همدان - ایرنا- معاون قضایی ، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: با همکاری بانکها میزان پرونده های صدور حکم رشد در این استان به تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ فقره کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، عباس نجفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مراکز مشاوره ای درکاهش تعداد پرونده طلاق موثر است و در همدان مراکز مشاوره رایگان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال راه اندازی پنج مرکز مشاوره در سایر شهرستانهای رزن، اسدآباد، فامنین، نهاوند، تویسرکان و ملایر هستیم ادامه داد: در این مراکز مشاوره های روانشناسی، مذهبی و حقوقی ارائه می شود.

معاون قضایی ، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به اینکه مشاوره ها نقش مهمی در تصمیم گیری قاضی موثر دارند و برای نوجوانان رویکرد اصلاح گرایانه است، یادآور شد: مراکز مهر برای ملاقات فرزندان طلاق است که قبلا در کلانتری ها انجام می شد و اکنون در مکانهای آرامی که به آنها اختصاص داده شده است، انجام می شود.

وی با بیان اینکه مشاوره اطفال نیز در دادگستری همدان راه اندازی شده تاکید کرد: نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت و در یک محیط خدمات آموزشی پرورش پیدا می کنند.

نجفی درباره تفاوت آمار طلاق از سوی دستگاههای مختلف گفت: دقیق ترین آمار طلاق را سازمان ثبت احوال می دهد.

وی توهین و سرقت را جرم های اول و دوم در استان همدان خواند و تاکید کرد: در حوزه سرقت از منازل ، مردم باید از ابزارهای مراقبتی لازم استفاده کنند.

معاون قضایی ، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از تشکیل پرونده های قضایی باید استفاده شود، تصریح کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی به مردم برای افزایش اطلاعات حقوقی فعالیت خوبی انجام نشده است.

وی خواستار استفاده از فضای مجازی برای افزایش آگاهی حقوقی مردم و جلوگیری از تشکیل پرونده های متعدد و همچنین افزایش مطالبات مردمی در خدمات رسانی به آنها شد.

نجفی با اشاره به اینکه برخی دستگاههای اجرایی نسبت به نگهداری تجهیزات احساس مسوولیت لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: شرکت توانیر می تواند کابل خود نگهدار را به جای سیم های مسی استفاده کند تا زمینه های سرقت کاهش یابد و شاهد خسارات میلیاردی به شرکت های دولتی نباشیم.

وی یادآور شد: برنامه کنترل جامع خشونت داریم و در زمینه توهین، کارگاههای لازم برای مشاغلی که در این زمینه در معرض خطر هستند، برگزار شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ادامه داد: بسیاری از پرونده ها از جمله دعاوی مربوط به تعویض پلاک که تشکیل می شود می تواند در مراحل اولیه حل و فصل شود و درگیر دادسراها نشوند.

وی با بیان اینکه آموزش مشاوران املاک و خودرو را اجرا می کنیم تا مانع از افزایش بی رویه پرونده ها باشیم ، افزود: برخی بیسوادها مشاور املاک گرفته اند.

نجفی تاکید کرد :آموزش های حقوقی را برای یک هزار و ۲۰۰ نفر بمدت ۱۲ ساعت با حضور همکاران قضایی آموزش اجرا کرده ایم و نفرات شرکت کننده در این کلاسها باید نمره بالای ۱۲ بگیرند که اغلب بالای ۵۰ درصد ریزش دارند.