به گزارش ایرنا، دولت مردمی سیزدهم از همان ابتدای آغاز به کارش، اساس برنامه ها و سیاستهای راهبردی خود را با چاشنی محرومیت زدایی و تکمیل طرحهای نیمه تمام و تکمیلی در جای جای ایران اسلامی بویژه استانهای کم برخورداری چون کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرد.
تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی بوده است که بارها از سوی شهید جمهور مورد تاکید قرار گرفته بود؛ مرحوم آیت الله رییسی، رییس جمهور بویژه در سفرهای استانی ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام اعلام کرده بود که بنای ما این است که در استانها کارهای نیمه تمام را به سرانجام برسانیم و به غیر از بخش مسکن کلنگ زنی نکنیم.
وجود طرحهای نیمه تمام در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از چالشهای اساسی این استان است که میتواند تأثیر منفی بر روند توسعه آن در ابعاد مختلف داشته باشد.
جهانگیر شاهینی؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد به وجود ۸۰۰ طرح عمرانی نیمهکاره در استان اشاره کرده بود و گفته بود: این طرحها که از مجموع هزار و ۵۱۰ طرح عمرانی موجود در استان هستند، به دلایل مختلفی تکمیل نشدهاند.
پل چهارم بشار یاسوج یکی از همان طرح های نیمه تمامی است که همچون دملی چرکین در پیشانی شهر رها شده بود و پس از 9 سال پیشرفت فیزیکی آن به 97 درصد رسیده بود اما به دلیل برخی سو مدیریت ها و عدم اعتبارات کافی نیمه تمام باقی مانده بود.
ضرورت افتتاح پل چهارم بشار یاسوج
مهمترین مشکل شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد حمل و نقل و ترافیک است زیرا خیابانهای این شهر استاندارد نیست و خود شهر نیز در میان جنگل ها و مراتع قرار گرفته است در نتیجه نمی توان درون شهر کار زیادی انجام داد.
رشد بی رویه و ناهمگون یاسوج مرکز استان روز به روز بر معضلات شهری و و ترافیکی این شهر می افزاید.هر چند تاکنون اقدامات زیادی برای خروج از بحران ترافیک شهر یاسوج از سوی مسوولان صورت گرفته اما این اقدامات چندان راهگشا نبوده و همچنان نیازمند توجه کلان و بیش ازپیش است.
وجود بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ جاذبه گردشگری، طبیعی، تاریخی و مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد، این استان را میزبان خیل عظیم گردشگران در روزهای تعطیل کرده است.
رودخانه بشار شاهرگ حیاتی یاسوج است که شهر یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.
برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.
رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود و دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پل های سوم و چهارم می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.
پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک خواهد بود.
سرگذشت پل چهارم بشار در یک نگاه
پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.
پل چهارم بشار(پل سردار شهید نورالله یزدانپناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور کلنگزنی شد اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
طبق اعلام شهردار وقت (نستهن مقدم) قرار بود این پل تا پایان تیر ۹۸ به بهره برداری برسد که این مهم محقق نشد و دوباره وعده افتتاح آن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ داده شد که آن هم محقق نشد.
سوم شهریورماه امسال هم معاون فنی و عمرانی شهرداری یاسوج گفته بود که در صورت تزریق اعتبارات، پل چهارم "بِشار" یاسوج ظرف ۳٠ روز آینده یعنی مهرماه امسال زیر بار ترافیک میرود اما این وعده هم تحقق نیافت.
سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به پروژه پل چهارم بشار اختصاص یافت، سال ۱۴۰۱ هم علیرغم اینکه یاسوج شهر نفتی نبود از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد و طبق اعلام حوزه عمرانی استانداری، پیمانکار پل چهارم بیشترین پول را دریافت کرده و این در حالیست که نبود پول بهانه طولانی شدن بهره برداری از این پل مطرح شده است.
طبق اعلام استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در سال ۱۴۰۱ برغم اینکه یاسوج شهر نفتی نیست از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد.
سید علی احمدزاده عنوان کرده است که تکمیل پل های مهم شهر یاسوج در سفر نخست و دوم رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و اعتبارات خوبی به آن تزریق شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: پل چهارم بشار در یاسوج مرکز این استان با همکاری شهرداری این شهر برای کاهش بارترافیکی تا قبل از عید ۱۴۰۳ و آغاز سال جدید تکمیل و بهره برداری می شود اما این وعده هم محقق نشد و اکنون ۲۹ خرداد ماه امسال در آستانه افتتاح قرار گرفته است.
علی محمد روستا افزود: با بهره برداری از پل چهارم بشار بخش زیادی از مشکلات ترافیکی شهر یاسوج برطرف می شود .
پایان انتظار مردم برای تکمیل طرح نیمه تمام پل چهارم
شهردار یاسوج از پایان انتظار برای افتتاح پل شهید یزدانپناه خبر داد و افزود: پل شهید نوراله یزدانپناه معروف به پل چهارم امروز (سه شنبه) با حضوروزیر کشور سردار احمد وحیدی ،معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و مسولان استانی به بهره برداری می رسد.
کیوان آشنا تصریح کرد: عرشه این پل که یکی از ابرسازه های شهر یاسوج است، ۱۱۵ متر طول و زیر گذر آن نیز ۷۰ متر است.
آشنا ادامه داد: مجموع طول این پل با احتساب رمپ ۴۰۰ متر و شامل ۴ لاین رفت و برگشت است.
شهردار یاسوج ابراز کرد: برای این پروژه معادل چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی بیان کرد: امید است با بهره برادری از این پل بخشی از ترافیک ورودی شهر یاسوج کاهش پیدا کند و کام مردم قدرشناس شهر یاسوج شیرین شود.
عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پل چهارم بشار یاسوج
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه احداث پل چهارم بشار سال ۹۴ با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان آغاز شد که بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال آن در مدت هشت ماه اخیر بوده است.
علی محمد روستا بیان کرد: این پروژه ۱۵۰ متر طول، ۲۰ متر عرض و دارای چهار باند رفت و برگشت و زیرگذر به طول ۷۰ متر است.
وی افزود: احداث پل چهار بشار کمک شایانی به کاهش ترافیک شرق و شمال شرق مرکز استان دارد و موجب تسهیل در عبور و مرور به بیمارستان امام سجاد، دانشکده پیراپزشکی و منطقه سروک میشود که در سفر وزیر کشور به استان پس از ۹ سال به بهرهبرداری میرسد.
رودخانه بشار شاهرگ حیاتی است که یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.
این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.
دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و افتتاح پل های سوم و چهارم می تواندبخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.
یاسوج شهری شلوغ، مهاجر پذیر و دارای حاشیه نشینی گسترده با نبود زیرساخت های ترافیک شهری روبه رو است و این وضعیت روز به روز تشدید شده و رفاه شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.
بهره برداری از پل چهارم رودخانه "بِشار" بخشی از بار ترافیکی برای مناطقی از شهر همانند "اکبرآباد"، "نجف آباد"، "سِروک" و موارد دیگر کاهش می دهد که نیازمند توجه مسوولان ارشد استان برای حل ترافیک مرکز استان به خصوص تکمیل پروژه های در حال ساخت این شهر است.
جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.
نظر شما