تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» با بیان این مطلب که این فیلم برای اکران عمومی ۱۶ دقیقه کوتاه شده است، گفت: برخی درباره بودجه ساخت این فیلم دروغ می‌گویند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم سینمایی آسمان غرب از آثار رونمایی شده در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود که در ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفته است. محمد عسگری کارگردان این فیلم درباره تغییرات نسخه اکران عمومی نسبت به نسخه جشنواره‌ای فیلم به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: نسخه‌ای که برای عرضه در اکران عمومی آماده شده، چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در زمینه تدوین، نسبت به نسخه جشنواره تغییر کرده که این تغییرات بر روی زمان فیلم هم تاثیر گذاشته است. در مجموع می‌توان گفت نسخه جشنواره‌ای «آسمان غرب»‌ برای اکران عمومی، حذف و اضافه‌های بسیاری داشته است.

وی افزود: نسخه جشنواره‌ای در حدود ۱۱۷ دقیقه بود که حالا با احتساب تیتراژ، به یک نسخه ۱۰۱ دقیقه‌ای رسیده‌ایم. به همین دلیل این دو نسخه تفاوت‌هایی با یکدیگر خواهد داشت. روایت فیلم، روان‌تر شده و ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کند. فکر می‌کنم برای اکران مردمی و مخاطبان عام، نسخه فعلی، بهتر از نسخه‌ای است که در جشنواره فجر رونمایی شده بود. در بخش جلوه‌های ویژه رایانه ای و فضای بصری فیلم هم اتفاقات ویژه‌ای رخ داده است و بسیاری از صحنه‌هایی که برای رسیدن به یک کیفیت مناسب نیاز به ترمیم داشت، اصلاح شد تا نسخه باکیفیت‌تری به اکران عمومی برسد.

عسگری درباره حضور این فیلم در ترکیب هفت فیلم اکران نوروزی و امکان رقابت با دیگر فیلم‌های این ترکیب، گفت: اگر معدل گرایش مخاطبان «سینما رو» در سال‌های اخیر را مدنظر قرار دهیم، باید بپذیریم که بیشترین گرایش به سمت فیلم‌های کمدی بوده است و شکی در این مساله نیست. در ترکیب فیلم‌های نوروزی هم فیلم «تمساح خونی» با حال و هوای کمدی، حضور دارد اما فیلمی مانند «آسمان غرب» می‌تواند در گونه سینمای اکشن و سینمای جنگ، به‌عنوان یک فیلم مدعی ظاهر شود. این تجربه‌ای است که در سینمای اکشن ما پیش‌تر اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل می‌تواند مخاطبان خاص خودش را هم در چرخه اکران داشته باشد.

وی افزود: همین امروز در سینمای جهان هم فیلم‌های مرتبط با حوزه پرواز و اکشن‌های خلبانی، معمولا با اقبال عمومی مواجه می‌شود و در سینمای ما هم، «آسمان غرب» از نظر اکشن، حرف‌هایی برای گفتن دارد و امیدواریم مردم آن را در سالن سینما ببینند و خوش‌شان هم بیاید. بدون شک اکران نوروز، یکی از بهترین نوبت‌های اکران در طول سال است اما اینکه در چنین مقطعی، چقدر مردم متمایل به تماشای یک فیلم اکشن و یا جنگی در سینما هستند، جای بررسی دارد. چشم‌بسته می‌توان گفت در این مقطع، مردم بیشتر به سمت فیلم‌های کمدی گرایش دارند. البته «آسمان غرب» هم مخاطب خود را خواهد داشت و اگر تبلیغات مناسبی برای آن داشته باشیم، قطعا مخاطبان هم ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کنند.

عسگری تاکید کرد: اگر اکران این فیلم، صرفا برای از سر باز کردن باشد، اتفاقات خوبی هم در اکران برای آن رخ نمی‌دهد. فرآیند فیلم‌سازی دو بخش است؛ یکی بخش تولید است و بخش دیگر، پخش. صاحبان و مالکان اثر باید برای مرحله پخش هم برنامه‌ریزی داشته باشند و این‌گونه نیست که فقط یک فیلم روی پرده برود.

وی ادامه داد: اکران صرف، مهم نیست و فرآیند تبلیغاتی است که حائز اهمیت می‌شود. «آسمان غرب» یک فیلم ملی است که اتفاقا سیمرغ نگاه ملی را هم دریافت کرده است. اگر نسبت به اکران این فیلم هم، چنین نگاه ملی‌ای وجود نداشته باشد، پس همان بهتر که همه بروند سراغ کمدی‌سازی!

این کارگردان سینما درباره بازنمایی تصویر قهرمانان ملی در آثاری همچون «آسمان غرب» توضیح داد: من معتقدم هر فیلمی اگر به زبان روز و مطابق با سلیقه روز مخاطبان ساخته نشود، هیچ‌کس با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. تفاوتی هم ندارد که فیلم شما کمدی باشد و یا هر گونه دیگری. فیلم جنگی و دفاع‌مقدسی هم باید زبان روز داشته باشد. طیف سنی‌ای که من از ابتدا برای مخاطبان «آسمان غرب» مدنظر داشتم از حدود ۱۳ سال تا ۲۸ سال بود. این بازه سنی تقریبا همان طیف سینماروی ما را هم تشکیل می‌دهد.

با قطعیت می‌گویم ارقامی که برخی تا به امروز مطرح کرده‌اند، دروغ محض است. در مواردی حتی اعداد چند صد میلیاردی مطرح شده که بودجه واقعی حتی نیمی از آن هم نبوده است!

وی افزود: برای ساخت فیلم متناسب با این گروه سنی هم چند مساله را بررسی کردیم. اول اینکه سلیقه سینمایی این گروه چیست و دوست دارند چگونه یک داستان برای آنها روایت شود. به همین دلیل هم از نظر فرم(شکل) و ساختار، برخورد کاملا متفاوتی نسبت به دیگر فیلم‌های اکشن و جنگی، با موضوع داشته‌ایم. از سوی دیگر می‌دانستیم نوجوان و جوان امروزی از حضور یک قهرمان در فیلم استقبال می‌کند اما چنین مخاطبی، انتظار دارد علاوه‌ بر اینکه قهرمان یک فیلم مشخصه‌های یک قهرمان را داشته باشد، از کلیشه‌ها هم به دور باشد.

عسگری ادامه داد: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که قهرمان «آسمان غرب» از همین جنس باشد. نمی‌خواستیم به سبکی که پیش‌تر در سینمای جنگی ما مرسوم بوده است، با قهرمان این فیلم مواجه شویم. قهرمان این فیلم از جنس مردم است و در روایت فیلم، خیلی هم به مردم کمک می‌کند. ما ماجراهای مرتبط با بازه زمانی یک ماهه را در یک قصه ۱۰۰ دقیقه‌ای گنجانده‌ایم. چرا که معتقدم نسل جدید مخاطبان، علاقه دارد زودتر یک روایت به نتیجه برسد و حوصله زیادی برای روایت مقدمات ندارد.

وی افزود: مشکل اصلی من با ترکیب هیات داوران جشنواره فیلم فجر و نوع نگاه‌شان به فیلم‌ها هم دقیقا همین بود. همه دولت‌ها، غالبا شعار جوان‌گرایی می‌دهند اما وقتی به ترکیب هیات داوران جشنواره فجر می‌رسیم، با ترکیبی از هنرمندان مواجه می‌شویم که بر اساس میانگین سنی، جوانی‌شان را در دهه ۴۰ سپری کرده‌اند.

این کارگردان اضافه کرد: این ترکیب چطور می‌تواند جوان دهه ۱۴۰۰ را درک کند؟ هر چقدر هم این افراد خودشان را به روز کرده باشند، هرگز نمی‌توانند با سلیقه این نسل ارتباط برقرار کنند. دبیر جشنواره فجر، خودش جوان است اما سوال این است که چرا نباید از جوانان در ترکیب داوران استفاده شود. مگر در دوره‌های قبلی حضور چهره‌هایی مانند نیما جاویدی، مصطفی کیایی و ساره بیات را در ترکیب داوران فجر تجربه نکرده بودیم؟ در کنار این چهره‌های جوان‌تر، افراد باسابقه هم بودند.

عسگری تاکید کرد: ترکیب هیات داوران جشنواره فیلم فجر به ‌گونه‌ای بود که مشخص بود به‌دنبال قواعد کلاسیک در فیلم‌ها هستند و ارتباطی با زبان روز سینما و انتظار مخاطبان نداشتند. فارغ از هر محتوا و گونه‌ای، ما وقتی فیلمی متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطب امروز می‌سازیم، معلوم است که نمی‌تواند با مخاطب متولد دهه ۲۰ ارتباط برقرار کند! ما تمام تلاش‌مان را کردیم که «آسمان غرب» را متناسب با ذائقه مخاطب امروز بسازیم.

کارگردان «آسمان غرب»‌ درباره طرح برخی شایعات مبنی‌بر صرف بودجه نجومی برای این فیلم گفت: من اطلاع دقیقی از میزان هزینه تولید فیلم ندارم، اما با قطعیت می‌گویم ارقامی که برخی تا به امروز مطرح کرده‌اند، دروغ محض است. در مواردی حتی اعداد چندصد میلیاردی مطرح شده که بودجه واقعی حتی نیمی از آن هم نبوده است! حتما افرادی هم که این دروغ‌ها را اشاعه می‌دهند، روزی باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: برخی سوژه‌ها، مرتبط با تاریخ یک کشور است و هر دولتی هم که روی کار باشد، باید از روایت این سوژه‌ها در سینما، حمایت کند. غالبا هم این سوژه‌ها، سوژه‌هایی هزینه‌بر هستند. ساخت فیلم جنگی، فارغ از همه دشواری‌هایی که به لحاظ اجرایی دارد، فرآیند بسیار پرهزینه‌ای است. مگر می‌شود ما هشت سال دفاع مقدس را نادیده بگیریم؟ هیچ کشوری نباید قهرمانان خودش را نادیده بگیرد. وقتی در یک فیلم سراغ قهرمان ملی می‌رویم، باید بتوانیم آن را برای مخاطب امروز، زنده کنیم. این اتفاق مستلزم صرف بودجه و هزینه است.