اصفهان-ایرنا- مدیریت کلانشهر اصفهان برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی، برنامه‌های مختلف خود را در حوزه‌های خدماتی و تفریحی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، یکی از اقدامات شهرداری اصفهان در آستانه سال جدید، الصاق علائم هشداردهنده در مناطق مختلف شهریست که در این راستا بیش از یک هزار و ۶۰۰ علامت و بنر با توجه به گستردگی پارک‌ها و فضای سبز شهری و حاشیه زاینده‌رود، در معرض دید مسافران این شهر قرار گرفته است.

از سوی دیگر ۱۵ مکان برای عرضه میوه شب عید در اصفهان بخصوص توزیع گسترده اقلام مصرفی در بازارهای کوثر این شهر در نظر گرفته شده است تا میوه‌ مورد نیاز شهروندان و مسافران با قیمت مناسب عرضه شود.

توزیع ۸۵ تُن مرغ گرم، ۸۵ تُن مرغ مُنجمد، ۱۸۰ تُن برنج هندی، ۲۰۰ تُن شکر، ۲۴ تُن گوشت گوسفندی گرم، ۴۰ تُن گوشت گوساله مُنجمد، اقلام شوینده با ۴۰ درصد تخفیف و توزیع کالاهای اساسی مثل برنج، ماکارونی، رُب گوجه‌، روغن و حبوبات با ۲۰ درصد تخفیف، از دیگر تسهیلات فراهم شده در بازارهای روز کوثر شهر اصفهان است.

گشت پهپاد دوربین‌دار به منظور پایش ایمنی گردشگران

با توجه به اینکه هر سال حوادث زیادی اعم از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن و وقوع آتش‌سوزی در چادرهای مسافران باغ فدک اصفهان رُخ می‌دهد، کمیته ایمنی و حوادث ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با توجه به اضافه شدن یک فروند پهپاد مجهز به دوربین «ترمال» حرارت‌سنج به ناوگان عملیاتی سازمان آتش‌نشانی، امسال امکان رصد حرارت داخل چادر مسافران شب‌ خواب در باغ فدک را فراهم کرده است تا خدمت جدیدی برای ارتقای سطح ایمنی مسافران نوروزی در این خطه فراهم شود.

همچنین نظارت بر۵۰۰ باب مدرسه به سازمان آتش‌ نشانی اعطا شده است تا با بازدید کارشناسان، ایرادهای ایمنی آنها احصاء شود. در این راستا بازدید از وضعیت ایمنی هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، خوابگاه‌های دانشجویی و ورزشگاه‌های منتخب سطح شهر نیز از سوی سازمان آتش‌نشانی انجام شده است.

در مجموعه باغ فدک نیروهای آتش‌نشان اصفهان مستقرند و برای حفظ ایمنی مسافران بصورت ۲۴ ساعته حضور دارند.

فعالیت مراکز هشت‌گانه معاینه فنی اصفهان در نوروز ۱۴۰۳

یکی دیگر از خدمات شهرداری اصفهان در ایام نوروز آمادگی مراکز معاینه فنی خودرو در این شهر است زیرا در طول سال، بسیاری از شهروندان بدلیل شلوغی این مراکز نمی‌توانند به آنها مراجعه کنند یا مسافرانی هستند که در شهرهای خود فرصت این کار را پیدا نکرده‌اند لذا برای سهولت دسترسی شهروندان و گردشگران، مراکز هشت‌گانه معاینه فنی اصفهان غیر از سیزدهم فروردین فعال خواهند بود.

مضاف بر این، یکی از جاذبه‌های شهر اصفهان مراکز تفریحی این دیار است که ساعت فعالیت و نرخ ورود آنها اعلام شده است تا مسافران نوروزی در مدت اقامت خود بتوانند برنامه‌ریزی لازم برای بازدیدهایشان را در دیار نصف جهان داشته باشند.

فعالیت یکسره باغ گل‌های اصفهان در ایام نوروز

آماده‌سازی باغ گل‌ها برای استقبال از مسافران با انجام اقداماتی از جمله ساخت المان‌های نوروزی و آب‌نما مقابل باغ ژاپنی، انجام گل‌کاری با تنوع۸۰ گونه گل فصل در باغچه‌های این مجموعه همراه بوده است.

فعالیت ابرسازه‌های تفریحی صُفه و ناژوان اصفهان

ابَرَسازه‌های تفریحی اصفهان جزو جاذبه‌های کوه صُفه و پارک ناژوان اصفهان محسوب می‌شود که شامل تله کابین، بولینگ و تله‌سیژ و شهر رویاهاست که امسال با توجه به تقارن ماه رمضان با ایام نوروز شرایط ویژه‌ای را برای خدمات دارد. تله‌کابین و بولینگ کوه صُفه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۰ تا ۲۴ میزبان گردشگران خواهد بود. همچنین تله‌سیژ ناژوان از ساعت ۱۰ تا غروب هر روز آماده پذیرایی از مسافران نوروزی و گردشگران است.

شهربازی شهر رویاها نیز با داشتن بیش از ۱۵ وسیله بازی روباز و اضافه شدن نزدیک به ۲۰ ظرفیت تفریحی و گردشگری جدید، چهار سینمای چند بُعدی و بیش از ۹۰ بازی رایانه‌ای از ساعت ۱۰ تا ۲۴ هر روز آماده پذیرایی از علاقه‌مندان خواهد بود.

برگزاری آئین‌های ویژه ماه مبارک رمضان، برپایی نماز جماعت و اقدامات فرهنگی مرتبط با ایام نوروز و این ماه مبارک نیز در دستور کار قرار دارد.

تداوم خدمات‌رسانی متروی اصفهان در ایام نوروز

از آنجایی که حجم تردد در مرکز شهر اصفهان در ایام نوروز با تراکم بالا همراه بوده و مسافران نوروزی و نیز شهروندان با معضل یافتن پارکینک و جای پارک خودرو مواجه می‌شوند، یکی از توصیه‌ها برای رهایی از بار ترافیکی مرکز شهر، استفاده از قطار شهریست.

ساعت فعالیت متروی این کلانشهر از ۲۹ اسفند جاری تا چهارم فروردین سال آینده از ساعت ۹ تا ۲۲ و از پنجم فروردین تا یازدهم فروردین سال آینده به استثنای روز جمعه(دهم فروردین) از ساعت ۶ تا ۲۲ خواهد بود.

در راستای بهره‌برداری بهینه از قطارها و تجهیزات و انجام عملیات نگهداری و تعمیرات، دوازدهم و سیزدهم فروردین سال آینده خدمات متروی اصفهان تعطیل اعلام شده است.

ساعت فعالیت پارک حیات وحش در ایام نوروز

پارک آموزشی حیات وحش صُفه که در آن ۳۰ گونه جانوری نگهداری می‌شود، در ایام مورد نظر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳ فعال خواهد بود. بازدید از این پارک تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ تداوم خواهد داشتد. این پارک در جنوب شهر اصفهان در مجموعه پارک کوهستانی صُفه با مساحت ۵۰ هزار متر مربع قرار دارد.

فعالیت مراکز گردشگری ناژوان در نوروز

ناژوان اصفهان بعنوان یک جاذبه سبز و طبیعی از پُر مخاطب‌ترین مراکز تفریحی شهر است که با وجود باغ پرندگان، آکواریوم، باغ پروانه‌ها و دیگر جاذبه‌هایش توانسته است آمار زیادی از گردشگران را در طول ایام نوروز سال های گذشته به خود اختصاص دهد.

ارائه خدمات مراکز گردشگری ناژوان از ۱۰ صبح آغاز می‌شود و همچنین مرکز گردشگری باغ پرندگان تا ساعت ۱۷:۳۰، مرکز گردشگری تله‌سیژ شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، ورزشی و گردشگری سپاهان تا زمان نماز مغرب و عشا و سایر مراکز گردشگری شامل موزه صدف‌ها، باغ گیاهان گرمسیری، باغ خزندگان و آکواریوم ناژوان تا ساعت ۲۲ ادامه دارد. مرکز گردشگری جذاب باغ نورانی گل رُز نیز از نماز مغرب و عشاء تا ساعت ۲۲ دائر است.ضمن اینگه ارائه خدمات پارکینگ‌های ناژوان نیز تا ساعت ۲۳ تعیین شده است.

تعطیلی ۱۳ فرودین پارک ناژوان بدلیل تقارن با شهادت حضرت علی(ع)

با توجه به در پیش رو بودن شب‌های قدر در روزهای منتهی به این شب‌ها یعنی دهم و چهاردهم فروردین، ساعت ارائه خدمت مراکز گردشگری ناژوان تا اذان مغرب و عشاء خواهد بود و با اقامه نماز در نمازخانه‌های مراکز گردشگری ناژوان خاتمه می‌یابد، همچنین در این ایام، پارکینگ‌های این محل نیز تا یک ساعت بعد از اذان مغرب و عشاء دایر خواهند بود.

با توجه به همزمانی روز سیزدهم فروردین با شهادت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) و در راستای تعظیم شعائر دینی، کلیه‌ مراکز گردشگری ناژوان تعطیل بوده و خدمات تفریحی و گردشگری در آنها ارائه نخواهد شد و فروش بلیت مراکز گردشگری تا یک ساعت قبل از خاتمه فعالیت این مراکز بر اساس ساعت‌های اعلامی خواهد بود.

نرخ ۲ میلیون ریالی بلیت آکواریوم ناژوان

بهای بلیت مراکز گردشگری ناژوان همراه با ارائه خدمات سفر شهر اصفهان تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ برای هر نفر تعیین و ابلاغ شده که وفق آن نرخ بلیت آکواریوم ۲ میلیون ریال، باغ پرندگان ۶۵۰ هزار ریال، باغ خزندگان ۵۱۰ هزار ریال، موزه صدف‌ها ۳۶۰ هزار ریال، باغ گیاهان گرمسیری ۳۶۰ هزار ریال و باغ گیاهی گل رُز ۳۵۰ هزار ریال بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس

یکی از وسائل حمل و نقل عمومی درون شهری مقرون به صرفه، اتوبوس و تاکسی است که چندی پیش در کش و قوس نرخ‌گذاری مُصوب شورای شهر اصفهان قرار گرفت. سال آینده نرخ بلیت اتوبوس در این دیار نسبت به سال جاری حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

طبق دستورالعمل‌های پیشین وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یک‌ سوم هزینه سفر(نرخ کرایه) توسط شهروند، یک‌ سوم توسط شهرداری‌ها و یک‌سوم دیگر توسط دولت تحت عنوان یارانه بلیت به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود. بنابراین سال آینده سهم شهروند در نرخ کرایه نسبت به سال جاری حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و این افزایش از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد.

قیمت تمام‌ شده هر سفر در سال جاری با احتساب هزینه خالص حدود هشت هزار تومان است که این عدد با فرض افزایش تنها ۲۰ درصد هزینه‌ها، در سال آینده به ۱۰ هزار تومان خواهد رسید.

میانگین نرخ کرایه در سال آینده حدود ۲۵ هزار ریال است که این مبلغ از یک‌ سوم تعیین شده برای هر شهروند کمتر است.

ناوگان تاکسیرانی این کلانشهر در ۱۵ ایستگاه سطح شهر مستقر شده و آماده خدمت‌ رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی است.

پاسخگویی شبانه‌روزی سامانه ۱۳۷ در ایام نوروز

سامانه ۱۳۷ درواقع یک شماره تماس مردمی برای ارائه گزارش‌های مردمی از مشکلات و در عین حال درخواست کمک و راهنمایی خدمات شهری از شهرداری اصفهان است که در ایام نوروز بصورت ۲۴ ساعته پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.

از دیگر اقدامات نوروزی در اصفهان، استقرار رادیوی نوروزی در باغ فدک و پخش همزمان آن در پارک‌های ناژوان، صُفه و دیگر اماکن تفریحی شهر است.

برنامه‌های پلیس راهور برای تعطیلات

همچنین پلیس راهور با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام عید، اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان را در ایام نوروز متوقف کرده است. بخشی از مدیریت ترافیک توسط تجهیزات هوشمند و ۲ مرکز مانیتورینگ موجود در اصفهان و حدود ۹۰ درصد کنترل‌های پلیس راهور از جمله اعمال مقررات و نظارت‌ها بوسیله مراکز مانیتورینگ و تجهیزات هوشمند انجام می‌شود. البته نمی‌توان بعضی از بی‌نظمی‌ها را با تجهیزات هوشمند کنترل کرد که این امر نیازمند حضور نیروی انسانی در معابر است که برنامه‌های ویژه‌ای بخصوص برای زمان‌های عصر گاهی در دستور کار پلیس قرار گرفته و در حال انجام است.

اجرا نشدن طرح زوج و فرد در ایام نوروز

به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران نوروزی، طرح ترافیک زوج و فرد از روز ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در شهر اصفهان اجرایی نخواهد شد.

هم اکنون ۱۱ کمیته ستاد خدمات سفر در تمام دستگاه‌های اجرایی کلانشهر اصفهان برای پذیرش مسافران نوروزی آماده شده‌اند.

نوروز سال گذشته امکان اسکان ۱۲۰ هزار نفر مسافر در استان وجود داشت که این رقم امسال به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.

پیش بینی می‌شود امسال حداقل ۱۰ درصد به شمار مسافران نوروزی استان اصفهان افزوده شود.