به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی روز دوشنبه در جلسه مشترک کمیسیون های برنامه، بودجه و عمران و حمل و نقل شورای شهر و معاونت حمل و نقل شهرداری و سرپرست سازمان تاکسیرانی برای بررسی خودروهای خریداری شده از چین با بیان اینکه مشخصات فنی اتوبوسها هنوز به صورت شفاف مشخص نیست،افزود: مدیران شهری باید اعلام کنند روش کشف قیمت که منجر به خرید از برخی خودروسازان چینی شد، چه بوده است.
وی ادامه داد: باید مشخصات فنی خودروهای سواری و اتوبوس که مبنای قرارداد قرار گرفتهاند به همراه استعلام قیمت آنها به شورای شهر ارائه شود ضمن اینکه دل نگرانیهایی در رابطه با نحوه خدمات پس از فروش اتوبوسها وجود دارد که باید مدیران شهری در این خصوص نیز توضیحات لازم را ارائه دهند.
تشکری هاشمی با اشاره به خرید تاکسیهای برقی از کشور چین نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین مواردی که باید به صورت شفاف بیان شود دلیل خرید از یک برند خاص است و اینکه کدام مرجع تخصصی در داخل کشور کیفیت این خودرو را برای تاکسی تایید کرده است.
وی افزود: بر اساس گفتههای معاون حمل و نقل ترافیک و سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، ۱۱ محصول برقی دیگر تاییدیه وزارت صمت را داشتهاند که از میان آنها، یک برند خودرو انتخاب شده اما هنوز مشخص نیست این انتخاب بر چه اساس و با کدام یک از شاخصهای فنی بوده است.
به گفته وی، باید یک مرجع صلاحیتدار فنی، این خودرو را تایید کند و ما هم به عنوان اعضای شورای شهر باید اقناع شویم که دلایل انتخاب این خودرو برای استفاده در خطوط تاکسیرانی ایران چه بوده است.
تشکری هاشمی گفت: در طول تاریخ تهران هیچگاه دامنه تصدیگری شهرداریها به این اندازه افزایش نیافته بود که خود شهرداری بدنبال خرید خودرو، ایجاد بنگاه تجاری و شرکت داری خودروسازی برود، در ایران خودروسازهای بسیار زیادی هستند که هر کدام برای حضور در بازارها آمادگی دارند پس شهرداری باید از انجام فعالیتهای تصدی گرایانه، در این بخش خودداری کند.
خریدهای حمل و نقلی شهرداری تهران ادامه دارد
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این جلسه ضمن اشاره به تفاهمنامهها و قراردادهایی که با کشور چین به امضا رسیده است، گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم خودروهای برقی را دریافت کنیم همچنین موتورهای برقی نیز در مرحله بررسی هستند تا آزمایشهای نهایی بر روی آنها انجام شود.
محسن هرمزی در ادامه یادآور شد: خریدهایی که شهرداری تهران انجام داده قطعا ادامهدار خواهد بود و تعهدهایی برای مجموعه مدیریت شهری ایجاد شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به چگونگی خرید تاکسیهای برقی توسط رانندگان گفت: بخشی از هزینه این تاکسیها با تعهد دولت، بخشی از طریق اسقاط خودرو و مابقی توسط راننده پرداخت خواهد شد.
۱۲۰ نقطه برای شارژ خودروی برقی در تهران
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نیز با اشاره به چرایی خرید خودروی مورد نظر به عنوان تاکسی برقی اظهار کرد: این خودرو در کشور چین نیز به عنوان تاکسی به کار گرفته میشود و با یک مرتبه شارژ میتواند ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را پیمایش کند و متناسب با شرایط و جغرافیایی تهران است.
شادی مالکی در پاسخ به سوال رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اینکه چه مرجع تخصصی کیفیت این خودروها را برای تاکسی در تهران تایید کرده است، گفت: خودروی خریداری شده به تایید وزارت صمت رسیده است.
مالکی ادامه داد: شهرداری، ۱۲۰ نقطه از شهر تهران را به عنوان ایستگاههای شارژ خودرو در نظر گرفته و باطری این خودروها در مدت هفت ساعت به صورت کُند و در مدت ۴۰ دقیقه به صورت سریع شارژ میشود.
به گزارش ایرنا، جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و عمران و حمل و نقل برای بررسی خریدهای صورت گرفته از چین با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل، سید محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل، محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و سایر مسوولان حوزه حمل و نقل تهران برگزار شد.