به گزارش ایرنا از شهرداری منطقه ۱۸، محمد جواد خسروی عصر چهارشنبه افزود: اهداف اصلی و محوری رویکردهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)، تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، کاهش سفر با خودروی شخصی، افزایش پیاده مداری و تشویق تنوع شکل کالبدی در بناها و پهنه ها بوده است.
وی اظهار کرد: در این نوع از توسعه (مبتنی بر حمل و نقل همگانی) اصولی مانند انسان محوری، پیاده محوری و توسعه محلات شهری بر مبنای رفت و آمد پیاده، دوچرخهسواری و اولویت بخشی به شبکه حمل و نقل غیرموتوری، ایجاد ارتباط و نفوذپذیر، ایجاد شبکهای متراکم از معابر و حمل و نقل همگانی انبوهبر مدنظر هستند.
به گفته وی، با اجرای این طرح بطور حتم محقق و به واسطه آن میتوان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت بود.
خسروی ادامه داد: در فرآیند صورت گرفته برای صدور پروانه این مجتمع در کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران، زیربنای کلی در ابعاد ۳۷۷ هزار و ۵۳۵ متر مربع بر اساس سومین بند از ششصد و چهل و نهمین مصوبه به صورت مسکونی، تجاری و خدماتی در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس برخی مستندات (مصوبه ۱۹۷ شورای شهر و آخرین مصوبه در ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ شورای عالی شهرسازی و معماری، برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر و تبصره چهار مصوبه شورا در ۲۴ بهمن ماه همین سال با همکاری شرکت مترو) سال گذشته برای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی به عنوان سیاست حاکم بر تهیه طرح های توسعه و عمران شهری و فرا شهری، نسبت به تهیه و ارسال طرح امکان سنجی مجتمع ایستگاهی موسوم به بهار (TOD) به کمیسیون ماده پنج اقدام کرد.
به گفته شهردار منطقه ۱۸ تهران، ترکیبی از انواع کاربریها مشتمل بر ۲۸ هزار و ۵۶۰ مترمربع تجاری، دو هزار و ۷۲۰ مترمربع خدماتی، پنج هزار و ۶۵۰ مترمربع پذیرایی و رستوران، هشت هزار و ۱۶۰ مترمربع تفریحی و ورزشی، ۲۰ هزار و ۴۰۰ مترمربع اداری و فرهنگی، هشت هزار و ۱۶۰ مترمربع آموزشی و ۱۹۶ هزار و ۱۰۰ مترمربع مسکونی و پارکینگ در این مجتمع کارسازی شده است.
شهردار منطقه ۱۸ تاکید کرد: این مجتمع ایستگاهی ۶ هکتاری واقع در حاشیه بلوار معلم، ابتدای شهرک صاحب الزمان(عج) واقع شده که از شمال به بلوار ۳۵ متری معلم، از غرب به بلوار ۴۵متری شهید قربانخانی و از شرق به خیابان ۲۰ متری رضایی منتهی و خط ۱۱ مترو به صورت مشخص از محدوده مداخله این پلاک عبور و در واقع این طرح، نخستین طرح مصوب مجتمع ایستگاهی است که ۹ آبان ماه سال گذشته طی بند سه صورتجلسه شماره ۶۴۹ کمیسیون ماده پنج تصویب شده بود.