به گزارش ایرنا از انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، صادق روشن دل به مناسبت دوم آوریل (۱۴ فروردین) روز جهانی آگاهی اوتیسم با تشریح نقش گفتاردرمانگران در توانبخشی اختلال طیف اوتیسم افزود: اختلال طیف اوتیسم یک اختلال نورولوژیک یا رشدی عصبی است که تأثیر مستقیم بر رفتار و تعامل اجتماعی فرد دارد؛ افراد دارای اوتیسم ممکن است مشکلاتی در برقراری ارتباط کلامی، تعاملات اجتماعی، و تحلیل مسائل پیچیده و عملکرد اجرایی داشته باشند.
وی در ادامه به برخی از علائم اوتیسم اشاره کرد و یادآور شد: علائم اوتیسم میتواند در هر فرد متفاوت باشد و درجات شدت آن نیز متغیر است. مشکلات در برقراری ارتباطات کلامی، عدم توانایی در تفهیم و تعبیر احساسات دیگران، حرکات تکراری و کلیشهای، حساسیت شدید به تغییرات محیطی، عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی، علاقه شدید به روالها و روتینها و نقص در مهارتهای شناختی از جمله علائم اوتیسم هستند.
رییس کمیته فنی انجمن گفتاردرمانی ایران با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال مزمن است و کاربرد واژه بیماری برای توصیف آن صحیح نیست، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ درمان دائمی برای اوتیسم وجود ندارد، اما با مدیریت مناسب و استفاده از روشهای توانبخشی، مانند گفتاردرمانی و کاردرمانی، میتوان بهبود قابل توجهی در علائم آن داشت.
سن طلایی برای مداخله درمانی اوتیسم
روشن دل تاکید کرد: یکی از فاکتورهای مهم در درمان و توانبخشی اوتیسم مداخله زودهنگام از بدو تشخیص و همان سنین ۲ الی ۳ سالگی توسط گفتاردرمانگر و کاردرمانگر است. آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتاردرمانگران) نقش مهمی در درمان و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم دارند. آنها با استفاده از روشهای توانبخشی و آموزشی، به کمک افراد دارای اوتیسم در بهبود مهارتهای زبانی، گفتاری ارتباطی و اجتماعی آنها میپردازند.
وی به نقش گفتاردرمانگران در درمان اختلالات طیف اوتیسم اشاره کرد و گفت: گفتاردرمانگران با انجام ارزیابیهای تخصصی شامل آزمونهای استاندارد تشخیصی، گفتاری و زبانی به تشخیص دقیق تواناییها و نیازهای زبانی و گفتاری فرد دارای اوتیسم میپردازند.
عضو هیأت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران افزود: گفتاردرمانگران برنامههای توانبخشی مناسب برای بهبود مهارتهای گفتاری، زبانی و ارتباطی فرد را طراحی و اجرا میکنند. گفتاردرمانگران به فرد دارای اوتیسم کمک میکنند تا مهارتهای اجتماعی خود را تقویت و بهبود دهند که از جمله این مهارتها میتوان به برقراری ارتباط چشمی، تعاملات اجتماعی و فهم احساسات دیگران، اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، روز جهانی آگاهی اوتیسم (World Autism Awareness Day) روز دوم آوریل هر سال است که به عنوان یک روز جهانی به رسمیت شناختهشدهاست و هدف آن یادآوری و ترغیب کنشِ کشورهای عضو در سازمان ملل متحد در جهت افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال اسپکتروم اوتیسم (ASD) در سراسر جهان است.