اسلام‌آباد- ایرنا- مدیرعامل سازمان توسعه تجارت پاکستان با تمجید از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف با وجود تحریم‌ها، نتیجه تجارت دوجانبه تهران- اسلام‌آباد را برد-برد ارزیابی و عنوان کرد: پروژه مشترک گازی و سازوکار تهاتر میان ایران و پاکستان افق روشنی دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، زُبیر موتی والا که اردیبهشت امسال برای حضور در پنجمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۳) به تهران سفر کرده بود در دیدار با رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی بر اهمیت تداوم تجارت دو کشور فراتر از رویدادهای ژئوپلیتیک منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد.

اواخر دیماه سال گذشته سازمان‌های توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با هدف رفع موانع در مسیر تجارت متقابل، روان سازی تعاملات بازرگانی و افزایش حجم تجارت مشترک تفاهمنامه همکاری در شهر کراچی امضا کردند که مورد استقبال جامعه بازرگانان دو همسایه قرار گرفت.

زبیر موتی والا با اشاره به تعاملات نزدیک جامعه بازرگانی دو کشور، رایزنی‌های فنی میان مسوولان سازمان توسعه تجارت ایران و پاکستان برای پیشبرد اهداف مشترک و در راس آن طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان و عملیاتی سازی سازوکار تهاتر را خواستار شد.

وی اظهار داشت: ایران و پاکستان در گذشته با همفکری و تعاملات برادرانه مسائل تجاری فی مابین را حل‌ کرده و اکنون نیز با بهره‌گیری از روابط دیرینه و مشترکات قوی، از توانمندی‌ کامل در راستای گسترش همکاری‌ها و روابط مستحکم تجاری برخوردارند.

این مقام پاکستانی تاکید کرد: تجارت ایران و پاکستان نتیجه برد-برد برای طرفین دارد و جهان باید درک کند که ایران همسایه طبیعی و نزدیک ما است و پاکستان به ظرفیت‌های قوی کشور همسایه خود در حوزه انرژی نیازمند است.

وی افزود: افق سازوکار تهاتر میان ایران و پاکستان روشن و البته اجرای کامل آن زمان بر است اما خوشبختانه به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم و رایزنی‌های فنی با چندین شرکت بازرگانی در پاکستان ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان توسعه تجارت پاکستان با اشاره به سفر اوایل سال جاری خود به تهران برای حضور در پنجمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، گفت: پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت شهری، تجارت بین المللی، توسعه انرژی و صادرات آن به کشورهای مختلف با وجود تحریم‌ها بی نظیر است و در حقیقت تحریم‌ها ایران را قوی تر کرده است.

امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان نیز با اشاره به جایگاه موثر سازمان توسعه تجارت پاکستان برای غلبه بر موانع موجود در مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو همسایه، از پیشنهاد تشکیل ‌کمیته مشترک برای شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های تجاری میان ایران و پاکستان استقبال کرد.

وی گسترش حمل و نقل، بهره‌برداری از راهگذرهای ریلی و گشایش کانال بانکی را لازمه تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان دانست و تاکید کرد: هیچ کشوری مانند ایران و پاکستان به یکدیگر نزدیک نیستند و مشترکات دیرینه ندارند.

سفیر کشورمان افزود: گره گشایی در تجارت دوجانبه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های راهگذر شمال-جنوب و شرق-غرب ایران نیازمند یک سازوکار موثر است و برای این مهم تهران آماده هر نوع تعامل با اسلام‌آباد است.

در جریان سفر دیماه سال گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به شهر کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان تفاهمنامه همکاری میان این دو نهاد عالی به امضا رسید.