زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه دست فروشی ماهی تازه و منجمد در زنجان ممنوع است، گفت: هم استانی‌ها برای رعایت ضوابط بهداشتی و حفظ سلامت خود از خرید اینگونه ماهی‌ها خودداری کنند.

محمدباقر حاج کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روزهای پایانی سال و خرید شب عید، افزود: عرضه محصولات پروتئینی به ویژه ماهی و میگو که فسادپذیری بیشتری دارند ممنوع است و مردم این محصولات را از دست فروشان خریداری نکنند.

وی با بیان اینکه دست‌فروشان نمی‌توانند امکانات مورد نیاز برای حمل و نقل و نگهداری ماهی‌های منجمد را فراهم کنند، اضافه کرد:با توجه به این موضوع، احتمال فساد ماهی به شدت افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند سلامت شهروندان را تهدید کند.

این مسوول تاکید کرد:گاهی ماهی برای اینکه به فروش برسد چند روز در بازار و معابر عمومی گردانده می‌شود و احتمال اینکه ماهی فاسد به دست مشتری برسد، بسیار زیاد است.

وی با اشاره به ویژگی گوشت ماهی تازه، گفت: سطح بدن ماهی تازه لزج و براق بوده در حالی که سطح بدن ماهی کهنه خشک و کدر است.

این مسوول ادامه داد: فلس ها و پولک های بدن ماهی تازه براق است و به راحتی کنده نمی شود در حالیکه فلس های ماهی کهنه به راحتی از بدنش جدا می شود.

حاج کاظمی افزود: چشم های ماهی تازه درخشان، شفاف، روشن و برجسته و در ماهی کهنه فرو رفته، تیره و کدر است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به همه شهروندان، توصیه کرد: با توجه به اینکه گوشت ماهی زود فاسد می‌شود شهروندان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و از خرید ماهی از افراد و فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش که به صورت کاملا غیربهداشتی برای عرضه این ماده غذایی اقدام می‌کنند، خودداری نمایند.

حاج کاظمی خاطر نشان کرد: خرید مواد غذایی باید فقط از مراکز عرضه مجاز و با در نظر گرفتن برچسب حاوی اطلاعات سلامت محصول انجام شود و باید شهروندان دقت کنند خرید از دست فروش تحت هیچ شرایطی منطقی نیست.

وی یادآور شد: شهروندان زنجانی در صورت شکایت می توانند به سامانه ارتباط مردمی دامپزشکی زنجان به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.