور کلنگ‌زنی شد اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

طبق اعلام شهردار وقت (نستهن مقدم) قرار بود این پل تا پایان تیر ۹۸ به بهره برداری برسد که این مهم محقق نشد و دوباره وعده افتتاح آن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ داده شد که آن هم محقق نشد.

سوم شهریورماه امسال هم معاون فنی و عمرانی شهرداری یاسوج گفته بود که در صورت تزریق اعتبارات، پل چهارم "بِشار" یاسوج ظرف ۳٠ روز آینده یعنی مهرماه امسال زیر بار ترافیک می‌رود اما این وعده هم تحقق نیافت.

سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به پروژه پل چهارم بشار اختصاص یافت، سال ۱۴۰۱ هم علی‌رغم اینکه یاسوج شهر نفتی نبود از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد و طبق اعلام حوزه عمرانی استانداری، پیمانکار پل چهارم بیشترین پول را دریافت کرده و این در حالیست که نبود پول بهانه طولانی شدن بهره برداری از این پل مطرح شده است.

طبق اعلام استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در سال ۱۴۰۱ برغم اینکه یاسوج شهر نفتی نیست از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد.

سید علی احمدزاده عنوان کرده است که تکمیل پل های مهم شهر یاسوج در سفر نخست و دوم رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و اعتبارات خوبی به آن تزریق شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: پل چهارم بشار در یاسوج مرکز این استان با همکاری شهرداری این شهر برای کاهش بارترافیکی تا قبل از عید و آغاز سال جدید تکمیل و بهره برداری می شود.

علی محمد روستا افزود: با بهره برداری از پل چهارم بشار بخش زیادی از مشکلات ترافیکی شهر یاسوج برطرف می شود .

پل چهارم بشار شهر یاسوج به عنوان پروژه ای مهم با هدف کاهش بار ترافیکی یاسوج و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد ،عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد و اکنون پس از حدود ۹سال در مراحل پایانی بهره برداری قرار گرفته است.اعتبار اولیه ساخت این پل بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود.

روستا بر ضرورت تسریع در عملیات تکمیل این پل طرح تاکید کرد و افزود: با توجه به تردد زیاد دانش آموزان و ترافیک بیش از ۲ کیلومتری در ورودی و خروجی شهر یاسوج در روزهای پایانی هفته افتتاح پل چهار بار ترافیکی یاسوج را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

باید دید با توجه به وعده مسئولان استانی آیا این پل پیش از عید نوروز افتتاح خواهد شد تا بتواند در کاهش ترافیک مرکز استان نقش ایفا کند.

رودخانه بشار شاهرگ حیاتی است که یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.

این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.

دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و افتتاح پل های سوم و چهارم می تواندبخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.

یاسوج شهری شلوغ، مهاجر پذیر و دارای حاشیه نشینی گسترده با نبود زیرساخت های ترافیک شهری روبه رو است و این وضعیت روز به روز تشدید شده و رفاه شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهره برداری از پل چهارم رودخانه "بِشار" بخشی از بار ترافیکی برای مناطقی از شهر همانند "اکبرآباد"، "نجف آباد"، "سِروک" و .... کاهش می دهد که نیازمند توجه مسوولان ارشد استان برای حل ترافیک مرکز استان به خصوص تکمیل پروژه های در حال ساخت این شهر است.

جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.