بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان گفت: ۲۷ میلیارد ریال تسهیلات در ۱۱ ماهه امسال به هنرمندان صنایع دستی این شهرستان پرداخت شده است.

حمید رازقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از این میزان؛ ۱۷ میلیارد ریال تسهیلات برای ۲۰ نفر از محل تبصره ۱۶ و ۱۰ میلیارد ریال نیز به چهار نفر متقاضی از محل تسهیلات نهضت احیا پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اعطای این تسهیلات برای ۳۰ نفر در سامانه رصد اشتغالزایی جدید ثبت شد.

رازقی عنوان کرد: امسال اعتبار آموزش صنایع دستی این شهرستان، ۲ میلیارد ریال بود که برای مهارت و یادگیری ۱۲۶ هنرمند فعال و علاقه مند در این حوزه هزینه شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گفت: صدور و تمدید کارت شناسایی برای ۲۲ نفر، صدور و تمدید پروانه انفرادی ۲۳۷ هنرمند و صدور و تمدید پروانه تولید کارگاهی برای چهار نفر نفر از دیگر اقدامات انجام شده در سالجاری بوده است.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.