به گزارش ایرنا از پلیس راهور پایتخت، سرهنگ احسان مومنی صبح دوشنبه در گفت وگویی درخصوص تخلفات موتورسواران تهران، گفت: موتورسیکلت یک وسیله نقلیه ارزان، سبک و دارای قدرت مانور بسیار بالاست که می تواند با سرعت زیاد حرکت کند. این وسیله نقلیه می تواند هم برای تفریح و هیجان و هم برای کار و درآمد زایی و نیز بمنظور استفاده از یک وسیله حمل و نقلی و رفت و آمدی و رفتن به سرکار مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان و بر تعداد دستگاههای موتورسیکلت افزوده میشود، اظهار کرد: در کل کشور حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که فقط در شهر تهران ۴میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت تردد میکند یعنی ۳۶ درصد از موتورسیکلتهای کل کشور در پایتخت وجود دارد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: یکی از دغدغههای اصلی مسوولین بحث تردد موتورسیکلتهاست و دلیل آن هم بی نظمیها و تخلفاتی است که انجام میدهند.
به گفته وی، برخی از این موتورسواران با تخلفات خود باعث تصادف و حوادث رانندگی میشوند و این موضوعات از دغدغههای اصلی پلیس راهور تهران بزرگ نیز است چرا که جزء مطالبات به حق شهروندان نیز بوده که مردم نیز تقاضا دارند با تخلفات موتورسواران برخورد شود تا نظم بیشتری در سطح شهر حاکم شود.
سرهنگ مومنی با اشاره به اینکه حدود ۴۷ درصد از فوتی های شهر تهران به رانندگان موتورسیکلت باز میگردد، تاکید کرد: یک زمانی میگفتیم ۳۳ درصد از تصادفات فوتی مربوط به موتورسیکلت سواران است زیرا آن زمان در شهر تهران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران وجود داشت ولی الان حدود ۴میلیون ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در پایتخت تردد میکنند که به همین ترتیب در حال حاضر ۴۷ درصد از فوتیها به موتورسیکلت سواران باز میگردد.
وی گفت: جالب اینکه در ۷۲ درصد از تصادفاتی که موتورسواران فوت شدهاند، خود آنها مقصر در حادثه بودهاند که نشان دهنده تخلفات آنها بوده است تخلفاتی مانند عبور از چراغ قرمز، تردد در خطوط ویژه، تردد در پیاده روها، حرکت خلاف جهت از مواردی است که عمدتا این موتورسواران انجام داده و جان خود را هم از این طریق از دست دادهاند.
مشخص شدن اهداف طرح ۱۰ در تهران با محوریت موتورسواران
سرهنگ مومنی همچنین در خصوص اهداف اجرای طرح ۱۰ در شهر تهران توضیح داد: در سالهای متوالی طرحهای بسیار زیادی در خصوص ساماندهی و برخورد با تخلفات موتورسواران در شهر تهران صورت گرفت اما از اول مهر ماه با تغییر در فرماندهی پلیس راهور تهران بزرگ، طرح ۱۰ به عنوان یک طرح محوری کار خود را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه ساماندهی و فرهنگ سازی برای موتورسواران جزء دغدغههای اصلی پلیس راهور تهران بزرگ است و این خواست و مطالبه شهروندان از پلیس بوده است، افزود: رییس پلیس راهور تهران بزرگ در راستای کاهش تصادفات و ساماندهی موتورسواران شهر تهران و بمنظور پاسخگویی به مطالبات مردمی و کاهش تصادفات گروه اندیشه ورزی را در این خصوص تشکیل دادند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: این گروه پس از ساعتها تحقیق و بررسی و مطالعه و کارهای تحقیقاتی، طرح انضباط بخشی و ایمنی تردد موتورسیکلت سواران که به طرح ۱۰ معروف شد را پیشنهاد دادند که این طرح یک طرح کامل و جامع در خصوص ساماندهی و برخورد با تخلفات موتورسواران شهر تهران است.
سرهنگ مومنی افزود: بخاطر تخلفات موتورسواران عابران پیاده هم از آنها در امان نیستند به همین خاطر طرح ۱۰ با سه رویکرد آموزشی و فرهنگ سازی، ایمنی راه و مهندسی ترافیک و اعمال قانون و برخورد با تخلفات و با هدف نظم بخشی و افزایش ایمنی موتورسواران و افزایش ایمنی سایر کاربران ترافیکی و مخصوصا ایمنی بیشتر عابرین پیاده به مرحله اجرا در آمد.
وی گفت: در این طرح مسوول سازی سازمانها و نهادها و ارگان هایی که کارکنان آنان برای تردد از موتورسیکلت استفاده میکنند نیز در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفت تا باعث کاهش تصادفات موتوروساران شود.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: طرح ۱۰ از ۱۸ دی ماه سال جاری در سطح شهر تهران به مرحله اجرا درآمده و همچنان ادامه دارد.