به گزارش خبرنگار ایرنا،میتوان تمام شهر را از دریچه دوربینش به نظاره نشست؛ شهری که هر گوشهاش در نگاه او داستانی دارد و هر اتفاقش در قاب دوربین او خلاصه میشود، از بازارهای پُرجنب و جوش گرفته تا مناظر چشمنواز شهری، از تنهایی عمیق رهگذران تا شادی کودکانه عابران زیرِ باران؛هر سوژهاش داستان و یا مفهومی تلفیق شده را به بیننده عرضه میکند و هر تصویرش گویای هزاران کلمه است، تصاویری که زمان را زنده و تا ابد ماندگار نگاه میدارند.
تلاشی برای دگرگونه دیدن
دقایق کوتاهی را که در قاب کوچک دوربین موبایلش ثبت میکند به قدری قدرتمند هستند که چشمها را برای دقایقی میخکوب میکنند و میتوانند زیبایی، کاستی، امید، ناامیدی، شادی و اندوه نهفته در درون خود را به اعماق نگاه حقیقتجوی نظارهگرشان منتقل کنند.
تلاش او برای دگرگونه دیدن در گوشه گوشه شهر جاری است؛ هیچ پیشامدی از نگاه پُرسشگَرش پنهان نمیماند؛ نگاهی که در پناه گرفتن پاکبان نارنجیپوش زیر شدت باران و خاطره درد میشود و با دلگویههای عاشقان زیر گُنبد آرامگاه حافظ و سعدی، شوق تازه میگیرد.
مهدی محرابی متولد ۱۳۷۵ یکی از جوانان موفق در زمینه تولید محتوا با دوربین و گوشی موبایل است که حدود ۶سال است به صورت حرفهای در این عرصه فعالیت دارد.
از اشتغالزایی تا همکاری با ارگانهای مختلف
برداشت و دید متفاوتی که از اتفاقات پیرامونش دارد او را بر آن داشت تا این نگاه را با دیگران هم سهیم شود و این حس را به مخاطبانش هم انتقال دهد تا آنها نیز رویدادهای تکراری که اطرافشان میگذرد و شاید ساده از کنارشان رد میشوند را با دید نو و متفاوتتری ببینند.
او توانسته در این حوزه برای چندین نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کند و در طول این سالها با بیش از ۷۵ کسب و کار بزرگ و کوچک در شیراز و سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی همکاری داشته باشد.
فعال در عرصه گویندگی و نویسندگی
اگر چه فعالیتهایش تنها به فیلمسازی محدود نمیشود و در عرصه گویندگی و نویسندگی هم دستی بر آتش دارد اما اخیراً حضور پُررنگش در عرصه فیلمسازی و تلاشش برای تولید محتوا از طریق ثبت تصویر، زمینهساز اتفاقات خوبی در شهر شیراز شده است.
چندی پیش بود که انتشار ویدیویی از او مبنی بر قطع یکی از چهار درخت سرو کهنسال آرامگاه حافظ در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی واکنشهای قابلتوجهی را به همراه داشت که در نهایت منجر به ورود و پیگیری ماجرا از سوی معاونت ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس شد؛ ویدیویی که به گفته خودش با دوربین موبایلش گرفته شده بود.
نگاه متفاوت به دغدغههای شهری
همچنین نگاه متفاوت این تولیدکننده محتوا به موضوعات شهری و دغدغههای مردمی بارها موجب برانگیخته شدن احساسات و واکنش مخاطبانش در فضای مجازی شده و آنها را به تفکر و اندیشه واداشته است.
محرابی معتقد است در روزگاری که همه چیز خیلی زود به دست فراموشی سپرده میشود، تصاویر به جا مانده از دوربینها، سندی هستند که با ثبت هر لحظه، راوی تاریخ میشوند.
تولید محتوا می کنم تا با مردم حرف بزنم
او در خصوص علاقهمندیاش به تولید محتوا از موضوعات شهری و اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: شهر و مردمش را ذاتا دوست دارم و بر این باور هستم که ارتباط و تعامل مردم با شهر داستانهایی را میسازد که هم تماشای این داستانها و هم روایت کردنشان برایم بسیار لذتبخش است؛ احساس میکنم میشود از هرچیز کوچک و بزرگی در اطرافمان درک متفاوتی داشت و تأثیر پذیرفت؛ من سعی میکنم با آثارم هم به صورت فیلم، هم متن و هم پادکست، دریچهای برای دگرگونه دیدن و تفکر، برای مخاطبینم باز کنم.
این فعال رسانه و فضای مجازی ادامه داد: پیامهای زیادی از مخاطبانم دریافت کردهام که بخاطر تأثیرگذاری فیلم یا متنهایم بر روی آنها، نگاهشان به زندگی یا موضوع خاصی تغییر کرده یا تصمیم جدیدی برای زندگیشان گرفتهاند؛ البته من رسالت خودم را در همین کار و ایجاد تغییر برای حال خوب و زندگی بهتر مخاطبانم میدانم.
تغییر سبک تولید محتوا در دنیای امروز
محرابی ورود گوشیهای هوشمند به بازار و عکاسی و فیلمبرداری از طریق موبایل را یک تحول اساسی در عرصه تولید محتوا میداند و درباره تغییر سبک تولید محتوا در دنیای امروز میگوید: این روزها بسیاری از تولیدکنندگان حرفهای محتوا و فعالان فضای مجازی به تولید محتوای موبایلی روی آوردهاند و از آنجا که گوشی موبایل وسیلهای در دسترس و قابل حمل است و از کیفیت مطلوبی هم برای تصویربرداری بهره میبرد بسیاری از افراد ترجیح میدهند تا فیلمهای موردنظرشان را با دستگاههای جیبی خود ضبط کنند.
وی افزود: پیشرفت تکنولوژی در کنار هوشمند شدن و قابل حمل بودن تلفنهای همراه موجب شده تا افراد فعال در عرصه تولید محتوا و حتی شهروندان معمولی در هر زمان و هر مکان، بدون حمل تجهیزات حجیم فیلم بگیرند، البته تولید محتوای حرفهای با دوربین و تجهیزاتحرفهای نیز همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.
این فیلمساز جوان ادامه داد: تکنولوژی باعث شده که در هر کاری به سمت کامپکت کردن یعنی فشردهسازی یا جمع و جور کردن پیش برویم؛ در گذشته برای تولید محتوا لازم بود که فعالان در این حوزه، کیف یا کولهپشتی بزرگی برای حمل تجهیزات فیلمبرداری یا عکاسی مانند میکروفن، دوربین، سهپایه و لرزشگیر همراه خود داشته باشند اما امروزه همه این تجهیزات در یک موبایل خلاصه شده؛ موبایلی که معمولا دشواریهای اخذ مجوز را هم ندارد و میتوان از آن برای گرفتن فیلم یا ثبت تصویر در زمانها و مکانهای مختلف استفاده کرد.
تبدیل شدن شهروندان به رسانه
آنطور که محرابی میگوید موبایل و تولید محتوای موبایلی باعث رقم خوردن گشایشها و اتفاقات خوبی شده که یکی از مهمترین اتفاقات تبدیل شدن شهروندان به رسانه یا خبرنگار است.
او در این باره گفت: در حال حاضر هر شهروند به یک رسانه یا خبرنگار تبدیل شده که میتواند از اتفاقاتی که در مناطق مختلف شهر، اماکن تاریخی و فرهنگی و یا معابر و خیابانها رخ میدهد فیلم تهیه کند و تولید محتوا داشته باشد، این در حالیست که در گذشته اطلاعرسانی و امور رسانهای محدود به افرادی بود که از تجهیزات لازم در این زمینه بهره میبردند اما این روزها تولید محتوا از طریق موبایل، این محدودیت را از بین برده و همه میتوانند در اطلاعرسانی و گرهگشایی از مشکلات پیرامون خود سهیم باشند.
بایدها و نبایدها؛ مرز تولید محتوا با موبایل کجاست؟
محرابی در پاسخ به این پرسش که چه قوانینی برای تولید محتوا با ابزارهایی مانند موبایل که اخیرا بین مردم مرسوم شده وجود دارد، گفت: برای تصویربرداری در سطح شهر چه با دوربین و چه با موبایل محدودیتی وجود ندارد و در قانون هم آمده که تصویربرداری در شهر برای عموم مردم آزاد است اما جاهایی در شهر مانند مکانهای امنیتی و نظامی و یا در مکانهایی که ممنوعیت فیلمبرداری یا ثبت تصویر وجود دارد از جمله اماکن تاریخی و فرهنگی امکان فیلمبرداری یا عکاسی وجود ندارد.
وی همچنین در خصوص لزوم رعایت حفظ حریم خصوصی افراد و مرز این نوع محتواسازی گفت: از لحاظ اخلاقی اگر یک تولید کننده محتوا قصد انتشار فیلم از افراد یا نمای بستهتری دارد بهتر است قبل از انتشار ویدیو از انها اجازه بگیرد.
ضرورت یادگیری و آموزش تولید محتوا برای عموم مردم
محرابی بر ضرورت یادگیری و آموزش تولید محتوا برای عموم مردم جامعه تأکید کرد و افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی انسان، ورود به این نوع تولید محتوا در پیشبرد امور زندگی و اهداف روزانه مردم نقش موثری دارد؛ این روزها تولید محتوا به زندگی همه مردم وصل شده و مردم برای اینکه تصمیم بگیرند کجا بروند، از چه فروشگاهی خرید کنند و چه غذایی را سفارش دهند به فضای مجازی مراجعه میکنند و از محتوای تولید شده در این زمینه بهره میبرند، حتی برخی در تلاش هستند برای معرفی محصولات، کسب و کار و هنر خود از فرصت تولید محتوا در شبکههای اجتماعی استفاده کنند؛ لذا من معتقدم در چنین شرایطی هر کسی باید خودش تولید کننده محتوا باشد و با توجه به تغییر سبک زندگی، همه مردم باید حداقل با موبایلشان تولید محتوا را یاد بگیرند.
به گفته این فعال رسانه ای در دنیای امروز تولید محتوا به یک سواد عمومی تبدیل شده و هر کس این سواد را نداشته باشد و نتواند از این طریق به معرفی خودش، کسب و کارش و محصولی که میفروشد بپردازد از دیگران عقب میماند.
وضعیت بازار تولید محتوا
محرابی که خودش نیز در زمینه آموزش فعالیتهای قابل توجهی دارد و با آموزش ۳۵ هنرجو شرایط مساعدی را برای ورود این افراد به فیلمسازی حرفهای و کسب درآمد از این حرفه مهیا کرده در خصوص وضعیت بازار تولید محتوا در شرایط کنونی گفت: به اعتقاد من بازار تولید محتوا جای زیادی برای کار کردن دارد و در حال حاضر هم فضای خوبی برای فعالیت و کسب درآمد در این بازار فراهم است؛ مردم به ویژه جوانان و افراد خلاق میتوانند وارد این بازار شوند و با تولید محتوای شخصی با هدف انتقال نظر، سلیقه و ایده خودشان و یا تولید محتوا به صورت سفارشی برای کسب و کارها و ارگانهای مختلف به کسب درآمد در این عرصه بپردازند.
محرابی اضافه کرد: هر کسی وارد این بازار شود دستش باز است چراکه رشتههای مختلفی از تولید محتوا وجود دارد که میتواند نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.
میزان درآمدزایی در این حرفه
وی درباره میزان درآمدزایی در این حرفه گفت: از نظر درآمدزایی، فیلمسازی و تولید محتوا از طریق فیلم موبایلی یا دوربین در مقایسه با مشاغل دیگر و نسبت به میانگین درآمد جامعه در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد و در حال حاضر فعالیت در این عرصه فرصت مطلوبی برای درآمدزایی جوانان و افراد خلاق ایجاد کرده است.
فعالیت حرفهای و لزوم آشنایی با فرآیند پسا تولید
او به کسانی که قصد دارند در این عرصه به صورت حرفهای فعالیت کنند و درآمدزایی داشته باشند پیشنهاد داد: برای فعالیت حرفهای در این عرصه نیاز است زمانی که یک محتوا تولید میشود یعنی در مرحله پسا تولید نیز بتوانیم با دورنگری این کار را پیش ببریم؛ در واقع انتشار مطلب هم نیاز به تجربه و تخصصهایی دارد و باید با توجه به موضوع و مدت زمان محتوای تولید شده بدانیم که محتوای خود را چطور، چگونه و برای کدام گروه از مخاطبان منتشر کنیم، البته بخشی از این تجارب با آزمون و خطا به دست میآید.
این جوان موفق ادامه داد: بر اساس تجاربی که من در طول این سالها کسب کردهام باید بگویم که هر محتوایی چه خوب، چه بد، چه ضعیف و چه قوی میتواند برای خود، مخاطبانی دست و پا کند به شرطی که مستمر باشد؛ محتواهای بسیار ضعیفی بودهاند که به دلیل استمرار در تولید طرفدار پیدا کرده و حتی به مرور زمان بهتر شده و در جامعه جا افتادهاند، این در حالیست که شاهد محتوای بسیار خوبی هم بودهایم که به دلیل نداشتن استمرار آن طور که باید جا نیفتاده و نتوانسته مخاطبانش را حفظ کند.
آیا فیلم موبایلی جای فیلمبرداری و تدوین حرفهای را گرفته؟
محرابی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فیلم موبایلی تا چه اندازه توانسته جای فیلمبرداری و تدوین حرفهای را بگیرد گفت: ما به عنوان تولید کننده محتوا برای انتخاب بین دوربین حرفهای و موبایل نگاه به نوع سفارش میکنیم چراکه تولید محتوا با دوربین موبایل یا دوربین حرفهای وابسته به استانداردهایی است که محل انتشار دارد.
این فیلمساز یادآور شد: در حال حاضر همین کیفیت دوربین موبایل برخی از مشتریها یا مجموعههای درخواست کننده را راضی میکند و دلیلش هم این است که اگر همان کار را با دوربین هم تهیه کنیم از نظر کیفیت تفاوت زیادی در خروجی ایجاد نمیکند اما هنوز هم برخی کارها را اصلا نمیتوان با موبایل تولید کرد و این نوع سفارشها به دلیل لزوم رعایت استانداردهایی که دارند باید طبق روال گذشته با تجهیزات حرفهای تولید شوند؛ در حقیقت اینکه چه موقع انتخاب کنیم که با موبایل یا دوربین کار کنیم به گزینههای مختلفی از جمله انتظار کارفرما، محل پخش و کیفیت مورد انتظار سفارش دهنده بستگی دارد.
وی در خصوص اینکه این نوع تولید محتوا تا چه اندازه نیاز به تسلط کامل بر ابزارهایی مانند فتوشاپ و نرمافزارهای تدوین دارد گفت: این روزها تسلط بر ابزار اگرچه مسئله مهمی است اما نباید به عنوان دغدغه اصلی مطرح باشد چراکه تکنولوژی در حال حرکت به سمتی است که کار کردن با ابزارهای مختلف حرفهای را روز به روز آسانتر میکند؛ به عنوان مثال هوش مصنوعی که همه چیز را تبدیل به دستور کرده توانسته شرایطی را فراهم کند تا همه آنچه که قبلا در چند مرحله انجام میشد با تایپ کردن یک دستور به سرانجام برسد.
تمرین و تکرار بهترین تکنیک موفقیت
محرابی حرفهای شدن در این عرصه را نیازمند تمرین و تکرار میداند و میگوید: کار کردن با نرمافزارها و ابزارها دشوار نیست اما اینکه چطور از ابزارها استفاده و محتوای خلاقانه تولید کنیم به دید، تفکر و خلاقیت خود فرد برمیگردد؛ البته در حال حاضر هم تیمهای خوبی در زمینه فیلمسازی و تولید محتوا در استان فارس مشغول به فعالیت هستند که روز به روز فعالیت آنها حرفهایتر میشود.
چالش تولیدکنندگان محتوا
این تولید کننده محتوا در خصوص چالشهایی که در این عرصه وجود دارد گفت: در کشور ما برای تولید محتوا با موبایل از نظر تجهیزات و امکانات مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه با تکنولوژی روز دنیا جلو میرویم اما در منتشر کردن فیلم به دلیل سرعت و کیفیت اینترنت با چالشهایی مواجه هستیم که امیدواریم با برطرف شدن این مشکلات بتوانیم گامهای محکمتری در این عرصه برداریم.
ضرورت تشخیص محتوای خوب از بد
محرابی که معتقد است با تولید محتوا و انتشار آن در شبکههای اجتماعی میتوانیم آثار باستانی و ملی و فضای شهر و کشور را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنیم، به استفادهکنندگان از فضای مجازی توصیه کرد: از آنجا که در شرایط کنونی زمان زیادی را در فضای مجازی میگذرانیم باید حواسمان باشد چه محتوایی را تماشا یا منتشر میکنیم؛ اگرچه تولید کردن محتوا یک سواد عمومی و کاری خلاقانه محسوب میشود اما تشخیص دادن محتوای خوب از بد یا محتوای زرد از محتوای مفید هم از اهمیت بسیاری برخوردار است که نباید نسبت به آن بیتوجه باشیم.
این فیلمساز جوان بر این باور است که با پیشرفت فناوری دوربین گوشیهای هوشمند و ارتقای برنامههای ویرایش و لوازم جانبی، هر کسی میتواند بدون سرمایهگذاری در تجهیزات گرانقیمت به یک فیلمبردار ماهر تبدیل شود، البته این نوع رویکرد به فیلم موبایلی به نگاه این فیلمساز محدود نمیشود و در حال حاضر بسیاری از افراد فعال در این عرصه نیز اعتقاد دارند که امکانات و تجهیزات چندان مهم نیست و با فیلم موبایلی هم میتوان همه را میخکوب کرد.