تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹

لارستان- ایرنا- به تاریخ دویست سال اخیر که نگاه کنیم، چندین دهه بود که جهان به دو دسته سلطه گر و سلطه پذیر تبدیل شده بود. بسیاری از کشورها که امروز با نام ابرقدرت شناخته می شوند، خود را از دیگر کشورها برتر می دانستند.

این برتری اما با استعمار و غارت منابع کشورهای ضعیف تر به دست آمده بود و کشورهای سلطه گر از این طریق بود که توانسته بودند ثروت و قدرت زیادی برای خود دست و پا کرده و سلطه گری داشته باشند.

در چنین شرایطی بود که انقلاب اسلامی با الهام از معارف مکتب علوی و حسینی که نه ظلم کردن و نه ظلم پذیرفتن را بر می تابد، به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید.
در کشورهای مختلف دنیا، انقلاب های مختلفی به وقوع پیوسته است. از انقلاب اکتبر روسیه گرفته تا انقلاب کبیر فرانسه، در نوع خود حرکت های بسیار بزرگی بوده اند. اما یکی از مواردی که انقلاب اسلامی ایران را متمایز می کند، ثابت ماندن و پای بندی به اصول اولیه خود است.
انقلابی که منجر به تشکیل نظامی بر پایه جمهوریت و اسلامیت شد و ۱۲ فروردین ۵۸ ، روزی بود که اکثریت قاطع مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند و این نوع حکومت را برگزیدند. انقلاب اسلامی ایران حتی در برگزاری همین رفراندوم هم در دنیا بی نظیر است. کدام حکومت را سراغ دارید که خودش را به رای گذاشته باشد؟
اما نقطه ای که در این یادداشت روی آن تاکید می شود، اصل تشکیل و بقای چنین نظامی است. نظامی که بر اساس اسلام تشکیل شده و شعار نه شرقی نه غربی می دهد، نه تنها خود ظلم نمی کند، بلکه هرگز زیر بار ظلم نیز بر خلاف آنچه پیش از آن در دنیا در جریان بوده نمی رود و حفظ استقلال را از اصلی ترین شعار های خود قرار داده که نه فقط در شعار، که در عمل نیز آن را محقق نموده است.
چرا که انقلاب، بر اساس آموزه های اسلامی یک ایده جدید را مطرح کرد که نه سلطه گری را تایید می کند و نه سلطه پذیری را؛ جمهوری اسلامی توانست این تقسیم بندی را در جهان بر هم زند و امروز می بینیم که این ایده، مورد استقبال و الهام بخش بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ملت فلسطین که این روزها مقاوم تر از همیشه به راه خود ادامه می دهد نیز قرار گرفته است.
گرچه در موضوع کارآمدی سخنان بسیاری وجود دارد، اما تبلیغات منفی دشمنان باعث شده است مخاطب امروز بسیاری از پیشرفت ها و دستاوردهای نظام را نادیده بگیرد. از پیشرفت های حوزه نظامی و امنیتی گرفته، تا حوزه های علمی و فناوری تا افتخارات ورزشی و فرهنگی و در کنار آنها توسعه زیرساخت ها بر اساس عدالت اجتماعی. بررسی شاخص های مختلف در آمارهای جهانی، گویای وضعیت خوب ایران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان است.
لازم به یادآوری نیست که پیشرفت بیشتر در هر زمینه ای نیازمند داشتن امید است و امید بر مبنای نشانه های روشنی که امروز خیلی ها دوست ندارند دیده شود، ایجاد خواهد شد. کافی است به سرمایه های خود نگاهی دوباره بیندازیم. آینده، ساختنی است.

*خبرنگار ایرنا لارستان