بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ سال گذشته به هنرمندان صنایع دستی این شهرستان پرداخت شد.

حمید رازقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از این میزان تسهیلات ۲۰ میلیارد ریال در قالب مشاغل خانگی به ۴۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی و ۲۷ میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات تبصره ۱۶ و نهضت احیا به ۲۴ نفر از هنرمندان شهرستان پرداخت شده است.

وی افزود: این اقدام در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی، ایجاد اشتغال پایدار و حفظ زنجیره ارزش و تقویت بازاریابی و تجاری سازی انجام می شود.

رازقی گفت: تاکنون نام ۱۳۶ هنرمند فعال صنایع دستی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه رصد ثبت شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان یادآور شد: بانوان بیش از ۷۰ درصد فعالان صنایع دستی شهرستان را تشکیل می دهند که بیشتر در رشته های گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

به گزارش ایرنا، انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.