به گزاراش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور روز سه شنبه در حاشیه بازدید معاون اول رییس جمهوری و وزیراه و شهرسازی از محور کندوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راه های ارتباطی هراز، سواد کوه و کندوان منتهی به پایتخت کشور به علت حجم سنگین ترافیک و بروز محدودیت های مشکلاتی را برای مردم و مسافران ایجاد کرده و به همین خاطر از این مسوولان ملی دعوت به عمل آمد تا از نزدیک چالش ها و مشکلات این محورها به ویژه محور چالوس - کرج محدوده کندوان استان مازندران را بازدید کنند.
وی اظهار کرد : اگرچه اقدامات خوبی در این دولت در بهبود وضعیت این راه ها انجام گرفته اما درصد اندکی از نقاط حادثه خیز و محدودیت ها ترافیکی باقی مانده که در زمان اوج مسافرت ها به ویژه تعطیلات نوروزی دردسرهای فراوانی را برای مردم این استان ایجاد کرده که باید این موارد ناامنی برطرف شود.
استاندار مازندران گفت : به طور حتم بازدید میدانی از این محور ها می تواند در تصیمم گیری و تصمیم سازی این مسوولان در تامین و اختصاص بودجه اثر گذار باشد.
دستور ویژه معان اول رئیس جمهور
حسینی پور افزود : در بازدیدی که امروز معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از روند اجرای طرح چهار خطه کردن محور کندوان داشتند دستور ویژه داده شد تا با تامین منابع مالی از محل اجرای طرح مولد سازی این پروژه تا پایان سال به سرانجام و پرونده آن بسته شود.
نماینده عالی دولت در مازندران افزود: در زمان حاضر اهالی حدود ۷۰ روستا پس از اعمال محدودیت های ترافیکی در جاده کندوان دچار مشکل می شوند به گونه ای که ترافیک پرحجم و طولانی مدت ترافیک مزاحمت های فراوانی برای روستاییان بخش مرزن آباد ایجاد کرده و این وضعیت نابسامان سبب شده تا آنان در برخی از روزهای پایان هفته و تعطیلات نوروزی که زمان اوج سفرها است در خانه هایشان حبس شوند.
عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات و موانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح منجر شد.
رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی بوده که برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.
محور کرج - چالوس جزو یکی از شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت کشور به خطه شمال کشور استان گیلان و خطه غربی مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی شگفت انگیز، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن بعد مسافت در تمامی فصول به ویژه ایام نوروز با استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.
محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.
برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد.
سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.