زنجان - ایرنا - مدیرکل امور روستایی استانداری زنجان گفت: سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای خرید ماشین آلات سبک و سنگین به دهیاری‌های استان اختصاص یافت و با این حرکت گام مهمی در تجهیز دهیاری‌ها به عنوان مجریان اصلی عمران روستایی در استان برداشته شد.

به گزارش ایرنا، در دولت سیزدهم ضرباهنگ توسعه عمران روستایی در استان زنجان تندتر شده و شاهد این موضوع، گسترش پروژه های عمرانی در مناطق روستایی است به طوری که اکنون در همه روستاهای استان از این پروژه ها دیده می شود.

توجه به توسعه و عمران روستایی پیامدهای متعدد و مطلوبی از قبیل رونق تولید کشاورزی، ماندگاری جمعیت در روستاها و کاهش مهاجرت به شهرها را در پی دارد.

افزایش رغبت روستاییان به ماندن در روستاها جز با فراهم کردن امکانات مورد نیاز در سطح روستاها ممکن نیست.

در این راستا در تامین زیرساخت های اساسی در مناطق روستایی استان، اقدامات مختلفی طی فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است و یا در دست اجرا قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر ۳۴۶ هزار نفر است که این میزان ۳۷ درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.

استان زنجان ۹۲۵ روستای دارای سکنه دارد.

خبرنگار ایرنا درباره فعالیت‌ها و اقدامات در حوزه عمران روستایی استان با وجیه الله بیگدلی مدیرکل امور روستایی استانداری زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: چه تعداد از روستاهای استان دارای دهیاری است؟
در زمان حاضر تعداد دهیاری‌های استان به ۷۰۹ مورد رسیده است، در دولت سیزدهم ۶۲۵ دهیاری نیز در استان ارتقای درجه پیدا کرد که این موضوع در تخصیص اعتبار و ماشین آلات به دهیاری ها یکی از عوامل تاثیرگذار است.

در این مدت خوشبختانه درجه بندی دهیاری های استان انجام شد و بر اساس آن اکنون ۷۸ دهیاری در استان واجد شرایط دریافت اعتبارات تملک دارایی‌ به عنوان دستگاه اجرایی است.

ایرنا: وضعیت اعتبارات دهیاری های استان در سال گذشته چگونه بود؟
سال گذشته پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین هزینه‌های جاری و عمرانی به دهیاری‌های استان پرداخت شد.

تاکنون میزان اعتبار اختصاص یافته به دهیاری های استان در دولت سیزدهم ۲ برابر کل هفت سال پیش از آن بوده است.


ایرنا: وضعیت دهیاری های استان در زمینه تجهیزات و ماشین آلات چگونه بوده و چه تدابیری برای جبران برخی کمبودها در این بخش اتخاذ شده است؟
در زمینه خرید تجهیزات و ماشین آلات اقدامات مختلفی را در دستور کار داریم، سال گذشته در مجموع ۲۷ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین برای دهیاری های استان خریداری شد، این در حالی است که طی سالهای گذشته اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده بود.

سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای خرید ماشین آلات سبک و سنگین به دهیاری های این استان اختصاص یافت و با این حرکت گام مهمی در تجهیز دهیاری ها به عنوان مجریان اصلی عمران روستایی در استان برداشته شد.

ایرنا. استان در زمینه پروژه های عمرانی روستایی چه وضعیتی دارد؟
در سال ۱۴۰۱ استان زنجان بر اساس اطلاعات سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک)، در اجرای طرح‌های عمران روستایی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

سال گذشته نیز برای پیشبرد طرح های عمرانی در سطح روستاها برنامه ها و اقدامات قابل توجهی اجرا شد به طوری که در طرح های افتتاحی هفته دولت، استان زنجان جزو رتبه های برتر کشور بود و این پیشتازی در مقایسه با استان های بزرگ معنای بیشتری پیدا می کند.

ایرنا. اخیرا خبری در خصوص مجوز استخدام نیرو در دهیاری های استان منتشر شده، در این خصوص توضیح بیشتری می دهید.

دریافت این مجوز حاصل ۲ سال پیگیری مستمر است و امیدواریم با به کارگیری این نیروها، خدمات رسانی در دهیاری های استان به روستاییان تقویت شود.

جذب ۱۴۶ نیروی انسانی برای دهیاری های استان در عناوین شغلی کارشناس عمرانی، مالی، حقوقی، اداری، فناوری اطلاعات و خدمات روستایی انجام و دفترچه ثبت نام در این آزمون روزهای آینده از طریق رسانه ها منتشر می شود.