به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، شاید یکی از مهمترین لایحههای تاریخ شهرداری تهران در صحن امروز/سه شنبه/ شورا به تصویب رسید، لایحهای که به شهرداری اجازه میدهد تا جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایهگذاریهای خارجی در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری اقدام کند.
این لایحه پس از ۲ ساعت مذاکره فشرده و با نظرات موافق و مخالف اعضای شورا و مسوولان شهرداری در صحن سرانجام با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید البته نباید از ذکر این نکته هم غافل شد که تمامی مصوبات شورای شهر برای اجرایی شدن باید به تصویب فرمانداری تهران برسد.
فرصت تاریخی شهرداری از بین نرود
از سوی دیگر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه این لایحه یکی از مهمترین لوایح دوره ششم مدیریت شهری است، اظهار کرد: با ورود وسایل حمل و نقل عمومی برقی شاهد تحول در این عرصه خواهیم بود؛ ما در این خصوص ۲ جلسه مفصل برگزار کردیم و در رابطه با مسائل مالی و فنی بحث صورت گرفت.
محمد آخوندی افزود: شرایط ویژهای اتفاق افتاده و شهرداری برای اطلاع شورا و شهروندان توضیح خواهند داد، اما باید بگوییم که فرصت تاریخی برای تامین مالی ایجاد شده و کاهش واسطهها و قیمت محصولات برای خریداری، پشتیبانی بعدی از محصولات توسط طرف خارجی و دپوی قطعات از جمله مزایای این اقدام خواهد بود.
آخوندی با تأکید بر اینکه یکی از ضروریات تصویب این لایحه به موضوع افزایش تعرفه گمرگ برمی گردد، یادآور شد: به نظر می رسد باید یک تصمیم در شورا در این خصوص گرفته شود؛ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یک بند وجود داشت و شهرداری خواسته بود که شورا این مجوز را بدهد که خریدها را بدون مجوز و ثبت قرارداد در شورا انجام دهد اما ما در کمیسیون تصمیم گرفتیم که این موضوع تبدیل به یک لایحه شود تا مردم بدانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد و شهرداری لایحه ارائه دهد.
وی اضافه کرد: به شهرداری تهران اجازه داده می شود نسبت به خرید تجهیزات هوشمندسازی، دوربینهای ترافیکی، موتورسیکلت برقی، تاکسی، ون، مینی بوس و اتوبوس برقی و زیرساختهای مربوط از طریق انعقاد قرارداد با نهادهای مالی داخلی و خارجی، تولیدکنندگان، تامین کنندگان و سرمایه گذاران خارجی از محل ردیفهای اعتباری ابلاغی در بودجه اقدام کند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران مکلف است در تدوین لوایح بودجه سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ و همچنین لوایح بودجههای سنوات پس از آن، نسبت به پیشبینی بودجه لازم برای مطالعه، خرید، احداث و بهره برداری از تجهیزات هوشمندسازی و دوربینهای کنترل ترافیکی در سطح شهر تهران با ماهیت تملک دارایی سرمایهای ذیل بودجه سازمان حمل و نقل و ترافیک، خرید ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافری شهر تهران، خرید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی با ماهیت تملک دارایی سرمایهای ذیل بودجه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خرید ۱۰ هزار ون و مینی بوس با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، نوسازی، توسعه و تکمیل ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از طریق خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با ماهیت تملک دارایی سرمایهای ذیل بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اقدام کند.
وی افزود: بر اساس تبصره دوم این لایحه، شهرداری تهران مجاز است جهت استفاده از منابع موضوع ماده دوازدهم «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» به صورت مستمر از دولت پیگیری بازپرداخت منابع حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی را انجام دهد.
آخوندی با اشاره به تبصره سوم این لایحه، یادآور شد: به شهرداری تهران اجازه داده میشود نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت با شرکتها، موسسات، بانکها و نهادهای مالی خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه، جهت توسعه زیرساختها، وسایل و ناوگان برقی سازی حمل و نقل درون شهری، اقدام لازم را در قالب سند جامع سرمایه گذاری صورت دهد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا همچنین تصریح کرد: شهرداری تهران مکلف است گزارش کاملی از قراردادها، مبالغ، میزان خرید، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی را در مقاطع زمانی سه ماهه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.
نباید برای اجرایی شدن قراردادها تعلل کرد
سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با تأکید بر اینکه خرید وسایل نقلیه برقی میتواند به کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست کمک کند، گفت: هر روز که برای اجرایی شدن قراردادها تعلل کنیم، در خدمات رسانی به مردم تهران تعلل کرده ایم.
وی افزود: ما به پایان سال نزدیک میشویم و با توجه به این موضوع تبادلات سخت می شود؛ امروز که شرایط فراهم شده باید از فرصت استفاده کنیم تا این قراردادها با تامین مالی سنگین محقق شود.
علوی با بیان اینکه سفرها به چین و حذف واسطهها باعث شد که خرید وسایل حمل و نقل عمومی با قیمت پایین تر انجام شود، گفت: قرار است این وسایل نقلیه با تعرفه یک درصد گمرکی وارد شود و اگر سال آینده تغییری در این تعرفه ایجاد شود، خسارت زا خواهد بود.
همچنین احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با بیان اینکه این قرادادها تنها توسط شهرداری تهران محقق نخواهد شد، اظهار کرد: تلاش بانک شهر و همراهی با شهرداری جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت جای تقدیر دارد.
وی افزود: در کمیسیون مشترک و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، مباحث بیان شد و در کلیت کار همه اتفاق نظر دارند و در جزییات برای اجرا باید هماهنگی با شورا صورت بگیرد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده شرمنده می شوم وقتی می بینم کار عملیاتی انجام نداده ایم، گفت: قراردادهایی که بسته شده و پول هایی که داده شده به ۴۲۵ دستگاه اتوبوس می رسد و این تعداد همچون ریختن یک لیوان آب در استخر است و واقعاً مؤثر نیست و باید تلاش کنیم تعداد اتوبوس بیشتری خریداری شود.
مهدی چمران افزود: ما از روز اول برای حل مشکلات مترو فشار وارد کردیم و امیدواریم ۷۹۱ دستگاه واگن از سال آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود و بعد از آن به هزار و ۵۰ واگن برسیم؛ به هر شکل هنوز این واگن ها نیامده است و نیمی از شهر در حادثه دو روز پیش به هم ریخت و همه فهمیدند مترو چه نعمتی است.
وی با بیان اینکه شهرداری دقت کافی را داشته و امیدواریم این دقت ها افزایش یابد، اظهار کرد: اگر سوالی داشتیم باید جلسه ای برگزار و مسائل و پرسشهای قابل بیان را مطرح میکردیم؛ نباید فرصت را از دست بدهیم و این را در حالی می گویم که باید تصمیم درست بگیریم.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید از این فرصت استفاده شود، تأکید کرد: تحویل اتوبوس ها به زمانی بستگی دارد که ما در حال از دست دادن آن هستیم؛ هرچه این لایحه زودتر تصویب شود و پیش پرداخت صورت بگیرد، اتوبوس ها سریعتر تحویل داده خواهد شد.
وی ادامه داد: شهرداری نه می خواهد تاکسی داری کند و نه می خواهد موتورسیکلت بفروشد بلکه می خواهد تسهیل گری کند؛ آنچه برای ما مهم است مترو و اتوبوس است که به شرکت مترو و اتوبوسرانی تحویل داده خواهد شد.
چمران با بیان اینکه خوشبختانه وزارت صمت پای کار آمده است، گفت: ما در حال چانه زنی برای تحویل ماهانه ۵۰ دستگاه اتوبوس از بهترین شرکت ایرانی هستیم اما نمیتواند تحویل دهد و ۵۰ دستگاه این ماه را تحویل نداده است.
وی با بیان اینکه اگر تصویب این لایحه به هفته آینده موکول شود به تنگناهای شب عید نیز برمی خوریم، تاکید کرد: دولت و بانک و بخش های مختلف در روزهای منتهی به پایان سال بسیار پرمشغله هستند و بهتر است امروز این لایحه مصوب شود.
لایحه تناقض دارد
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل اما برخلاف نظر دیگر اعضا با بیان اینکه این لایحه تناقض های فراوانی دارد، گفت: ما پس از تصویب طرح چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ اگر به این تناقض ها رای دهیم باید تا آخر با آنها پیش برویم.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: ما باید ترک تشریفات برای ۱۵۶ هزار میلیارد تومان را بررسی کنیم و بینیم آیا این ترک تشریفات باید برای تمام بندها اعمال شود؟ در مورد روشهای قید شده ایراداتی وجود دارد، دولت اعلام کرده ۵۰ درصد تأمین مالی را انجام میدهد اما تاکنون هیچ سندی برای آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ما باید به شهرداری اجازه دهیم که تعداد مشخصی اتوبوس را خریداری کند و مابقی موضوعات را به هفته آینده موکول کنیم، یادآور شد: سایر موارد نیاز به جلسه توجیهی دارد و بنده تا این لحظه قانع نشدم که رعایت مقررات و الزامات شهر در لایحه مورد توجه بوده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پاسخ به تشکری هاشمی گفت: عدد ۱۵۶ هزار میلیارد تومان درست نیست و با احتساب نرخ نیمایی نهایتا به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد.
در نهایت چمران با بیان اینکه شهرداری برای خرید اتوبوسهای دو کابینه از شورا اجازه نگرفت و از خارج اتوبوس خرید و وارد شهر کرد، گفت: آن زمان چون بستههای ۱۰ دستگاهی خریداری شد نیاز به مجوز شورا نداشت و خریدها انجام شد و امروز اگر این اتوبوسها نبودند، مشخص نبود اکنون چه وضعیتی ایجاد می شد.
پس از چکش کاریهای ۲ ساعته و بحثهای انجام شده، لایحه اعطای مجوز جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه گذاریهای خارجی در حوزه حمل و نقل به عنوان مهمترین لایحه تاریخ شهرداری با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.
نظر شما